جمعه ۱ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۰:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه عراق گفت، طی روزهای آینده توافقنامه امنیتی میان آمریکا و عراق امضا خواهد شد

. وی گفت این توافقنامه هیچ بند محرمانه‌ای نخواهد داشت.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری اصوات العراق، هشیار زیباری در کنفرانس خبری با کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا، که در عراق بسر می‌برد، با بیان این خبر اظهار داشت: ما به بررسی مسایل منطقه‌ای عراق و توافقنامه‌ استراتژیک پرداختیم و در روزهای آینده شاهد امضای توافقنامه‌ در پی تحولات گسترده‌ای که در روند مذاکرات وجود داشته خواهیم بود.

زیباری خاطر نشان کرد: پیش نویس توافقنامه‌ی امنیتی مورد بررسی قرار گرفت و تا حد زیادی به دلیل نرمشی که آمریکا از خود نشان داد به نتایج مثبتی دست یافت و آمریکا با مساله حاکمیت عراق بر اساس اصول مطرح شده در توافقنامه‌ امنیتی برخورد می‌کند. زیباری علت تاخیر در امضای توافقنامه‌ امنیتی را مذاکرات و اختلاف‌ نظرهای سیاسی دانست.

وی خاطر نشان کرد: هیچ بند محرمانه‌ای در این توافقنامه‌ وجود ندارد و شهروندان عراقی بعد از ارایه آن به دولت و رسیدگی به آن در شورای سیاسی امنیت ملی، از متن کامل توافقنامه آگاه خواهند شد.

وزیر امور خارجه عراق درباره نگرانی‌های کشورهای همجوار عراق در قبال این توافقنامه خاطر نشان کرد: این حق کشورهای همجوار عراق است که سوال‌هایی درباره توافقنامه دوجانبه ما و آمریکا داشته باشند. البته عراق به این کشورها تاکید کرده است که نخستین اصلی که در توافقنامه مطرح شده احترام به حاکمیت عراق و عدم استفاده از آن به عنوان پایگاه نظامی علیه کشورهای همجوار است.

زیباری اعلام جدول زمانی برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق و تحویل کامل مسئولیت‌های امنیتی به نیروهای عراقی را رد کرد و گفت: در توافقنامه با آمریکا، در بند مربوط به تحویل مسئولیت امنیتی به نیروهای عراقی آمده است که این امر به اوضاع امنیتی کشور بستگی دارد و نیروهای عراقی پیشرفت زیادی در عملکرد و توانمندی‌هایشان در حفظ امنیت داشته‌اند.

زیباری از نزدیک شدن به اعلام امضای توافقنامه‌ نهایی دو جانبه میان عراق و آمریکا خبر داد و گفت: دو طرف مسایل مورد اختلاف را حل کرده‌اند.

زیباری عنوان داشت: پیش نویس توافقنامه‌ امنیتی امروز (جمعه اول شهریور) به شورای سیاسی امنیت ملی ارایه می‌شود.

زیباری گفت: امضای توافقنامه‌ امنیتی که به حضور نیروهای آمریکایی در عراق نظم خواهد بخشید بعد از 31 دسامبر 2008 خواهد بود، چرا که بررسی بیشتر آن در زمان تعیین شده به نفع دولت و منطقه خواهد بود.

در همین حال کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا نیزکه روز پنجشنبه وارد عراق شد، در این کنفرانس خبری مشترک اظهار داشت: ما با شرکای خود همکاری می‌کنیم و هم‌چنان به حاکمیت و دولت عراق احترام می‌گذاریم. ما در جهان در خصوص نحوه استقرار نیروهایمان در خاک کشورهای هم پیمان خود توافقاتی داریم.

وی افزود: من نمی‌خواهم از جزییات همکاری که میان ما و کشورهای دیگر وجود دارد صحبت کنم. توجه خاصی به این مساله وجود دارد اما تعداد نیروهای آمریکایی و حضور آنها در عراق به شرایط این کشور بستگی دارد.

وزیر امور خارجه آمریکا خاطر نشان کرد: نیروهای عراقی ثابت کرده‌اند که قوی هستند و قدرتشان نیز هم چنان رو به افزایش است، چرا که در حال حاضر مناطقی تحت مسوولیت کامل نیروهای عراقی است. رایس هم‌چنین اعلام داشت: واشنگتن و بغداد به توافق در خصوص آینده‌ نیروهای آمریکایی در بغداد بسیار نزدیک شده‌اند.

وزیر امور خارجه آمریکا اظهار داشت که هنوز قراردادی بین واشنگتن و بغداد امضا نشده است اما دو طرف به این توافق بسیار بسیار نزدیک شده‌اند.

وی هم‌چنین در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این درست است که مذاکره‌کنندگان در خصوص این مساله پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌اند اما دلیلی ندارد که باور کنیم قراردادی امضا شده است. هم‌چنان مسائلی در خصوص نوع عملیات نیروهای ما وجود دارد که باید حل و فصل شوند.

رایس در پاسخ به این سوال که آیا تنها مساله‌ باقی مانده مساله‌ مصونیت قضایی نیروهای آمریکا در عراق است؟ گفت: در حال حاضر نمی‌توانیم در خصوص جزییات اظهار نظر کنیم اما آنچه می‌توانم بگویم آن است که مذاکرات در جهت مثبتی حرکت داشته است.

وی در ادامه گفت: ما در تلاش هستیم تا طی مذاکرات در خصوص این امر اطمینان حاصل کنیم که هرگونه جدول زمانی برای خروج نیروهای آمریکا از عراق معقول باشد.

نوری مالکی نیز در دیدار با رایس اظهار داشت: عراق شاهد تلاش اقتصادی و عمرانی در نتیجه موفقیت‌های امنیتی و سیاسی در کشور است.

نخست وزیر عراق خاطر نشان کرد: مسئولانی که اخیرا به عراق سفر کردند، نسبت به تحولات امنیتی و سیاسی و عزم و اراده دولت در سازندگی عراق و همکاری با جهان عرب و جامعه بین‌المللی ابراز خرسندی کرده‌اند.

رایس نیز بار دیگر ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت‌های حاصله، حمایت آمریکا از دولت عراق را اعلام کرد.

همچنین طارق الهاشمی، معاون رئیس جمهور عراق، در دیدار با رایس به بررسی توافقنامه‌ امنیتی میان عراق و آمریکا پرداخت. این دو مقام به بررسی روابط دو جانبه به ویژه بعد از امضای توافقنامه‌ی امنیتی طولانی مدت پرداختند.

واکنش جریان صدر

این در حالی است که جریان صدر به رهبری مقتدی صدر از روحانیون شیعه عراق، مخالفت خود را با امضای توافقنامه‌ طولانی مدت میان بغداد و واشنگتن اعلام کرده و از سفر غیر منتظره رایس به عراق انتقاد کرد.

اعضای جریان صدر در اعتراض به سفر رایس به عراق، ضمن برگزاری تظاهراتی اعتراض آمیز در سراسر استان‌های عراق سفر رایس به عراق را محکوم کردند.

امیر عبدالحسین از اعضای این جریان، گفت: ما هم چنان مخالف امضای توافقنامه‌ امنیتی میان عراق و آمریکا هستیم و به هر نحوی اعتراض خود را اعلام می‌کنیم.

لواء سمیسم رئیس هیئت سیاسی جریان صدر، در بیانیه‌ای اظهار داشت: ما موضع‌گیری خود را که بر اساس مخالفت با توافقنامه‌ طولانی مدت است اعلام کردیم و هم چنان بر آن تاکید داریم و از دولت عراق می‌خواهیم که به مسئولیت‌هایش در زمینه عدم امضای توافقنامه‌ای که موجب نقض حاکمیت ملی عراق می‌شود عمل کند. ما هم چنان خواهان خروج اشغالگران از کشور هستیم.

سمیسم درباره سفر رایس به عراق گفت: جریان صدر این سفر مشکوک را محکوم می‌کند و سفر رایس به کشور در راستای اعمال فشار بر دولت عراق جهت پذیرش شروط اشغالگران و پذیرش توافقنامه‌ مشکوک آمریکا است.

کد خبر 61201

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز