چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۰۶
۰ نفر

موریتانی تنها مدت کمی پس از عزل فرمانده ستاد کل ارتش و فرمانده گارد ریاست‌جمهوری شاهد یک کودتای نظامی دیگر بود.

نیروهای ارتش موریتانی به رهبری فرمانده برکنار شده گارد ریاست‌جمهوری این کودتا را پس از بحران سیاسی در این کشور به راه انداختند و صبح چهارشنبه کاخ ریاست‌جمهوری را به محاصره کامل درآوردند.

این نظامیان در اولین قدم سیدی ولد شیخ عبداللهی رئیس‌جمهوری و یحیی ولد احمدوقف، نخست وزیر موریتانی را بازداشت کردند تا اولین دولت دمکرات این کشور تنها پس از یک‌سال سقوط کند.

گزارش‌ها همچنین حاکی است که اعضای ارشد دولت از جمله وزیر کشور هم بازداشت شده‌اند. نظامیان ساختمان اصلی رادیو و تلویزیون را به تصرف خود در آوردند و برنامه‌های شبکه‌های مختلف از صبح روز گذشته قطع شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در خبری فوری گزارش داد که کودتاگران در یک بیانیه کوتاه که از تلویزیون این کشور پخش شد، اعلام کردند که دولت نظامی دیگری در این کشور تشکیل شده است.

در این بیانیه کوتاه اعلام شد که شورای کشور توسط ژنرال محمد عبدالعزیز، فرمانده گارد ریاست‌جمهوری رهبری می‌شود. در این بیانیه از سیدی ولد شیخ عبداللهی به‌عنوان رئیس‌جمهوری سابق نام بردند و تاکید کردند دستور برکناری سران ارتش این کشور فاقد ارزش اجرایی است.

همچنین امل منیت شیخ عبداللهی، دختر  رئیس‌جمهوری با تایید خبر دستگیری پدرش توسط نظامیان گارد ریاست‌جمهوری در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفت: گروهی از نظامیان گارد ریاست‌جمهوری در ساعت 20/9 صبح به خانه ما آمدند و پدر من را به همراه خودشان بردند.

یک منبع آگاه در دفتر ریاست‌جمهوری موریتانی هم اعلام کرد نخست وزیر و وزیر کشور دستگیر شده و به نقطه نامعلومی برده شدند. رادیو محلی موریتانی، ساعاتی قبل از این کودتای نظامی اعلام کرده بود که رئیس‌جمهوری دستور برکناری ژنرال محمد عبدالعزیز رئیس گارد ریاست‌جمهوری و ژنرال محمد القزوانی رئیس ستاد کل ارتش را صادر کرده است. 

این در حالی است که گزارش‌ها نشان می‌دهد نیروهای ارتش کاخ ریاست‌جمهوری در نواکشوت، پایتخت موریتانی، را همچنان در محاصره خود دارند.

موریتانی از مدت‌ها قبل دچار بحران سیاسی شده بود. سیدی ولد شیخ عبداللهی سال گذشته به‌عنوان اولین رئیس‌جمهوری منتخب این کشور پس از اعلام استقلال از فرانسه در سال 1960 به قدرت رسید، اما حدود 3ماه قبل او مجبور شد با افزایش اعتراض‌ها علیه افزایش قیمت مواد غذایی کابینه جدیدی را جایگزین دولت خود کند.

کابینه جدید این کشور هم به‌علت عدم‌مشارکت احزاب مختلف به ویژه حزب مخالف اتحاد قوا برای پیشرفت و احزاب اسلامگرا در وضعیت ناپایداری به سر می‌برد. 2روز پیش هم 48 نماینده حزب حاکم موسوم به طیف عادل از عضویت در این حزب انصراف دادند و دولت اکثریت پارلمانی خود را از دست داد.

این نمایندگان، رئیس‌جمهوری موریتانی را به استفاده از اموال عمومی و سوءاستفاده از پست‌های دولتی برای راضی کردن نمایندگان به‌خودداری از استعفا، متهم کردند. نمایندگان مستعفی اعلام کرده بودند قصد دارند حزب سیاسی جدیدی در این کشور تشکیل دهند.

موریتانی یکی از فقیرترین کشورهای جهان به حساب می‌آید و به‌نظر می‌آید که مردم این کشور با گذشت 48سال از اعلام استقلال این کشور، باز هم نمی‌توانند طعم داشتن یک دولت منتخب را به جای حکومت نظامی بچشند.

موریتانی؛کشور کودتاها

جمهوری اسلامی موریتانی کشوری در شمال غرب آفریقاست که در سال1960 با رها شدن از استعمار فرانسه اعلام استقلال کرد. این کشور به تازگی به جمع تولیدکنندگان نفت قاره سیاه پیوسته است. 99 درصد از جمعیت این کشور را مسلمانان تشکیل می‌دهند.

1978-1960: پس از اعلام استقلال، مختار دادا با منصوب شدن از سوی فرانسوی‌ها به‌عنوان رئیس‌جمهوری،  نظامی تک حزبی را در این کشور برقرار کرد.

1984-1978: در 10 ژوئیه 1978 سرهنگ مصطفی محمد صالح دست به کودتا زد.

1980: در ماه دسامبر سرهنگ معاویه سید احمد طایع رئیس ستاد ارتش، دولت نظامی را تشکیل داد و طرح قانون اساسی دمکراتیک کنار گذاشته شد.

1984: سرهنگ معاویه سید احمد طایع کودتای نظامی دیگری را برپا کرد.

2005 - 1984: احمد طایع در تمام این مدت رهبری موریتانی را بر عهده داشت. در سال 1991 حکومت در پی تنش‌های اجتماعی و تحت فشار بین‌المللی، قانون اساسی جدیدی را تدوین و نظام چند حزبی را برقرار کرد. در ژوئن سال 2003 کودتای نظامی علیه سرهنگ طایع شکست خورد.

2007: اولین انتخابات  و انتخاب سیدی ولد شیخ عبداللهی به‌عنوان رئیس‌جمهوری.

کد خبر 60020

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز