سرای محله جماران چند روزی است میزبان پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها شده‌است؛ سالمندانی که عصازنان آهسته قدم برمی‌دارند.

واكسن

همشهری آنلاین_راحله عبدالحسینی:  لختی می‌نشینند و نفسی تازه می‌کنند و دوباره راهی می‌شوند تا اسم و فامیلشان را بگویند و در فهرست دریافت‌کنندگان واکسن کرونا قرار بگیرند. سایت واکسیناسیون جماران هفته گذشته کار خود را آغاز کرد تا سالمندان بالای ۷۵ سال محدوده شمال با دسترسی آسان بتوانند واکسینه شوند. سرای محله جماران، نخستین مرکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا در منطقه شمیرانات است که با همکاری دانشکده علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی برای واکسیناسیون سالمندان دایر است. در این گزارش سراغی می‌گیریم از فعالیت این مرکز و اقدامات دیگری که در پهنه شمال برای واکسیناسیون سالمندان انجام می‌شود.  

خبر خوش واکسیناسیون که پیچید نفس راحتی کشیدیم و امیدوار شدیم که به‌زودی کرونا دست از سرمان بردارد و بار دیگر بتوانیم بدون ماسک و محلول ضدعفونی‌کننده و فاصله اجتماعی زندگی کنیم. اولویت ثبت‌نام این بار با سالمندان است و بالای ۷۵ ساله‌ها. از آنجا که تجمع و حضور در مراکز سرپوشیده ساختمانی خودش عامل انتقال و گسترش ویروس کروناست، برای جلوگیری از ازدحام در مراکز سرپوشیده تزریق واکسن و دسترسی آسان‌تر سالمندان، شرایطی برای تزریق واکسن در فضای باز مهیا شده‌است. سرای محله جماران نیز با داشتن فضای باز کافی، روند واکسیناسیون را برای سالمندان هم‌محله‌ای راحت‌تر کرده است.

«مریم قهرمانی» سرپرست مرکز جامع سلامت دربند می‌گوید: «افراد بالای ۷۵ سال به این مرکز مراجعه می‌کنند. اسم و فامیل آنها در سیستم ثبت می‌شود و کارت واکسن دریافت می‌کنند.» یکی از مادربزرگ‌ها که همراه نوه‌اش برای تزریق واکسن آمده و آرزو می‌کند زودتر ویروس کرونا بساطش را جمع کند و برود می‌گوید: «امروز تزریق واکسن را انجام دادم. کارت واکسن دادند که نوبت دوم در آن نوشته شده و ۲ ماه دیگر باید بیایم.»

  • بهره‌مندی از ظرفیت‌های محله ای

پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها به صف | راهنمای واکسیناسیون کرونا در شمال تهران

افزایش مراکز تزریق واکسیناسیون از برنامه‌های مقابله با کرونا در پایتخت است. واجدان شرایط برای جلوگیری از تجمع در مراکز واکسیناسیون بهتر است در سامانه واکسیناسیون کرونا به نشانی www.salamat.gov.ir ثبت‌نام کنند و بعد از ارسال پیامک به آنها به این مراکز مراجعه کنند. با گسترش این مراکز ارائه خدمات به سالمندان به‌ویژه سالمندان بهتر می‌شود.

شهردار منطقه یک با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های مکانی منطقه برای جانمایی پایگاه‌های واکسیناسیون می‌گوید: «شهرداری منطقه یک با تمامی ظرفیت‌های مراکز تحت پوشش خود از جمله ساختمان‌ها، بوستان‌ها و... آماده جانمایی پایگاه‌های واکسیناسیون ویروس کووید ۱۹است. توسعه پایگاه‌های واکسیناسیون که در شمال تهران از سرای محله جماران شروع شده، به‌زودی با در نظر گرفتن سهولت و تسریع در دسترسی ایمن و ملاحظات ترافیکی برای حضور سالمندان که هدف فعلی این طرح هستند مورد توجه قرار می‌گیرد.»

«سید حمید موسوی» می‌افزاید: «برای مقابله با افزایش شیوع ویروس کرونا اقدامات مستمری در منطقه مانند انجام غربالگری‌ها و ارائه خدمات درمانی به بیماران کرونایی در قالب طرح شهید سلیمانی و استقرار تیم‌های پزشکی در ۶ پایگاه، آموزش به شهروندان در گروه‌های مجازی، اجرای طرح حامی سلامت، بازدیدهای میدانی مسئولان سلامت از نانوایی‌ها برای نظارت بر رعایت دستورالعمل‌ها، توزیع ماسک و بسته‌های بهداشتی بین شهروندان به‌صورت مستمر انجام می‌شود.» به گفته «علیرضا زالی» فرمانده ستاد مقابله با کرونا، به‌زودی اردوگاه شهید باهنر نیز برای واکسیناسیون خودرویی به مدار این مراکز اضافه می‌شود.  

  • ۳ مرکز واکسیناسیون در شمیران

سرای محله جماران در پهنه شمال، تنها مرکز واکسیناسیون سالمندان نیست و ۲ مرکز دیگر هم برای این منظور راه‌اندازی شده‌است. مدرسه نور قائم در شهرک شهید محلاتی و هنرستان ادب در انتهای خیابان شریعتی هم پذیرای سالمندان برای تزریق واکسن است.

«ایمان عموزاده» مدیر شبکه بهداشت و درمان شمیرانات می‌گوید: «۳ مرکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا در شمیرانات راه‌اندازی شده است و سالمندان بالای ۷۵ سال با مراجعه به این مراکز واکسن کرونا را دریافت می‌کنند. علاوه بر سن بالا و در خطر بیماری بودن، نیازمند تسهیلات رفاهی نیز هستند. به‌طور متوسط روزانه ۷۰۰ نفر از سالمندان برای تزریق واکسن به این ۳ مرکز تجمیعی مراجعه می‌کنند.»

در مراکز تجمیعی تزریق واکسن کرونا، یک پزشک و اورژانس ۱۱۵ علاوه بر همکاران مراقب سلامت و مسئول تزریق واکسن مستقر هستند تا در صورت بروز عوارض احتمالی در سالمندان واکسینه شده خدمات درمانی و مراقبت‌های لازم از آنان انجام شود. سالمندان هم پس از تزریق واکسن حداقل ۳۰ دقیقه در همان محل حضور دارند تا در صورت بروز عوارض کوتاه‌مدت آنی تحت مراقبت قرار بگیرند.

واکسیناسیون سالمندان روندی دلگرم‌کننده و امیدبخش است و در روزهای آتی دیگر گروه‌های سنی سالمندان برای تزریق واکسن راهی این مراکز خواهند شد. ناگفته نماند که برای تزریق واکسن نیاز نیست به خانه‌های بهداشت یا مراکز جامع سلامت مراجعه کنید. وزارت بهداشت موعد واکسیناسیون هر فرد را طبق اولویت‌بندی هر فاز از واکسیناسیون به‌صورت پیامکی به آن فرد اطلاع می‌دهد.  

  • فهرست مراکز واکسیناسیون واکسن کرونا در منطقه یک
     

پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها به صف | راهنمای واکسیناسیون کرونا در شمال تهران

  • واکسیناسیون براساس سن

«پس از تأیید نهایی، واکسیناسیون خودرویی در بوستان نهج‌البلاغه برای سالمندان منطقه ۲ انجام خواهد شد.» «مریم حاجیلو» رئیس اداره سلامت شهرداری منطقه ۲ این خبر را می‌گوید و ادامه می‌دهد: «مرکز بهاران در بلوار مرزداران و نیز سوله‌الزهرا(س) ۶۸ برای اجرای واکسیناسیون سالمندان معرفی شده است.» سوله‌الزهرا(س) ۶۸ در محله فرحزاد و خیابان ایثارگران جنوبی واقع است. حسینیه ارشاد در خیابان شریعتی در منطقه ۳ هم این روزها میزبان سالمندان بالای ۷۵ سال برای واکسیناسیون است.  

  • اولویت واکسیناسیون 

فاز دوم واکسیناسیون شامل ۲ بخش است. یک بخش آن را افراد به‌ترتیب از سنین ۸۰ سال به بالا، ۷۵ تا ۸۰ ساله، ۷۰ تا ۷۵ ساله، ۶۵ تا ۷۰ ساله و بخش دوم شامل افراد ۱۶ تا ۶۴ ساله‌ای می‌شود که حداقل یک بیماری زمینه‌ای دارند. براساس اعلام وزارت بهداشت، فاز سوم واکسیناسیون علیه کرونا نیز مرداد تا آذر ماه خواهد بود که شامل افراد ۵۵ تا ۶۴ ساله بدون بیماری زمینه‌ای و افراد در مشاغل و خدمات ضروری است. فاز چهارم واکسیناسیون نیز براساس برنامه‌ریزی‌های وزارت بهداشت، زمستان انجام می‌شود و شامل عموم مردم خواهد بود.  
 

کد خبر 602062

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha