در سال‌های اخیر بوستان پلیس به یکی از مهم‌ترین فضاهای ورزشی و دور همی‌های صبحگاهی ورزشکاران شمال شرق تهران تبدیل شده...

ورزشكاران محله

همشهری آنلاین_پریسا نوری:  در سال‌های اخیر بوستان پلیس به یکی از مهم‌ترین فضاهای ورزشی و دور همی‌های صبحگاهی ورزشکاران شمال شرق تهران تبدیل شده؛ به‌طوری که اگر یک روز صبح زود گذرتان به این بوستان وسیع بیفتد، ده‌ها گروه ورزشی کوچک و بزرگ می‌بینید که در هر گوشه مشغول ورزش هستند.

این میان یک گروه حدود ۴۰ تا ۵۰ نفره از ورزشکاران جوان با لباس‌های فرم سرمه‌ای و قرمز که به‌طور هماهنگ حرکات ایروبیک را با ریتم موزیک اجرا کرده و در برخی روزها با کفش‌های مخصوص کانگوجامپ حرکات این رشته را تمرین می‌کنند، توجه رهگذران را بیش از بقیه گروه‌ها جلب می‌کنند. این گروه یکی از قدیمی‌ترین گروه‌های ورزشی بوستان پلیس است که از ۱۷ سال پیش توسط «بهنام برغمدی» مربی ایروبیک پیشرفته پایه‌گذاری شده. در یک صبح تابستانی با این مربی که بین اعضای گروه و آشناها به «دایی بهنام» معروف است و این روزها با تمرینات منظم در پارک پلیس گروهش را برای مسابقات آمادگی کشوری و جهانی آماده می‌کند، همراه شدیم.  

  • آموزش رایگان ایروبیک
گروه دایی بهنام در راه مسابقات کشوری
بهنام برغمدی /ساکن تهرانپارس

«بهنام برغمدی» از ساکنان تهرانپارس و پایه‌گذار گروه ورزشی ایروبیک بوستان پلیس است. او و همسرش از سال ۸۳ گروه ورزشی کوچکی را برای تمرین ایروبیک در این بوستان تشکیل داده و حالا مربی یک گروه بزرگ هستند که تمرینات تخصصی و حرفه‌ای انجام می‌دهند. برغمدی در این‌باره می‌گوید: «سال‌ها پیش گروه کوچکی بودیم که به پارک می‌آمدیم و تمرین ایروبیک می‌کردیم.

چون تمریناتمان پیوسته و منظم و آهنگین بود رهگذران علاقه‌مند شدند و کم‌کم اعضای گروهمان زیاد شد. حالا هم حدود ۲ سال است که گروهمان در فدراسیون ورزش‌های همگانی به رسمیت شناخته شده و به‌صورت تخصصی کار می‌کنیم و برنامه‌های کمیته ایروبیک و کانگوجامپ، کوروگرافی اجرا می‌کنیم.» این ورزشکار هم‌محله‌ای که چند ماه پیش در رقابت فدراسیون ورزش‌های همگانی، نفر اول استان تهران در رشته کانگوجامپ شناخته شد، سال‌هاست که به‌عنوان مربی حرفه‌ای ایروبیک فعالیت می‌کند اما پولی برای آموزش در این رشته نمی‌گیرد. او در این‌باره می‌گوید: ‌ «ورزش جمعی در فضای سرسبز بوستان پلیس به ما نشاط می‌دهد. برای همین برای آموزش از کسی پولی نمی‌گیریم.

همین که همه اعضا صبح دور هم ورزش می‌کنیم و با حال خوب به سر کار و زندگی روزمره‌مان می‌رویم کافی است.» دایی بهنام درباره برنامه تمرینات گروه می‌گوید: «ما هر روز هفته از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۶ و نیم تا ۸ صبح اینجا ورزش می‌کنیم. پنجشنبه‌ها هم به کوه می‌رویم و روزهای جمعه تا هفته پیش برنامه‌ای نداشتیم اما از این هفته جمعه‌ها هم باید به پارک بیاییم تا خودمان را برای مسابقات ایروبیک انتخابی کشوری که آبان ماه برگزار می‌شود آماده می‌کنیم.» 

  • مثل خانواده شدیم 
گروه دایی بهنام در راه مسابقات کشوری
زهره جنت/ساکن تهرانپارس

وجود بیش از ۱۵ زوج جوان در گروه ایروبیک دایی بهنام این گروه را به یک گروه خانوادگی تبدیل کرده است. «زهره جنت» همسر برغمدی که در سرپرستی گروه به او کمک می‌کند، در این‌باره می‌گوید: «در این گروه بیش از ۱۵ زوج جوان داریم و تقریباً یک گروه خانوادگی است. جمعه‌ها هم با هم به کوه می‌رویم و مثل یک خانواده بزرگ هستیم.»

این بانوی ورزشکار که از سال ۸۳ و نخستین روزهای شکل‌گیری گروه پا به پای همسرش در پارک ورزش می‌کند می‌گوید:‌ «در روزهای اول صرفاً برای سلامتی و تفریح ورزش می‌کردیم اما از وقتی که گروهمان شکل گرفته سال‌هاست که به عشق بچه‌ها هر روز صبح زود بیدار می‌شویم و به پارک می‌آییم. در واقع محور برنامه‌های ما فعالیت صبحگاهی مادر این پارک است و بر اساس آن بقیه برنامه‌های زندگی‌مان را می‌چینیم.» لباس ورزشی بانوان گروه دایی بهنام شال قرمز و روپوش سرمه‌ای با رگه‌های قرمز است که لوگوی گروه روی آن کارشده، جنت درباره لباس ورزشی می‌گوید: «یکی از بانوان گروه خیاط است و برای همه‌مان این لباس را دوخت تا یک شکل باشیم و تمرینات گروهی‌مان زیباتر شود.»

این بانوی ورزشکار درباره شرایط پیوستن به گروه این‌طورمی‌گوید:‌ «خیلی‌ها در پارک وقتی تمریناتمان را می‌بینند به این ورزش علاقه‌مند می‌شوند و می‌پرسند می‌توانیم ما هم انجام دهیم. ما به این افراد کانال آموزشی‌مان در فضای مجازی را معرفی می‌کنیم تا تمرینات اولیه را در خانه انجام دهند و با یک آمادگی اولیه به گروه ملحق شوند.» 

  • سبک این گروه برایم جذاب بود
گروه دایی بهنام در راه مسابقات کشوری
مریم قدردان/ مربی ایروبیک

«مریم قدردان» مربی ایروبیک که از یک سال پیش به عضویت گروه دایی بهنام درآمده، درباره گروه می‌گوید: «با وجودی که خودم هم ۸ سال است مربی هستم اما سبک تمرینات زنجیره‌ها و کروگرافی را که درست می‌کنند برایم جذاب بود برای همین از یک سال پیش عضو گروه شدم.»
 او ادامه می‌دهد: «علاوه بر اینها دوستی و صمیمیتی که بین اعضای گروه ایجاد شده که شبیه یک خانواده بزرگ هستند برایم جذاب بود برای همین از حضور در این گروه انگیزه و انرژی می‌گیرم.» 
قدردان که از مربیان ایروبیک باشگاه ورزشی هنگام است می‌گوید: ‌»باشگاه‌های ورزشی خصوصی برای تمرین دو روز در هفته بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان شهریه ماهانه می‌گیرند، اما در گروه دایی بهنام تمرینات هر روز برگزار می‌شود بدون اینکه اعضا شهریه‌ای پرداخت کنند و این کار دلی به نظر من خیلی باارزش است.»
 این مربی ایروبیک درباره فواید این ورزش این‌طور می‌گوید: «ایروبیک ورزش نشاط بخشی است و برای روحیه خیلی خوب است. ضمن اینکه چون باید تمرینات متنوع را منظم تکرار کنیم برای جلوگیری از آلزایمر خیلی مفید است. در واقع چون حرکات با موزیک و به‌صورت گروهی انجام می‌شود نشاط و شادابی را زیاد می‌کند. از طرفی در انجام حرکات تمام عضلات بدن از دست‌ها و پاها و گردن درگیر هستند برای همین قلب ورزیده می‌شود.» 

  • کفش‌های ۱۸ میلیونی!  

گروه دایی بهنام در راه مسابقات کشوری

تیم ایروبیک شرق تهران همزمان تمرینات ایروبیک و کانگوجامپ را انجام می‌دهند، اما فقط در روزهای مشخصی مثل مناسبت‌ها از کفش‌های مخصوص کانگوجامپ استفاده می‌کنند. برغمدی‌بانی و مربی گروه در این‌باره می‌گوید: ‌»کفش‌های مخصوص رشته کانگوجامپ بسیار سنگین و گران است. ۵‌کیلو وزن و حدود ۱۸ میلیون تومان قیمت دارد. از این‌رو برای همه اعضا مقدور نیست که آن را بخرند و در روزهایی که تمرین داریم یا قراراست در همایش برنامه اجرا کنیم فدراسیون ورزش‌های همگانی کفش‌ها را در اختیار اعضا قرارمی دهد.» 
 

کد خبر 613845

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha