سه‌شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۸:۴۴
۰ نفر

ارشاد شبستری: سال‌ها بود مسافران شمال از جاده خاکی میان جنگل سرسبز و انبوه و بسیار زیبای بین عباس‌آباد و کلاردشت عبور می‌کردند و گاهی هم برای ساعاتی در حاشیه جاده اتراق کرده و به تماشای طبیعت بی‌نظیر با درختان سر به فلک کشیده و چشمه‌های آب روان آن می‌نشستند.

از چند سال قبل که این جاده آسفالت شد و راه هموارتر شد، از یک‌طرف تصرفات و دیوارکشی ارتفاعات و کوه‌های بکر در شمال این جاده و نزدیکی کلاردشت برای ویلاسازی شدت گرفت و از سوی دیگر در حاشیه این جاده و گذرگاه بی‌مانند تصرفات فراوان به صورت ساختمان‌ رستوران‌ها و دکه‌های رنگارنگ کبابی و چای و قلیان و غیره قارچ‌گونه رشد کردند و طبعا با این تصرفات، تجاوز به حریم جنگل و طبیعت و منابع ملی این منطقه آغاز شده است و لابد پس از چند سال هر کدام از متصرفین و وراث آنها با پشتوانه کسانی، ‌مدعی داشتن حق آب و گل و سابقه تصرف از کیسه ملت خواهند بود.

در این میان انبوه زباله و آشغال و بطری‌های پلاستیکی و ظروف مواد غذایی مصرفی توسط گروه‌های زیادی از مسافران و عابران، میان این جنگل زمردین در کناره جاده‌ رها شده است، درحالی که تابلو و هشداری برای جلوگیری از بی‌مبالاتی و آلوده کردن محیط جنگل پاک و ظرف و مکانی برای ریختن و جمع‌آوری زباله‌های رها شده در کنار جاده و کف جنگل به چشم نمی‌‌خورد.

با این همه، مشخص نیست متولی و مسئول جلوگیری از این تصرفات و تجاوزات به حریم جنگل و آلودگی‌ها کدام سازمان است! از این‌رو با توجه به اهمیت این بخش از طبیعت انتظار می‌رود هر سازمان یا نهادی که خود را مسئول و موظف می‌داند، پیش از آنکه تمام کناره این گذرگاه بهشتی و زیبا اشغال و جنگل انباشته از زباله‌ شود اقدامی کارساز کند تا آیندگان نیز از این چشم‌اندازهای بی‌مانند محروم نمانند.

کد خبر 60982

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز