۲ سال پیش بود که پل فلزی ۵۰ ساله‌ محله گیشا برچیده شد؛ پلی که روزگاری برای برگزاری مراسم تشریفات بازی‌های آسیایی تهران ساخته شد و نام محله گیشا را سر زبان‌ها انداخت.

پل سبز

همشهری آنلاین_حسن حسن‌زاده:  با جمع‌آوری پل گیشا، در قدم نخست زیرگذری برای دسترسی خودروها از بزرگراه جلال‌آل‌احمد به غرب بزرگراه شهید چمران ساخته شد و قرار بود عملیات اجرایی پل سبز زندگی هم به‌عنوان یکی از ۳ فاز اصلی این پروژه جایگزین پل گیشا شود. همزمان با ساخت زیرگذر، اهالی محله گیشا درخواست‌هایی از مدیریت شهری داشتند تا در این زیرگذر یک ورودی برای دسترسی آسان از بزرگراه جلال‌آل احمد به محله گیشا در نظر گرفته شود.

هرچند تا امروز خبری از ساخت این ورودی نشده است اما خبر رسیده مراسم کلنگ‌زنی عملیات اجرایی پل سبز زندگی پس از ۲ سال از برچیده شدن پل گیشا به‌زودی برگزار می‌شود. به همین بهانه سری به محله گیشا زدیم و مشکلات حوزه ترافیک این محله پس از اجرای زیرگذر گیشا و ابعاد و ویژگی‌های پل سبز زندگی را در گفت‌وگو با شورایاران و مدیران شهری بررسی کردیم.  

هویت محله گیشا با پل فلزی ۵۰ ساله این محله گره خورده بود. پل فلزی گیشا که در آغاز دهه ۵۰ و برای تسهیل برگزاری مراسم تشریفات و مسابقات بازی‌های آسیایی تهران به‌عنوان یک سازه موقت ساخته شد، با وجود بهسازی‌های متعدد دیگر کارایی اولیه را از دست داده و به دلیل ترافیک هر روزه‌اش به معضلی در دل محله گیشا تبدیل شده بود.

«محمد رضاپور» یکی از اهالی محله گیشا می‌گوید: «چند دهه پیش که هنوز تعداد خودروها و ساکنان این محله زیاد نبود، روی پل گیشا هم نشانی از ترافیک وجود نداشت. اما عرض کم این پل به تدریج به عامل اصلی ترافیک در هر دو سوی پل تبدیل شد و خودروها دقایق بسیاری را پشت ترافیک ورودی پل گرفتار می‌شدند.» روزهای پایانی خرداد سال ۱۳۹۸ بود که بالاخره عملیات جمع‌آوری پل فلزی گیشا آغاز شد و جرثقیل‌های غول‌پیکر برای برداشتن بخش‌هایی از عرشه این پل وارد میدان شدند.  

  • هنوز درخواست اهالی گیشا عملی نشده

عملیات جمع‌آوری پل فلزی گیشا که از خرداد سال ۱۳۹۸ آغاز شده بود با گذشت یک ماه از آغاز پروژه به پایان رسید. روزهای پایانی سال ۱۳۹۸ زیرگذر گیشا با ۳ خط عبوری در هریک از باندهای شمالی و جنوبی و به طول حدود هزار و ۵۰۰ متر با هدف روان‌سازی ترافیک، جایگزین پل فلزی گیشا و ترافیک همیشگی آن شد. اگرچه زیرگذر گیشا خیلی زود به بهره‌برداری رسید اما اهالی محله‌ گیشا در روند اجرای این پروژه درخواست‌هایی داشتند که تا امروز محقق نشده و مشکلاتی برای ساکنان این محله ایجاد کرده است.

در طرح اولیه زیرگذر قرار بود یک ورودی مستقیم از بزرگراه جلال‌آل احمد برای دسترسی آسان ساکنان گیشا به خیابان‌های محله‌شان باز شود. طرحی که البته تا امروز اجرا نشده است. «مهرزاد مهدیه» شورایار محله گیشا می‌گوید: «اگر پیش از جمع‌آوری پل گیشا ساکنان محله ما گرفتار ترافیک اطراف پل بودند، اکنون پس از ساخت زیرگذر گیشا و اجرایی نشدن ورودی مستقیم از این زیرگذر به محله، این ترافیک به خیابان ناظری قمی منتقل شده است. در واقع خودروهایی که از بزرگراه جلال آل‌احمد به گیشا می‌آیند مجبورند خود را به شهرک آزمایش برسانند یا از بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری مسیر انتهای خیابان گیشا را در پیش بگیرند؛ مسیری طولانی‌تر و البته پرترافیک که امان اهالی را بریده است.»
ورودی زیرگذر گیشا به محله ما ساخته می‌شود؟  

پل سبز زندگی در راه است
پروژه ساخت زیرگذر گیشا سال ۱۳۹۸


پس از درخواست اهالی محله گیشا برای ساخت یک ورودی مستقیم به محله، شهرداری طرح ساخت تونلی روباز که تا محدوده کوچه دوم امتداد پیدا می‌کرد را مطرح کرد که البته به دلیل مخالفت اهالی و کاسبان خیابان گیشا به مرحله اجرا نرسید. مهدیه می‌گوید: «اگر تونل روباز برای دسترسی به محله ساخته شود مشکلات فراوانی برای ۲۵ مغازه که دقیقاً مقابل زیرگذر قرار دارند به وجود می‌آید. چون در این صورت فضایی برای‌ تردد و بارگیری خودروها مقابل مغازه وجود نخواهد داشت.

در نتیجه کاسبی این کاسبان قدیمی با لطمه جدی روبه‌رو شده و این محدوده هم به نقطه کور و ناامن تبدیل می‌شود. طرح پیشنهادی شورایاران برای ساخت ورودی به محله گیشا که کارشناسان متعدد هم آن را تأیید کرده‌اند، ساخت یک تونل سرپوشیده تا ابتدای کوچه چهارم است.» 
اجرای این طرح پیشنهادی با موانعی مثل وجود لوله‌های انتقال آب روبه روست که آن را به طرحی پرهزینه برای شهرداری تبدیل می‌کند. «محمدرضا کرمی» معاون فنی و عمران شهردار منطقه ۲ در این‌باره می‌گوید: «اجرای طرح تونل روباز برای دسترسی زیرگذر به محله گیشا با مخالفت‌های کاسبان و اهالی این محله مواجه شد. چون با اجرای تونل روباز، فضایی برای پارک خودرو در حاشیه خیابان باقی نمانده و با کاهش‌ تردد، کسب و کار آنها از رونق می‌افتاد. پیشنهاد دیگری مطرح شد که این ورودی به‌صورت یک تونل سرپوشیده از مقابل مغازه‌ها عبور و خروجی آن در مقابل کوچه چهارم اجرا شود. کاسبان و اهالی گیشا مخالف اجرای طرح تونل روباز هستند و درخواست‌های خود را برای اجرای طرحی سازگار با شرایط محله با ما در میان گذاشته‌اند. آنها معتقدند که معاونت فنی‌ و عمران شهرداری تهران می‌تواند با هزینه بیشتر، در طرح بازنگری کند تا علاوه بر ساخت یک ورودی برای دسترسی به گیشا مزاحمتی هم برای اهالی و کاسبان ایجاد نشود.»

  • پروژه پل سبز زندگی وارد مرحله اجرا می‌شود
پل سبز زندگی در راه است
ترافیک گیشا سال ۹۵ قبل از برچیده شدن پل 

از همان روزهای نخست جمع‌آوری پل گیشا خبر اجرای پروژه‌ای متشکل از ۳ فاز در رسانه‌ها منتشر شد که یکی از فازهای این پروژه فرامنطقه‌ای ساخت یک پل پیاده‌راهی با نام «پل سبز زندگی» بود؛ طرحی که اگرچه از زمان جمع‌آوری پل گیشا تا امروز وارد مرحله‌ اجرایی نشده است اما این روزها خبر کلنگ‌زنی این پروژه پس از گذشت ۲ سال از زمان جمع‌آوری پل گیشا، ویژگی‌های این طرح را یکبار دیگر سر زبان‌ها انداخته. پل سبز زندگی قرار است از روی بزرگراه چمران عبور کند اما این‌بار نه خودروهای دودزا بلکه شهروندان، عابران و ورزشکاران و طبیعت‌دوستان را برای یک پیاده‌روی دلچسب دور هم جمع کند.

این پل که جایگزینی برای پل فلزی گیشاست، درست مثل پل طبیعت به عابران و رهگذران فرصتی برای توقف و تماشای منظره شهر از فراز پل خواهد داد. کرمی از ویژگی‌های پل سبز زندگی می‌گوید: «معاونت فنی و عمران شهرداری تهران عملیات اجرای این پل را به یک شرکت واگذار کرده و پس از انجام اقدامات اولیه و انتخاب پیمانکار عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود. یکی از ویژگی‌های این پل، عرشه ۶ متری آن است که فضای مناسبی برای پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، توقف و تماشایی مناظر و... در اختیار شهروندان قرار می‌دهد.»
اگرچه قرار بود عملیات ساخت پل سبز زندگی از خرداد ماه سال گذشته آغاز شود اما «صفاصبوری‌دیلمی» معاون فنی و عمران شهرداری تهران از زمان اجرای عملیات ساخت این پل خبر می‌دهد: «اجرای این پروژه به دلیل کاهش درآمدهای شهرداری و کاهش بودجه‌های عمرانی اجرای به تعویق افتاده بود. با وجود این پس از گذشت یک سال قرار است به‌زودی عملیات ساخت این پل با طراحی جدید آغاز شود. براساس لایحه بودجه ۱۴۰۰ این پروژه باید امسال آغاز شود و تا سال ۱۴۰۲ به اتمام برسد. اکنون اقدامات پیمانی در حال انجام است و به‌زودی در روزهای آینده مراسم کلنگ‌زنی پل سبز زندگی اتفاق خواهد افتاد.»

کد خبر 607963

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha