سه‌شنبه ۵ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۵:۱۳
۰ نفر

گروه ورزشی: ناکامی کشتی‌آزاد و فرنگی در المپیک در شرایطی رخ داد که بیشترین امید به کسب مدال در رشته‌ای که تمام بار نتایج تاریخ المپیک ایران را برعهده ‌دارد، بود.

 آنجایی که پس از ناکامی جودو و حذف میراسماعیلی و آخوندزاده، کشتی‌فرنگی و حمید سوریان همه امید کاروان ایران برای حضور در جدول مدال‌آوران المپیک بود.

شوک اول اما در روز اول مسابقات فرنگی رخ داد. سوریان که تمام داشته‌های کاروان ایران برای کسب مدال طلا بود به یکباره در میانه میدان، آنچنان کشتی گرفت که بعدها یکی از کارشناسان کشتی بگوید که انگار سوریان برای اولین بار به میدان مسابقه آمده است.

قهرمان 3 دوره جام‌جهانی کشتی در مسابقه رده‌بندی هم مثل دیدار با کشتی‌گیر روس همه را بهت‌زده کرد. پس از شوک سوریان، شکست‌های سریالی کشتی‌فرنگی فضای کاروان المپیک را به شدت آشفته کرد تا پس از یازده روز از شروع رقابت‌ها، مراد محمدی به مدال برنز دست پیدا کند. مدالی که یزدانی‌خرم را از مرکز دایره انتقاد خارج نکرد تا کشتی آزاد هم در ناکامی کشتی‌فرنگی شریک باشد.

انتقاد از مدیریت کشتی

پس از نتایج کسب شده، منتقدان جدی محمدرضا یزدانی‌خرم در گفت‌وگو‌های رسانه‌ای خود به شدت برعملکرد کادر فنی کشتی و فدراسیون تاختند. موضوعی که در جلسه علی‌آبادی و روسای فدراسیون‌های ورزشی که برای بررسی ناکامی پکن برگزار شده بود، تعمیم یافت و علی‌آبادی نیز از نتیجه کشتی در المپیک اظهار نارضایتی کرد. شاید این سخنان بود که بر شایعه استعفای یزدانی‌خرم از کشتی دامن زد.

در حالی تصمیم‌گیری در مورد نتایج کشتی در اولویت اول کمیته بررسی شکست‌های سازمان ورزش قرار گرفته است که برخی رؤسای فدراسیون‌های ورزشی که در جلسه روز جمعه سازمان حضور داشتند خود را پشت این ناکامی پنهان می‌کنند.
فدراسیون‌هایی از جمله دوومیدانی که پیش از المپیک وعده مدال‌آوری داده بودند.

یزدانی‌خرم: کناره‌گیری نمی‌کنم

منتقدان او از روز اولی که یزدانی‌خرم با حکم علی‌آبادی سرپرستی کشتی را قبول کرد او را مدیری معرفی کردند که با خانواده کشتی بیگانه است.

 از سوی دیگر سرپرست جدید از رئیس سازمان درخواست کرده بود با توجه به شرایط کشتی به اندازه یک المپیک یعنی چهار سال، به او فرصت داده شود تا برنامه‌های خود را در کشتی انجام دهد. اما آیا این فرصت پس از المپیک پکن درحالی که 2 سال از حضور یزدانی‌‌خرم در کشتی می‌گذرد به او داده می‌شود. این در شرایطی است که این روزها منابع مختلف خبری از برکناری یا  استعفای یزدانی‌خرم از فدراسیون کشتی خبر می‌دهند، موضوعی که او با تاکید خاصی آن را به شدت تکذیب می‌کند: «به هیچ وجه، من مدیر بحران هستم، هرجا مشکلی بوده من را فرستاده‌اند که درست‌اش کنم. حتماً‌ در کشتی مشکلی بوده که آمده‌ام. مطمئن باشید تا برنامه‌های خود را اجرا نکنم، استعفا نخواهم داد.»

یزدانی‌خرم در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به نتایج المپیک ادامه می‌دهد: «فدراسیون یک شرح وظایف مشخص دارد. برای المپیک هم ما یک سری برنامه‌ریزی داشتیم. اردوهای برون‌مرزی و تدارکاتی مناسبی داشتیم. کشتی‌گیر هم 7، 8 ماه به دور از خانواده بود. تمام هدف‌گذاری او کسب مدال بوده، این درست است که بگوییم کشتی‌گیر کم‌کاری کرده است؟»

یزدانی‌خرم با انتقاد از سخنان منتقدان خود گفت: «من از فدراسیونی به کشتی آمدم که آن فدراسیون به بهترین شرایط خود در ورزش کشور رسیده است. در کنار ما صنعتکاران حضور دارد. کسی که خودش بهترین فرد برای اداره کادر فنی و تیم‌های ملی است. منتقدان درحالی از او انتقاد می‌کنند که صنعتکاران در رأس کار است.»

رئیس فدراسیون کشتی استرس را بزرگترین مشکل کشتی‌گیران دانست و گفت:‌ «این‌ها جوانانی هستند که در المپیک‌های بعدی می‌توانند برای کشتی ایران مفید باشند. ما جوانگرایی کردیم و یک نسل نو به کشتی آمده بود. حالا همین جوانان از نظر آمادگی جسمانی در بهترین شرایط بودند، اما کشتی‌گیر ما شب قبل از مسابقه نخوابیده است چون استرس دارد. نباید او را نابود کرد که چرا باخته است؟»

در شرایط حساس کنونی کشتی اما خبر احتمال تغییر مدیریت آن درحالی توسط منتقدان مدیریت یزدانی‌خرم منتشر می‌شود که او با تاکید زیادی بر حضور در فدراسیون و عدم استعفا سخن می‌گوید.در این میان برخی منابع خبری از اظهار نظر و یا واکنش رسمی نهادهای مسئول از جمله سازمان ورزش و کمیته المپیک در مورد نتایج کشتی خبر می دهند، واکنشی که قطعا  فضای تغییر در کشتی را وارد  فاز دیگری خواهد کرد.

بازتاب های شکست

بازتاب شکست کشتی ایران در المپیک همچنان ادامه دارد. تازه‌ترین واکنش‌ها از سوی نایب رئیس، سرمربی و کشتی‌گیران تیم‌ملی قابل توجه است؛

صنعتکاران: سعید ابراهیمی کشتی‌های غیرقابل تصوری را در المپیک پکن به نمایش گذاشت. او باید در جلسه هیأت‌ رئیسه فدراسیون کشتی پاسخگو باشد.

معزی‌پور: زمان برای آمادگی ملی‌پوشان کشتی جهت شرکت در بازی‌های المپیک بسیار کم بود. ما حتی تا ماه‌های آخر در اردوی تیم‌ملی کشتی‌گیر 96 کیلویی نداشتیم.

رضا یزدانی: در المپیک از لحاظ روحی مشکل داشتم. متأسفانه به علت کم‌کردن بیش از حد وزن، توان جسمی‌ام در المپیک تحلیل رفته بود.

مراد محمدی: بعضی‌ها با انتقاد کردن فقط به دنبال منافع خودشان هستند.

کد خبر 61625

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز