همشهری آنلاین: معاون نخست وزیر عراق با رئیس مجلس شورای‌اسلامی دیدار و گفتگو کرد

به گزارش (ایرنا)، دراین دیدار برهم صالح انتخاب علی لاریجانی را به ریاست مجلس شورای‌اسلامی تبریک گفت و برای وی آرزوی موفقیت کرد.

رئیس مجلس شورای‌اسلامی در این دیدار ایران و عراق را بعنوان دوکشور دوست و برخوردار از اشتراکات ‌قوی دینی، فرهنگی و تمدنی یاد کرد و گفت: منافع مردم دو کشور اقتضا می‌کند که روابط مناسب اقتصادی، سیاسی و فرهنگی هرچه بیشتر گسترش یابد.

لاریجانی در ادامه با ابراز خرسندی از پیشترفت‌ها در زمینه استقرار ثبات و آرامش در عراق اظهارداشت: یک عراق آرام و با ثبات درهمسایگی جمهوری‌اسلامی برای ما ازکمال اهمیت برخوردارداست.

وی ضمن آمادگی جمهوری‌اسلامی ایران برای هرگونه کمک و مساعدت در تحقق ثبات و آرامش در عراق ابرازامیدواری کرد: با تامین کامل شرایط امنیتی و برقراری آرامش در عراق، امکان توسعه اقتصادی و رفاه اجتماعی برای مردم این کشور فراهم گردد.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به قرارداد امنیتی عراق ‌تصریح کرد: آمریکا به دنبال کسب مشروعیت برای استمرار خود درعراق و کل منطقه است و تلاش برای تحمیل این قرار داد به منزله سعی در آوردن صدامی مدرن به عراق و منطقه است.

لاریجانی تاکید کرد: مردم منطقه به راحتی قادرند درکنار یکدیگر زندگی کنند وامنیت آن را نیز خودشان تامین نمایند اما همواره جنگ‌هایی ازخارج برآنها تحمیل شده است.

وی یادآور شد: وقت آن رسیده است که ملت عراق با بدست گرفتن زمام امور خود پس ازسال‌ها رنج و مشقت به فکر تامین آینده خود باشد.

درادامه این دیدار معاون نخست وزیر عراق، ملت ایران را دوست و برادر مردم عراق توصیف کرد و با اشاره به اشتراکات متعدد دینی و فرهنگی بین دوکشور برضرورت گسترش و تعمیق مناسبات و همکاری‌های فی‌مابین تاکید کرد.

صالح ضمن تقدیر از تلاش‌های جمهوری‌اسلامی ایران درزمینه کمک به استقرار ثبات و آرامش در عراق خواستار استمرار کمک ایران دراین زمینه شد و افزود: دولت عراق؛ آمادگی دارد از سرمایه گذاری بخش‌های دولتی و خصوصی ایران در ارتباط با تکمیل روند بازسازی عراق، حمایت کند.

وی گسترش روابط عراق با کشورهای همسایه خود بویژه ایران را از اولویت‌های برجسته دستور کار سیاسی کشور عنوان کرد و خاطر‌نشان ساخت: منافع ملی و منطقه‌ای عراق ایجاب می‌کند که این کشوربا همسایگانش روابط خوبی داشته باشد.

معاون نخست وزیر عراق درخصوص قرارداد امنیتی کشورش نیز گفت: مبنای اقدام رهبری سیاسی عراق این است که درهیچ شرایطی اجازه ندهد حاکمیت و استقلال کشور مخدوش شود وعراق هرگز به پایگاهی علیه کشورهای همسایه‌اش نخواهد شد.

صالح تصریح کرد: تلاش‌ما برای پایان دادن به اشغال عراق و خروج از فصل هفتم منشور سازمان ملل است.

وی یادآور شد: آمریکا متاسفانه امروز درعراق هرکاری بخواهد، ‌انجام می‌دهد اما ما باید آنها را ابتدا محدود وسپس اخراج کنیم

کد خبر 60640

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز