سه‌شنبه ۵ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۸:۰۱
۰ نفر

گروه بورس: سه‌شنبه وقتی روزنامه‌های چاپ صبح روی دکه‌های فروش به صف شدند معلوم شد خبر داغ اقتصادی روز وشاید هفته احتمال مشروط یا حتی توقف عرضه مابقی سهام مخابراتی است که تقریبا 2 هفته پیش بعد از ماه‌ها انتظار کسوت شرکت‌های بورسی را پوشیده بود.

به این ترتیب روز به نیمه نرسیده خبربه سرعت به گوش همه رسید ودر نتیجه موج موضع گیری‌ها اوج گرفت. در ادامه خبرگزاری‌ها هم دست به کار شدند تا خبر مهم روز را شرح وبسط بدهند.

جالب اینکه همزمان با همه این اتفاقات در تالار حافظ سهم مخابرات کماکان مورد توجه سهامداران بود و متقاضیان خرید حاضر بودند به ازای هربرگ از سهام این شرکت 170 تومان بپردازند.

به هر صورت روز گذشته تقریبا همه مسئولان ومتولیان واگذاری وعرضه سهام با ارزش‌ترین شرکت دولت در مورد خبر مشروط شدن عرضه مخابرات به موافقت شورای امنیت ملی ابراز نظر واحتمال توقف واگذاری را تکذیب کردند؛ البته به غیراز مدیر عامل شرکت واگذار شده که از بخت بلند در مسافرت خارج از کشور به سر می‌برد.

غلامرضا حیدری کرد زنگنه مدیر عامل سازمان خصوصی‌سازی‌ به‌عنوان متولی فروش اموال دولت در اولین واکنش به موج اخباراعلام کرد: هرگونه مخالفت برای واگذاری سهام شرکت‌های مخابرات را تکذیب می‌کنم ؛توقف عرضه سهام این شرکت بزرگ دولتی به هیچ وجه صحت ندارد.

اودر گفت‌وگو با فارس ازهمکاری شورای‌عالی امنیت ملی در عرضه سهام مخابرات خبر داد وتاکید کرد: این شورا مجوزهای مربوط به کشف قیمت و عرضه اولیه سهام مخابرات را صادر و با تفکیک شبکه‌های مادروغیر مادر مشکل واگذاری این شرکت را مرتفع کرد.

زنگنه در ادامه عوامل انتشار این خبر را متهم به سودجویی کرد وافزود: با توجه به رشد قیمت سهام مخابرات عده‌ای از افراد که درصدد خرید سهام این شرکت هستند قصد دارند با انتشار چنین شایعاتی زمینه تخریب و کاهش قیمت را فراهم وبعد اقدام به خرید کنند.

معاون وزیر اقتصادتصریح کرد: این هفته یا هفته آینده وضعیت ادامه عرضه سهام این شرکت مشخص خواهد شد و بعد از اخذ مجوزهای لازم از دولت عرضه سهام در قالب واگذاری خرد یا بلوکی ادامه خواهد یافت.

سازمان بورس اوراق بهادار تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در آینده نزدیک و قبل از عرضه تدریجی شرکت پالایش نفت اصفهان عرضه تدریجی سهام مخابرات ایران صورت می‌‌گیرد. اما در ادامه بورس تهران هم با انتشاراطلاعیه‌ای خبر مشروط شدن عرضه سهام مخابرات را از اساس تکذیب کرد.

در این اطلاعیه آمده است: واگذاری شرکت‌های دولتی طبق سیاست‌های کلی اصل 44  باید پس از کارشناسی همه جانبه‌صورت گیرد. بر همین اساس والبته با توجه به اهمیت ملی واگذاری شرکت مخابرات علاوه بر بررسی‌های متداول مالی، اقتصادی و فنی، از لحاظ سیاسی و امنیتی نیز توسط نهادهای ذیربط مورد تایید قرار گرفت و خوشبختانه قبل از اتمام مراحل درج شرکت مخابرات در بورس، تاییدیه شورای‌عالی امنیت ملی نیز دریافت شد.

ضمن اینکه طبق اذعان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با تشکیل شرکت زیر ساخت، شبکه مادر از مخابرات ایران تفکیک و به آن شرکت منتقل شده که البته ممیزی مستقل و گزارش‌های کارشناسی نیز موید آن است بنابراین حتی درصورت واگذاری 100 درصد سهام شرکت مخابرات ؛

مالکیت و مدیریت دولت در شبکه مالی مخابرات حفظ خواهد شد. از سوی دیگر وزارت اقتصاد و دارایی هم به‌عنوان نماینده دولت تعهد کرده هر گونه ادعا و تعهدات افشاء نشده را جبران کند، لذا واگذاری مخابرات با انجام تشریفات قانونی لازم انجام شده و خبر مخالفت شورای‌عالی امنیت ملی با عرضه سهام مخابرات یا بازگرداندن سهام عرضه شده خلاف واقع است. 

بورس اوراق بهادار تهران در ادامه پیش‌بینی کرده در آینده نزدیک و قبل از عرضه تدریجی شرکت پالایش نفت اصفهان عرضه تدریجی سهام مخابرات ایران ادامه یابد. علی رحمانی مدیرعامل شرکت بورس هم دیگر مقام مسئولی است که اخبار مربوط به مخابرات را تکذیب کرده است.

رحمانی به ایسنا گفت:به هیچ عنوان موضوع توقف عرضه مابقی سهام مخابرات صحت نداردو بعد از عرضه پنج درصدی عرضه مابقی سهام این شرکت به شدت در حال پیگیری است. 

اودر ادامه با اشاره به اینکه قطعا تا پایان سال بیش از50 درصد از سهام مخابرات به بخش خصوصی واگذار می‌شود تاکید کرد: عرضه مابقی سهام مخابرات در حال گذراندن تشریفات اداری است و از سوی سازمان خصوصی‌سازی‌ پیگیری می‌شود.

اشتباه تایپی

پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه تمام شایعات را به پای اشتباه تایپی نوشت واعلام کرد یکی از پایگاه‌های خبری به اشتباه لغت بازگرداندن را به جای بازارگردان در متن خبرمصاحبه رئیس سازمان بورس درج کرده و به نقل از صالح آبادی آورده است: اگر پس از بررسی‌های لازم به نتیجه برسند که سهام مخابرات نیاز به بازگرداندن دارد، اقدامات لازم از سوی این سازمان انجام خواهد شد.

کد خبر 61705

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز