کم تحرکی و خانه‌نشینی بچه‌ها در یک‌سال و نیم اخیر که درگیر ویروس «کرونا» هستیم، بیشتر شده است.

ورزش

همشهری آنلاین _ مهدی اسماعیل پور:   این موضوع موجب شده تا بچه‌ها دچار مشکلات حرکتی شوند. اداره ورزش منطقه ۲۱ برای اینکه بچه‌ها را به حرکت و تحرک وادار کند، دست به ابتکار جالبی زده است. برای نخستین بار «ایستگاه تخصصی تندرستی ورزش کودکان» در شهرک‌های «استقلال» و «تهرانسر» برپا شده است تا کودکان در کنار هم زیر نظر مربی متخصص، تمرینات و بازی‌های ویژه‌ای را انجام دهند. برنامه‌ای که مورد استقبال کودکان و خانواده‌ها نیز قرار گرفته است.

مسئول ورزش بانوان شهرداری منطقه ۲۱، درباره ایستگاه‌های تندرستی ویژه کودکان به همشهری محله می‌گوید: «باتوجه به اینکه در آستانه فصل تابستان قرار داریم و مدارس تعطیل شده‌اند، برای اینکه بچه‌ها تحرک داشته باشند و اوقات فراغت خود را تنها صرف خوابیدن یا نشستن مقابل تلویزیون و بازی با گوشی همراه نکنند، ایستگاه تندرستی تخصصی ویژه کودکان را راه‌اندازی کرده‌ایم که ویژه کودکان ۴ تا ۱۰سال است. این ایستگاه تندرستی تخصصی که به تازگی افتتاح شده، در روزهای زوج از ساعت ۸:۳۰ تا ۹:۳۰ در محله شهرک استقلال و روزهای فرد در بوستان «لاله» واقع در محله تهرانسرغربی برگزار می‌شود.» «منصوره ساسانی» استقبال خانواده و کودکان از این برنامه را خوب و رضایت بخش می‌داند: «برای آشنایی شهروندان منطقه با این ایستگاه تندرستی، در کانال‌های محلی وسراهای محله و هم‌چنین روابط‌عمومی شهرداری منطقه این موضوع را اطلاع‌رسانی کرده‌ایم. در این مدت کمی که از افتتاح ایستگاه تندرستی ویژه کودکان می‌گذرد، خوشبختانه بچه‌ها و والدین آنها استقبال خوبی از این طرح داشته‌اند و میزان مشارکت بالا بوده است. به‌گونه‌ای که در همان روز نخست، ۳۰کودک در ایستگاه تندرستی حضور داشتند. اگر استقبال بچه‌ها و خانواده‌ها همچنان خوب و پررنگ باشد، قرار است که در ۱۳ محله منطقه این ایستگاه‌ها برگزار شود.»

ورزش تبلت و موبایل را کنار زد

  • تحرک و ورزش همراه بازی

در این ایستگاه ورزشی تخصصی از طریق بازی، حرکات ورزشی تخصصی به کودکان آموزش داده می‌شود.
ساسانی می‌گوید: «در این ایستگاه تندرستی، حرکات و ورزش‌هایی مناسب برای کودکان اجرا می‌شود که شامل حرکات مختلف و متنوعی است. این حرکات بیشتر از طریق بازی به کودکان آموزش داده می‌شود مربی این ایستگاه تندرستی از تخصص لازم در این حوزه برخوردار است و به باور من این طرح موفق می‌شود و تداوم خواهد داشت. استقبال شهروندان و تعداد زیاد کودکان در روزهای نخستین برپایی ایستگاه تندرسی نشان می‌دهد که بچه‌ها و خانواده‌ها نظر مثبتی بر روی این قبیل برنامه‌ها دارند.»

ورزش تبلت و موبایل را کنار زد

  • طرحی که فقط در منطقه ۲۱ اجرا می‌شود

نکته جالب اینکه طرح ایستگاه ورزشی کودکان ابتکار مسئولان ورزش منطقه ۲۱ است و تنها در این منطقه اجرا می‌شود.
ساسانی می‌گوید: «این برنامه یک طرح کاملاً خلاقانه است که برای نخستین بار از سوی شهرداری منطقه ۲۱ اجرا می‌شود. ما بر اساس پتانسیل منطقه و نیاز شهروندان تصمیم گرفتیم تا چنین برنامه‌ای را اجرا کنیم. انتخاب این ۲ محله نیز به این دلیل بود که در شهرک استقلال امکانات ورزشی بسیار اندک است و به دلیل شیوع ویروس کرونا تنها مجموعه ورزشی این محله نیز در حال حاضر تعطیل شده است و تنها فضاهای باز مورد استفاده قرار می‌گیرد. فضاهای ورزشی روباز نیز بسیار محدود هستند. این محله یک بوستان بیشتر ندارد و این بوستان هم به تنهایی جوابگوی نیاز همه کودکان و دیگر شهروندان شهرک استقلال نیست. درباره محله تهرانسرغربی هم، درخواست و پیگیری شهروندان این محله مهم‌ترین دلیل راه‌اندازی ایستگاه تندرستی ویژه کودکان در تهرانسر غربی است. در مجموع هدف‌مان این است که از این کم‌ تحرکی و بی‌تحرکی کودکان
جلوگیری کنیم.»

  • شرایط جسمی بچه‌ها خوب نیست

  «صدیقه اسکندرزاده»، مربی آمادگی جسمانی و ایروبیک کودکان و مربی ایستگاه تخصصی ورزش کودکان با بیان اینکه شرایط جسمانی بچه‌ها به دلیل خانه‌نشینی و کم تحرکی خوب نیست. می‌گوید: «تاکنون ۵ جلسه از ایستگاه تخصصی ورزش ویژه کودکان برگزار شده است و در حال کار کردن با بچه‌ها و بالا بردن آمادگی جسمانی آنها هستیم. متأسفانه بچه‌ها از لحاظ آمادگی جسمانی، شرایط خوبی ندارند و تقریباً هیچ ورزش و بازی را بلد نیستند. متأسفانه حتی یک طناب زدن ساده هم یاد نگرفته‌اند. یک مسابقه «طناب‌زنی» مادر و دختر برگزار کردیم، که متأسفانه هیچ‌یک از آنها حتی شیوه دست گرفتن و استفاده از طناب را هم بلد نبودند و نمی‌توانستند طناب بزنند. کودکان باید یاد بگیرند گرم کردن بدن چیست، چه زمانی و چگونه باید بدن را سرد کرد؟ یا کارهای هوازی چیست تا پس از آن ورزش‌های تخصصی‌تر را آغاز کنیم؟ آنچه که مشخص است بچه‌ها واقعاً نیاز به ورزش کردن دارند و برپایی این ایستگاه‌های تندرستی برنامه بسیار خوبی است. پس از برگزاری هر جلسه، مادران به ما پیام می‌دهند و تشکر می‌کنند و می‌گویند بچه‌ها هر وقت که به ایستگاه تندرستی می‌آیند، بسیار شاداب و سرحال هستند و آن روز کمتر به سراغ گوشی همراه می‌روند و در خانه تمرین طناب‌زنی می‌کنند که در جلسه بعدی از دوستان و همسن و سال‌های خود عقب نمانند. حتی آنهایی که در خانه فضای مناسبی برای تمرین و تحرک ندارند، در پارکینگ خانه تمرین می‌کنند.»

ورزش تبلت و موبایل را کنار زد
اسکندرزاده مربی آمادگی جسمانی و ایروبیک کودکان و مربی ایستگاه تخصصی ورزش کودکان
  • محیطی شاد برای بچه ها ایجاد کرده ایم

اسکندرزاده مربی آمادگی جسمانی و ایروبیک کودکان و مربی ایستگاه تخصصی ورزش کودکان بر این باور است که با ورزش می‌توان جلو کم تحرکی بچه‌ها را گرفت: «فرزندان‌شان زودتر از خواب بیدار می‌شوند و عجله دارند که به ایستگاه تندرستی بیایند. ما تلاش خود را کرده‌ایم تا محیطی شاد برای بچه‌ها فراهم کنیم. برایشان موسیقی می‌گذاریم، مسابقه برپا می‌کنیم و به آنها جوایز ورزشی مانند «کلاه استخر» می‌دهیم. بچه‌هایی که تاکنون به ایستگاه آمده‌اند، اضافه وزن ندارند. البته به قول مادرها، دلیلش این است که غذایی نمی‌خورند و تنها سرشان در گوشی همراه و تلویزیون است. اما به لحاظ حرکتی دچار مشکل هستند. قوز می‌کنند و حرکت زانو و مفصل‌هایشان ایراد دارد که دلیل همه اینها کم تحرکی و زل زدن به موبایل و تلویزیون است. برای همین آماده کردن بدن بچه‌ها حدود یک ماه طول می‌کشد. چون بسیار ضعیف هستند.»

کد خبر 610431

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha