شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۸:۲۸
۰ نفر

گروه ورزشی: لیگ برتر انگلیس، پرهیجان‌ترین لیگ فوتبال اروپا از امروز شروع می‌شود و انتظار می‌رود قهرمانی بار دیگر به یکی از 4 تیم بزرگ جزیره برسد.

 این 4 تیم به لطف درآمدهای تلویزیونی بالا و مالکین ثروتمند، فاصله‌شان را به حدی زیاد کرده‌اند که نهایت آرزوی سایر تیم‌ها رسیدن به رتبه چهارم در پایان فصل است. پس از قهرمانی بلکبرن در سال 1995، قهرمانی همواره به یکی از سه تیم منچستریونایتد، آرسنال و چلسی رسیده و لیورپول هم همواره در مربع صدرنشینان قرار داشته است. بدین ترتیب انتظار می‌رود که لیگ برتر دوباره به رقابت 4جانبه قهرمانی و رقابت 16 تیم باقیمانده برای رسیدن به رتبه‌های پنجم به بعد تبدیل شود.

منچستریونایتد که لیگ برتر را فردا با بازی مقابل نیوکاسل در اولدترافورد شروع می‌کند، بار دیگر مدعی اول قهرمانی است. این تیم در دو فصل اخیر به قهرمانی رسیده و بهار امسال با پیروزی مقابل چلسی، لیگ قهرمانان را هم به ویترین افتخاراتش اضافه کرد. فرگوسن فعلاً هیچ بازیکن جدیدی را به تیمش اضافه نکرده، ولی هنر چانه‌زنی‌اش را با حفظ کریستیانو رونالدو، پرطرفدارترین بازیکن فعلی جهان نشان داد.

با این حال انتظار می‌رود که دیمیتار برباتوف، مهاجم بلغاری تاتنهام همین روزها به مدافع عنوان قهرمانی بپیوندد و این می‌تواند نگرانی‌های فرگوسن در خط حمله به دلیل غیبت رونی، رونالدو و ساها را برطرف کند.

 منچستریونایتد که فصل گذشته تیم کامل و نیمکت قدرتمندی داشت، با حفظ همه بازیکنان و اضافه شدن احتمالی برباتوف می‌تواند به تیمی مهارنشدنی تبدیل شود. گری‌نویل که پس از مصدومیتی طولانی به تیم بازگشته می‌گوید: «هنوز جای پیشرفت وجود دارد. می‌توانیم فاصله‌مان در صدر را بیشتر کنیم ولی آمادگی ما در دو ماه پایانی می‌تواند در قهرمانی تعیین‌کننده باشد.» نیوکاسل، حریف فردای منچستریونایتد هم مایکل اوون، مهاجم مشهورش را به دلیل مصدومیت در اختیار ندارد.

تأثیر اسکولاری

آبراموویچ مالک ثروتمند چلسی پس از دو عنوان نایب‌قهرمانی و شکست در فینال مسکو دیگر طاقت ناکامی را ندارد و با استخدام اسکولاری به بازگرداندن جام قهرمانی به استمفوردبریج فکر می‌کند. مربی باتجربه برزیلی که تجربه قهرمانی جام جهانی 2002 و نایب‌قهرمانی یورو 2004 با پرتغال را دارد، مأموریت دارد روحیه شکست‌ناپذیری عصر مورینیو را به تیم بازگرداند.

 او همچنین مدعی شده که چلسی را به تیمی محبوب در سراسر جهان تبدیل می‌کند و این تنها با ارائه فوتبالی تماشایی میسر خواهد بود. چلسی هم توانسته همه مهره‌های کلیدی‌اش از جمله دروگبا و لمپارد را حفظ کند و علاوه بر آن دکو و بوسینگوا، دو پرتغالی دیگر را به تیمش اضافه کند. چلسی فصل‌گذشته تا روز آخر با منچستریونایتد هم‌امتیاز بود و عنوان لیگ‌برتر را تنها با دو امتیاز اختلاف واگذار کرد. به همین دلیل جان‌تری، کاپیتان چلسی به قهرمانی تیمش امیدوار است و در پاسخ به رجزخوانی‌های فرگوسن می‌گوید:‌ «سرالکس باید بداند که ما فاصله زیادی با آنها نداشتیم و فکر نمی‌کنم آنها بتوانند از چیزی که در فصل گذشته بودند، بهتر بازی کنند.» با این حال برای دیدن چلسی جدید باید تا فردا منتظر ماند که این تیم میزبان پورتسموث خواهد بود.

معمای آرسنال

هرچند آرسنال، فصل جدید را با تیم جوانی شروع می‌کند، ولی عملکرد درخشان این تیم در فصل گذشته که تا هفته‌های پایانی در صدر جدول قرار داشت، موجب می‌شود که نتوان این تیم را از جمع مدعیان خارج کرد. آرسنال تابستان امسال فلامینی، هلب و ژیلبرتو سیلوا، 3 هافبک کلیدی‌اش را از دست داد و به جای آنها سمیر نصری (از مارسی) و آرون رمزی (از کاردیف سیتی) را اضافه کرده است.

مشکل بزرگ ونگر درحال حاضر پیدا کردن یک هافبک دفاعی برای پرکردن جای خالی فلامینی است، به‌ویژه اینکه ابودیابی هم به دلیل مصدومیت تا یک ماه غایب خواهد بود. رمزی نشان داد که می‌تواند در این پست موثر باشد، ولی نمی‌توان به این بازیکن 17 ساله برای تمام فصل و به‌ویژه بازی‌های حساس تکیه کرد. در عوض ونگر توانست بازیکنانی مانند فابرگاس، فان‌پرسی و آدبایور را حفظ کند و از نظر قدرت‌ تهاجمی مشکلی ندارد، به‌ویژه اینکه تئو والکات هم نسبت به سال گذشته پیشرفت زیادی داشته است.

قرعه آسان آرسنال در 6 بازی نخست هم این امیدواری را به‌وجود آورد که این تیم جوان فصل را با اعتماد به نفس شروع کند. پیش از بازی امروز مقابل وست برام، آرسنال چهارشنبه شب در مرحله مقدماتی لیگ‌قهرمانان توانست در خانه توئنته هلند با گل‌های گالاس و آدبایور به پیروزی برسد.

آرسنال در این بازی درخشش چندانی نداشت،‌ ولی آدبایور از این موضوع نگران نیست و نتیجه را به فوتبال زیبا ترجیح می‌دهد: «فوتبال خوب جذاب است،‌ ولی ما فصل گذشته هیچ جامی نبردیم و شما قبل از هرچیز برای پیروزی بازی می‌کنید. باید به یاد داشته باشیم که فوتبال زیبا جذاب است، ولی گاهی برای پیروزی باید در زمین جنگنده باشید. ما چیزهای زیادی یاد گرفته‌ایم، اینکه گاهی برای پیروزی باید فوتبال زیبا را کنار بگذارید.»

لیورپول، تشنه قهرمانی

آخرین قهرمانی لیورپول به سال 1990 بر‌‌می‌گردد و هواداران این تیم امیدوارند که بنیتس به انتظار طولانی آنها پایان دهد. رابی‌ کین، مهاجم سابق تاتنهام و دوسنا، مدافع راستی که از اودینزه جدا شده، خرید‌های مهم لیورپول به شمار می‌روند. با این وجود لیورپول در اولین بازی رسمی‌اش با زوج تورس - کین ناموفق بود  و در مرحله مقدماتی لیگ‌قهرمانان درخانه استاندارد لی‌یژ به تساوی بدون گل رسید.

لیورپول در این بازی در غیاب جرارد مصدوم، فاصله‌ای تا شکست نداشت و قهرمان بلژیک حتی در نیمه اول یک پنالتی را از دست داد. لیورپول امروز در بازی اول میهمان ساندرلند است و باید دید که این تیم می‌تواند این‌بار شروع خوبی در لیگ‌ داشته باشد. تیم‌های بنیتس در سال‌های گذشته معمولاً در نیم‌فصل دوم هماهنگ شده‌اند و این مسئله هرچند در موفقیت‌های اروپایی این تیم موثر بوده، ولی فرصت قهرمانی در لیگ‌برتر را از این تیم گرفته است.

تاتنهام، مدعی پنجم

شاید تاتنهام و پورتسموث را بتوان تیم‌هایی دانست که مدعی برهم زدن نظم فعلی‌ لیگ‌برتر و رسیدن به یکی از 4 سکوی نخست هستند. تاتنهام با آمدن خوان‌ده راموس در میانه فصل گذشته متحول شد و توانست به قهرمانی جام اتحادیه برسد. مهمترین خرید تاتنهام لوکامودریچ، بازیساز تیم‌ملی کرواسی است که او را به خاطر چهره و سبک بازی‌اش به کرایف تشبیه می‌کنند. دیوید بنتلی، هافبک ملی‌پوش سابق بلکبرن و جووانی دوسانتوس، مهاجم فصل گذشته بارسلونا هم خریدهای دیگر تاتنهام هستند. گومز، دروازه‌بان برزیلی آیندهوون هم درون دروازه جانشین پل رابینسون شده تا خیال هواداران آسوده‌تر باشد. به همین دلیل راموس معتقد است که جدایی رابی ‌کین و حتی برباتوف نمی‌تواند تأثیری در جاه‌طلبی‌های تاتنهام داشته باشد.

پورتسموث هم که فصل گذشته به قهرمانی جام‌حذفی رسید، ضمن حفظ بازیکنان کلیدی تیمش از جمله لاسانا دیارا، پیتر کراوچ از لیورپول و یونس کابول از تاتنهام را به خدمت گرفته و با هری ردنپ به رتبه‌های بالای جدول فکر می‌کند.

کد خبر 60698

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز