مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۹:۳۱
۰ نفر

گروه شهری: درحالی‌که سردار محمد ‌رویانیان، رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل سوخت کشور می‌گوید تا سال 1391 باید 10 هزار میلیارد تومان هزینه شود تا 75 درصد جابه‌جایی‌ها در شهرهای کشور با استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی صورت پذیرد

محمد حسین مقیمی رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با ایلنا گفت: اعتباراتی که دولت در اختیار ستاد تبصره 13 گذاشته است آنطور که باید به شهرداری‌ها تزریق نمی‌شود.

یک روز پس از اینکه محمد‌باقر قالیباف، شهردار تهران در مراسم بهره برداری از اتوبوس‌های تندرو (BTR) از دولت و مجلس خواست تا گزارشی از نتایج عملکرد تبصره 13 طی 2 سال اخیر ارائه و معلوم شود اعتبارات این تبصره چه ثمراتی برای مردم تهران داشته، رئیس فراکسیون مدیریت شهری نیز در سخنانی مشابه اعلام داشت: بی‌شک مجلس خصوصا کمیسیون عمران دلایل پرداخت نکردن مصوبات قوه مقننه در ستاد تبصره 13 را بررسی خواهد کرد.

ساعاتی پس از این اظهار نظرات، سردار رویانیان با وجود عمر کوتاه مسئولیت 2ماهه مدیریت خود پاسخگوی انتقادات وارده به نحوه اجرای قوانین توسعه حمل‌ونقل در کشور از سوی تبصره 13 در 2 سال گذشته شد؛تبصره‌ای که در اواخر عمر مجلس هفتم از سوی نمایندگان آن به ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور تغییرنام داد و سردار رویانیان به ریاست آن انتخاب شد.

رویانیان در مصاحبه خود با تعداد معدودی از اصحاب رسانه بدون آنکه اشاره‌ای به سهم شهر تهران از ناحیه بودجه 10 هزار میلیارد تومانی تبصره 13 کند امابه صورت کلی گفت که قرار است به‌منظور حل بحران ترافیک شهر تهران، ظرف 4 سال آینده مترو 30درصد، اتوبوس 25درصد و تاکسی 20درصد سهم جابه‌جایی‌ها را در شهر تهران برعهده داشته باشند.

وی بر ضرورت تامین یک میلیون فضای پارک، دست کم 500 کیلومتر مسیر بزرگراهی و حذف تقاطع‌های همسطح و تبدیل آنها به غیرهمسطح تاکید کرد و گفت: باور داریم کار اداره ابرشهری مثل تهران که پایتخت کشور ایران اسلامی است بسیار سخت است و جز در سایه همدلی، همکاری و کارگروهی بین همه دستگاه‌های متولی نظیر شهرداری تهران، فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی، وزارت کشور و رسانه‌های گروهی این نتایج میسر نخواهد شد.

بنا براین گزارش، از سوی دیگر، مقیمی اعتقادداردکه عدم‌تخصیص اعتبارات لازم به شهرداری‌ها برای توسعه حمل‌ونقل عمومی، مشکلات شهرهای ایران و خصوصاً کلانشهر‌‏های کشور را افزایش می‌دهد، اما دیروز رویانیان با تبیین اهداف ستاد مدیریت حمل‌ونقل سوخت کشور سعی کرد تا برنامه‌های این ستاد را طی 4 سال آینده در زمینه بهینه‌سازی‌ مصرف سوخت، تقاضای سفر و تولید خودرو اعلام دارد.

براین اساس وی گفت: در نظر داریم با وجود افزایش 4میلیونی تعداد خودروها در کشور، میزان مصرف سرانه سوخت را به‌ازای هر نفر ایرانی با 30درصد کاهش به 7/0 لیتر برسانیم که این مهم از طریق سهمیه بندی، آزاد‌سازی‌ قیمت‌ها، خارج کردن بنزین از سبد حمایتی دولت و جایگزینی سوخت گاز میسر خواهد شد.

انتظارپرداخت اعتبارات

رویانیان در جلسه روز گذشته خود  از افزایش 50 درصدی سهم شهرداری تهران از ناحیه اعتبارات دولتی برای توسعه حمل‌ونقل عمومی، رشد 247 درصدی یارانه‌های دولتی برای بلیت‌های مترو و اتوبوس، 5/3 برابر شدن کمک‌های صورت گرفته از سوی دولت نهم از سال 84 تاکنون در مقایسه با سال‌های 81 تا 84 سخن گفت اما در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری که از او پرسید آیا این کمک‌ها برابر با سهم در نظر گرفته شده از سوی ستاد تبصره 13 برای توسعه حمل‌ونقل عمومی شهر تهران است؟ پاسخ روشنی نداد.

این اظهارات درحالی صورت گرفته است که مقیمی، رئیس  فراکسیون مدیریت شهری نیز از پرداخت نشدن اعتبارات لازم به شهرداری‌های سراسر کشور توسط وزارت کشور ابراز تأسف کرده است.

نو سازی جایگاه های سوخت سی ان جی

محمد رویانیان در پاسخ به سؤال  همشهری درباره اینکه نبود جایگاه‌های سوخت به میزان کافی باعث شده است تا اتوبوس‌های شرکت واحد نتوانند از ظرفیت کامل خود در جابه‌جایی شهروندان استفاده کنند، قول داد: تا مهر نشده 6 جایگاه نوسازی و
 4 جایگاه جدید احداث شود تا مشکل گازرسانی به اتوبوس‌ها به ویژه در روزهای آغاز سال تحصیلی مرتفع شود.

وی همچنین خبر داد: امروز در جلسه مشترکی با شورای اسلامی شهر تهران، رئیس تاکسیرانی شهر تهران و شرکت گاز، کار تحویل 250 دستگاه اتوبوس و 150 دستگاه مینی بوس به ناوگان حمل‌ونقل عمومی را نهایی می‌کنیم.

کد خبر 62129

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز