گروه بین‌الملل: موفق الربیعی، مشاور امنیت ملی عراق اعلام کرد: مسئولیت برقراری امنیت در همه استان‌های عراق باید تا قبل از پایان سال ۲۰۰۸ به دولت این کشور محول می‌شود.

روز چهارشنبه به‌دنبال تحویل کنترل امنیتی استان دیوانیه به نیروهای عراقی، موفق الربیعی در جمع خبرنگاران گفت که وی پیش‌بینی می‌کند به‌زودی روزی فرا می‌رسد که عراق از حضور نیروهای خارجی رها خواهد شد.

الربیعی همچنین از سربازانی که در راه آزادی عراق از دیکتاتوری صدام جان باختند و نیز نظامیانی که هم اینک ضمن آموزش نیروهای عراقی در برقراری نظم و امنیت در این کشور مشارکت دارند، قدردانی کرد. وی خاطر نشان کرد: تاکنون مسئولیت برقراری امنیت در 10 استان عراق به مسئولان این کشور محول شده است.

الربیعی گفت: با از میان رفتن نگرانی‌ها از احتمال بروز جنگ داخلی، دیگر حضور نیروهای خارجی غیرضروری خواهد شد.

موفق الربیعی همچنین در گفت‌وگو با شبکه خبری سی ان ان گفت: واشنگتن و بغداد به‌دنبال رسیدن به توافق درباره وضعیت نیروهای آمریکایی در عراق هستند و امیدوارند که این توافق تا یایان ماه جاری میلادی حاصل شود.

واکنش بوش

سخنان موفق الربیعی در مورد لزوم تعیین جدول زمانی برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق با واکنش سریع جورج بوش مواجه شد.

بوش روز سه‌شنبه بار دیگر با تاکید بر خودداری از تعیین یک جدول زمانی برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق گفت: تصمیم‌گیری در این باره به شرایط موجود بستگی دارد.

رئیس‌جمهوری آمریکا تصریح کرد: عراقی‌ها از ما برای حضور در کشورشان دعوت کرده‌اند. آنها در یک هدف با ما سهیم هستند و آن خروج نیروهای رزمی در صورتی است که شرایط اجازه بدهد.

بازگشت موفقیت آمیز به کشور راهبرد ماست. نیروهای آمریکایی در حال بازگشت به کشورشان هستند اما این بازگشت به واسطه موفقیت‌های صورت گرفته در عراق بوده است.

بوش در پاسخ به پرسشی درباره توصیه وی به باراک اوباما گفت: اوباما باید به توصیه‌های فرماندهان نظامی توجه داشته باشد.

من از او (اوباما) می‌خواهم با دقت به حرف‌های رایان کراکر سفیر آمریکا در عراق و ژنرال پترائوس گوش دهد. بوش همچنین از پاسخ به پرسش دیگری درباره اظهارات اوباما در خصوص اینکه جبهه مرکزی در جنگ ضد‌تروریسم تنها عراق نیست و هرگز اینگونه نبوده است، طفره رفت.

۲ انفجار در بعقوبه

همزمان با تحویل کنترل استان دیوانیه به نیروهای عراقی، ده‌ها نفر در چند بمب‌گذاری در عراق کشته شدند.

به گزارش شبکه خبری بی‌بی سی، روز سه‌شنبه پلیس شهر بعقوبه، مرکز استان دیاله عراق، اعلام کرد که در ۲ بمب گذاری انتحاری در یک مرکز استخدام ارتش در این شهر 35نفر کشته و بیش از ۵۰ نفر دیگر زخمی شدند.

به گفته پلیس بعقوبه، ۲ بمب‌گذار انتحاری، که یکی از آنان یونیفرم ارتش عراق را بر تن داشت، بمب‌های همراه خود را در میان متقاضیان پیوستن به ارتش منفجر کردند.

اکثر قربانیان این انفجار جوانانی بودند که برای تسلیم درخواست استخدام در ارتش ملی عراق در مقابل یکی از سربازخانه‌های بعقوبه صف بسته بودند.

کد خبر 58198

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز