چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۷:۲۸
۰ نفر

گروه بورس: ظاهراً این بار دیگر همه چیز برای عرضه سهام مخابرات در بورس تهران آماده است.

همزمان با ارائه آخرین اطلاعات درخواستی بورس و ثبت رسمی افزایش سرمایه، مسئولان خصوصی‌سازی‌ می‌گویند روز شنبه 5درصد سهام مخابرات را در بازار سرمایه می‌فروشند.

مخابرات نخستین سهام دولتی است که در پی ابلاغ قانون اصل 44 در بورس عرضه می‌شود.

غلامرضا حیدری کرد زنگنه، رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ گفت: با دستور رئیس‌جمهوری، قانون سیاست‌های اصل44  ابلاغ شد و از زمان تصویب قانون همه افراد باید آن را اجرا کنند.

شورای‌عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 زیرنظر رئیس‌جمهوری است که وی رئیس شورا بوده و 5 نفر از وزرا، دادستان کل کشور، رئیس سازمان بازرسی، رئیس‌کل دیوان محاسبات، رئیس اتاق‌های بازرگانی و تعاون و تعدادی نماینده از بخش خصوصی در آن حضور دارند.

کرد زنگنه از رفع تمامی مشکلات پیش روی هفتمین شرکت دولتی آماده واگذاری به بخش خصوصی خبر داد و افزود: سهام شرکت مخابرات طبق وعده‌های پیشین، روز شنبه عرضه می‌شود.

قیمت‌گذاری

از سوی دیگر، نتایج یک نظرسنجی از برآوردهای اولیه قیمت سهام مخابرات نشان می‌دهد: 48درصد از رأی‌دهندگان، کشف قیمت منطقی سهام هفتمین شرکت مشمول اصل 44 را کمتر از 120 تومان ارزیابی می‌کنند.

به گزارش فارس، سهام شرکت مخابرات در حالی پس از مدت‌ها کش و قوس و درصورت ثبت افزایش سرمایه نزد اداره ثبت شرکت‌ها و ارائه اطلاعات تکمیلی مورد نیاز سازمان بورس و اوراق بهادار با سرمایه 4 هزار و 500 میلیارد تومانی و سود پیش‌بینی شده 19 تومانی روز شنبه آینده وارد بورس خواهد شد که گروه ایران تحلیل یک نظر سنجی از محدوده قیمتی این سهم به عمل آورده است.

براساس نتایج این نظر سنجی، 48درصد از رأی‌دهندگان، کشف قیمت منطقی هفتمین شرکت مشمول اصل 44 را کمتر از 120 تومان ارزیابی کرده‌اند.

36درصد از شرکت‌کنندگان قیمت سهام مخابرات را در محدوده قیمتی 120 تا 150 تومان مناسب دانسته و 10درصد دیگر نیز به محدوده قیمتی 150 تا 200 تومان رای داده‌اند.

در این نظرسنجی که حدود 500 نفر از فعالان بازار سرمایه مشارکت داشتند، فقط 4درصد قیمت سهام مخابرات را بیش از 200 تومان مطلوب دانسته‌اند.

قیمت جذاب

یعقوب محمودی، کارشناس سرمایه‌گذاری بوعلی هم در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: روند گذشته این شرکت نشان می‌دهد که برای سال‌جاری بیشتر از 25 تومان سود داشته باشد.

همچنین تعهدات مربوط به توسعه 5/6 میلیون تلفن ثابت تا پایان برنامه چهارم به‌عنوان نکته منفی ریسکی برای این شرکت محسوب می‌شود.

با نسبت قیمت به درآمد 6 تا 7، رقم120 تا 150 تومان برای هر سهم مخابرات مناسب بوده و با تعدیلاتی که احتمالا در آینده انجام می‌دهد، قطعا با استقبال مواجه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شرکت مخابرات کم‌ریسک‌ترین سهام خواهد بود، به مزیت‌های شرکت مخابرات اشاره کرد و افزود: به‌دلیل اینکه ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور 35درصد بوده و از طرفی این شرکت ارتباط خاصی با سیاست خارجی و واردات ندارد؛

همچنین وجود تحریم، این شرکت‌ را تهدید نمی‌کند و هزینه سرمایه‌گذاری ثابت چندانی نیاز ندارد و بعد از تکمیل ظرفیت تنها سودآوری و درآمد زایی می‌کند، می‌تواند قطعا مورد استقبال واقع شود.

مقایسه

حسین خرازی، مدیرعامل کارگزاری بانک کشاورزی هم تاکیدکرد: چون مخابرات را با هیچ شرکت دیگری در بورس نمی‌توان مقایسه کرد نسبت قیمت به درآمد آن باید با نسبت قیمت به درآمد صنعت مقایسه شود. زینت مرادی‌نیا از دیگر کارگزاران بورس هم گفت: قیمت120 تا 140 تومان برای هر سهم مناسب است.

وی با بیان اینکه استقبال از عرضه در نهایت به شرایط عمومی بازار بر می‌گردد، خاطرنشان کرد: فضای عمومی بازار بسیار مهم است ولی با توجه به تبلیغات بسیار گسترده شرکت مخابرات، در حال حاضر طبقات گسترده‌ای که حتی از بازار دور بودند مایل به خریداری سهام شرکت مخابرات هستند.

بنابراین به‌نظر می‌رسد سهام این شرکت با استقبال مواجه شود. این کارگزار بورس اظهار داشت: در حال حاضر به‌دلیل کمبود نقدینگی در بازار سهامداران برای تامین نقدینگی از طریق فروش سهام با مشکل مواجه هستند و برخی برای تامین نقدینگی جهت سرمایه‌گذاری در مخابرات در فشار قرار دارند.

ودیعه‌ها

غلامرضا سلامی نیز در مورد ورود شرکت مخابرات به بورس از موضوع تبدیل ودیعه‌های این شرکت ابراز نگرانی کرد و گفت: متأسفانه تاکنون موضوع تبدیل ودیعه‌های این شرکت به‌صورت مشخص و شفاف روشن نشده که به‌دلیل بزرگ بودن رقم آن باید هرچه سریع‌تر تکلیف آن مشخص شود.

این کارشناس بازار ادامه داد: گرچه در عرضه اولیه برای کشف قیمت، خریداران به این موضوع توجه نمی‌کنند، ولی تبدیل ودیعه‌ها قطعا در وضعیت آینده شرکت مؤثر خواهد بود.

آخرین درخواست بورس

مدیر عامل شرکت مخابرات هم گفت: مصوبه مجمع فوق‌العاده این شرکت درباره افزایش سرمایه مخابرات، یکشنبه این هفته به سازمان بورس تحویل داده شد.

به گزارش روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، صابر فیضی افزود: این صورت جلسه به‌عنوان آخرین درخواست سازمان بورس به مسئولان این سازمان تحویل شد.

وی اظهار داشت: پس از تعیین میزان افزایش سرمایه از سوی سازمان حسابرسی و ابلاغ آن به بورس، سازمان بورس مصوبه مجمع فوق‌العاده را برای این منظور خواستار شده بود. فیضی خاطرنشان کرد: اواخر ماه گذشته، شرکت مخابرات ایران در تابلوی اول بورس وارد و با این کار شرایط لازم برای عرضه سهام این شرکت فراهم شد.

مدیر عامل شرکت مخابرات ایران تصریح کرد: پیش از این، مسئولان ذی‌ربط 16 سؤال از شرکت مخابرات ایران مطرح کرده بودند که به همه آنها پاسخ داده شد.

وی گفت: تبدیل شرکت مخابرات از سهامی خاص به سهامی عام، اطلاعات مالی پیش‌بینی شده براساس پروانه فعالیت اپراتور، اطلاعات مربوط به طرح‌های توسعه‌ای، وضعیت املاک و تعهد سازمان خصوصی‌سازی‌ بر عرضه سهام شرکت مخابرات از جمله سؤالات مطرح شده بود.

فیضی با بیان این مطلب که تعیین میزان کاهش سرمایه مخابرات نیز از دیگر درخواست‌های مطرح شده بود، اظهار داشت: براساس مصوبه کمیسیون اقتصادی دولت، مقرر شده است مبلغ 336 میلیارد تومان از اموال مخابرات برای اعمال حاکمیت به وزارت ارتباطات انتقال پیدا کند. وی گفت: پیش از این، صورت‌های مالی حسابرسی سال‌های 84 و 85 و 6 ماه نخست سال 86 به بورس تحویل و صورت‌های مالی منتهی به پایان سال 86 حسابرسی نشده به بورس ارائه شده است.

ثبت افزایش سرمایه

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اعلام کرد: به‌موجب صورتجلسه مجمع عمومی فوق‌العاده و صورتجلسه هیأت‌مدیره مخابرات، سرمایه این شرکت از مبلغ 37 هزار میلیارد ریال به مبلغ 45 هزار و 873 میلیارد ریال از محل‌های مصوب افزایش یافته است.

سرمایه شرکت مخابرات منقسم به 45 میلیارد و 873 میلیون سهم یک‌هزار ریالی با نام است. این افزایش سرمایه در اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری به ثبت رسیده است.

جزئیات گزارش‌ حسابرسی، طرح توجیهی هیأت‌مدیره و مصوبه مجمع عمومی فوق‌العاده هم در سایت سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر شده است.

اداره نظارت بر ناشران بورس هم، صورت‌های مالی 12 ماهه منتهی به 29 اسفند ماه 86 در 30 شرکت استانی شرکت مخابرات ایران را منتشر کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع ‌رسانی بازار سرمایه، براساس اطلاعیه اداره نظارت بر ناشران بورس، صورت‌های مالی شرکت‌های استانی مخابرات ایران برای اولین بار در بورس منتشر شد.

کد خبر 60017

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز