مجموع نظرات: ۲
دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۸
۰ نفر

فاز اول پایش هوایی جنگل‌های هیرکانی شمال به صورت پایلوت در محدوده‌ای به شعاع ۱۰۰ کیلومتر از جنگل‌های مناطق مرکزی و غربی مازندران آغاز شد.

جنگل‌های هیرکانی

به گزارش همشهری آنلاین، طرح پایش هوایی جنگل‌های هیرکانی قرار است با تلفیق تصاویر ثبت شده از تصویربرداری هوایی و تصاویر ماهواره‌ای طی یک دوره ۶ ماهه در جنگل‌های از شرق نوشهر تا غرب آمل با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اجرا شود و پس از آن با بررسی نتایج به دست آمده، پایش تصویری جنگل‌های هیرکانی سراسر مازندران قرار است تا پایان سال پایش هوایی شود.

به گفته رئیس مرکز نوآوری و فناوری منابع طبیعی سازمان جنگل‌ها با اجرای این طرح و به واسطه ثبت تصاویر دقیق و با کیفیت از پهنه جنگل‌های هیرکانی می‌توان نظارت جامع‌تری بر گستره این جنگل‌های ارزشمند شمال کشور داشت.

حمیدرضا سلیمانی در مراسم آغاز به کار این طرح به خبرنگاران گفت: هدف از اجرای این طرح دست یافتن به تصاوی و اطلاعات دقیق و با کیفیت از پهنه جنگل‌های هیرکانی شمال است. با تلفیق و تطبیق تصاویر هوایی ثبت شده با تصاویر ماهواره‌ای که کمتر از یک متر خطای محاسباتی دارند، امکان مشخص کردن دقیق عرصه‌های جنگلی و نقاط تجاری اطراف آن‌ها دقیق‌تر از گذشته فراهم می‌شود.

علاوه بر اهمیت اسنادی اجرای این طرح، یکی از ضرورت‌های اجرای طرح پایش هوایی جنگل‌های هیرکانی، حفاظت از این عرصه‌ها به دلیل ثبت جهانی این میراث مهم طبیعی است.  رئیس مرکز نوآوری و فناوری منابع طبیعی سازمان جنگل‌ها با اشاره به همین موضوع خاطرنشان می‌کند: با ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی مسئولیت ما برای حفاظت از این جنگل‌ها بسیار سنگین‌تر شد. با اجرای طرح پایش هوایی این نوار سبز تاریخی در شمال کشور می‌توان بسیاری از تهدیدها مانند آفات، بیماری‌های درختان، آتش‌سوزی‌ها و تجاوز به عرصه‌های جنگلی و قاچاق چوب را کنترل و از گسترده شدن آن‌ها پیشگیری کرد. امیدواریم این طرح با همراهی شرکت های دانش بنیان و همه دستگاه‌های مرتبط تا پایان سال به طور کامل اجرا شود.

از مجموع باقیمانده جنگل‌های هیرکانی که قدمتی ۴۰ میلیون ساله دارند و از خاص‌ترین جنگل‌های جهان به شمار می‌روند حدود ۲ میلیون هکتار در ایران و نزدیک به ۲۰ هزار هکتار در جمهوری آذربایجان قرار دارد. سازمان جهانی یونسکو ۱۲ نقطه از این جنگل‌های باارزش را در ایران به عنوان بقایای جنگل‌های هیرکانی به نام ایران ثبت کرده که ۶ نقطه از این مناطق با مسات مجموع ۴۶ هزار و ۸۰۰ هکتار در مازندران قرار دارد.

کد خبر 594589

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha