دوشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۴:۳۹
۰ نفر

فرانک عطیف: از فایده‌های بازی‌های آموزشی در بهبود و کمک به بهبود بیماران، به خصوص کودکان و نوجوانان، پیش از این هم چیزهایی شنیده و در دوچرخه نوشته‌ایم.

   نتیجه یک پژوهش جدید که تازگی‌ها انجام شده ، می گوید بازی های ویژه با هدف خاص، به نوجوانان و جوانانی که سرطان دارند کمک می‌کند تا با شیوه درمانشان بیشتر آشنا شوند و اطلاعات بهتر و بیشتری در باره بیماری و داروها و درمانشان به دست بیاورند.

دکتر «پملا ام.کیتو» از دانشگاه پزشکی «سنتراوترخت» در هلند سرپرست تیم تحقیقاتی است. او می‌گوید: «بازی‌های ویدیویی که هدف دار و با توجه به مخاطب طراحی شده‌اند، می‌توانند زندگی نوجوانان و جوانان مبتلا به سرطان را طولانی‌تر و بهبودشان را بهتر کنند. مهم‌تر از همه این که بازی‌های مورد نظر علاقه و توجه آنها را به درمانشان بیشتر می‌کند.»

در گزارش کیتو و گروهش آمده کنار آمدن با ماجرا و علاقه به درمان در این گروه سنی یک مشکل اساسی است. آنها می‌افزایند با وجود پیشرفت‌های زیاد و بالا رفتن تعداد بیماران بهبود یافته، میزان مرگ‌ومیر نوجوانان و جوانان کم نشده.

   این گروه پژوهشی برای بررسی این که بازی‌های ویدیویی می‌تواند به این ماجرا کمک کند یا خیر، از 375 نفر (مرد و زن) از 13 تا 29 سال که در مراکز درمانی آمریکا، کانادا و استرالیا تحت درمان بوده‌اند، خواسته‌اند تا دو بازی مشخص را انجام بدهند. یکی از این بازی‌ها مخصوص بیماران سرطانی طراحی و تهیه شده و دیگری برای افراد عادی است.

   در بازی مخصوص بیماران سرطانی بازیکنان روباتی کوچک به نام «روکسی» را که در محیطی 3 بعدی این‌ور و آن‌ور می‌رود، کنترل می‌کنند. روکسی داخل بدن بیمار نوجوان یا جوان مبتلا به سرطان را نشان می‌دهد.

   بازیکنان می‌توانند از روکسی استفاده کنند تا سلول‌های سرطانی را از بین ببرند و تأثیرهای جانبی را کنترل کنند. برای بردن بازی باید فرد تحت شیمی‌درمانی و درمان با آنتی‌بیوتیک قرار بگیرد و با استفاده از روش‌های آرام‌سازی، خوردن غذا و دیگر مراقبت‌های شخصی امتیاز را بالا ببرد.

شخصیت بازی در جنگ با سلول های سرطانی

   از بیماران هر دو گروه خواسته شد تا بازی تعیین شده‌شان را دست‌کم یک ساعت در هفته انجام بدهند.

   22 درصد از گروه عمومی و 33 درصد از گروه بازی مربوط به بیماران سرطانی، به واقع، در طول 3 ماه انجام پروژه این کار را انجام دادند.

   بررسی درمان این بیماران نشان داد که استفاده از داروها و توجه به درمان در آن دسته از بازیکنانی که بازی خاص بیماران سرطانی را انجام داده‌اند، بیشتر شده است.

   پژوهشگران معتقدند نتیجه مورد نظر به این خاطر به دست آمد که بازی ویژه بیماران سرطانی نگاهی جدید به بیماریشان را به آنها ارائه کرد.

کد خبر 61581

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز