همشهری آنلاین: اتحادیه آفریقا کودتای نظامی در موریتانی را محکوم کرد و عضویت این کشور در این اتحادیه را به حالت تعلیق درآورد

به گزارش ایسنا به نقل خبرگزاری شینهوا: وزیر خارجه تانزانیا که ریاست کنونی شورای وزیران اتحادیه آفریقا را بر عهده دارد با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد خلع دولت منتخب و دموکراتیک موریتانی از قدرت غیرقانونی است.

در این بیانیه آمده است: اتحادیه آفریقا عضویت دولتی را که به طریق غیر قانونی قدرت را در دست گیرد، تعلیق خواهد کرد و این تعلیق تا زمانی که دولت قانونی در جمهوری اسلامی موریتانی برقرار شود، ادامه خواهد داشت.

برنارد ممبه، وزیر خارجه تانزانیا وقوع کودتا در موریتانی را مانعی برای ادامه عضویت این کشور در این اتحادیه دانست.

برنارد ممبه افزود:کودتا مردم موریتانی را از حق مسلم خود برای انتخاب آزادانه رهبری کشورشان محروم می‌کند.

افسران نظامی موریتانی روز پنجشنبه و پس از اینکه سیدی ولد شیخ عبدالله، رییس جمهور این کشور چهار تن از افسران ارشد ارتش را از کار برکنار کرده دست به کودتا زدند و رییس‌جمهور این کشور را از قدرت برکنار کردند.

دولت سیدی ولد شیخ عبدالله اولین دولت طی 20 سال اخیر در موریتانی بود که بوسیله انتخاباتی آزاد به روی کار آمد.

ارتش موریتانی قول داده است انتخابات ریاست جمهوری شفاف و آزاد در موریتانی به زودی برگزار شود. در بیانیه ارتش که از طریق رادیو در این کشور پخش شد، آمده است: این انتخابات در کوتاهترین زمان ممکن وبه طور شفاف و آزادانه برگزار می‌شود در آینده منجر به روی کار آمدن قوای قانونی و هماهنگ خواهد شد.

ارتش در این بیانیه هم‌چنین اعلام داشت: ارتش به همراه سایر نهاد‌ها بر انتخابات نظارت خواهد کرد تا روند دموکراتیک در کشور جریان پیدا کند.

کودتا در موریتانی از سوی مجامع بین‌المللی به شدت محکوم شده است.

کد خبر 60199

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز