همشهری آنلاین _ مهدی اسماعیل پور: همین بهانه کافی بود تا سراغ رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورایشهر تهران برویم و با او به گفتوگو بنشینیم. «پرویز سروری» از بررسی و رسیدگی به مشکلات و معضلات این منطقه از جمله موضوع نبود خطوط و ایستگاههای مترو و بی. آر. تی گفت و تأکید کرد که برای حل و فصل آنها به دنبال راهکارهای کارشناسی خواهد بود که قابل اجرای باشد.
پرویز سروری به منطقه ۲۱ آمد و علاوه بر بازدیدی که انجام داد، از طریق گزارشهای مدیران شهری و صحبتهای مردم در جریان برخی از مهمترین مشکلات و درخواستهای شهروندان قرار گرفت. البته نایب رئیس شورایشهر ششم تهران تأکید میکند با یک بازدید چند ساعته نمیتواند در جریان همه مشکلات و موارد مربوط به منطقه قرار بگیرد. سروری از پیگیری و بررسی مشکلات منطقه ۲۱ در شورایشهر خبر میدهد و میگوید: «بدیهی است که با یک بازدید از منطقه نمیتوان از همه مشکلات و کاستیهای آن آگاه و مطلع شد. بیشک اگر کسی چنین ادعایی داشته باشد و بگوید با یکبار حضور در یک منطقه در جریان همه کم و کاستیهای آن قرار گرفته، ادعای اشتباه و نادرستی است.
اما باید بگویم بازدیدی که از منطقه ۲۱ داشتیم، آغاز خوبی برای شناخت بیشتر از این منطقه و حل و فصل تدریجی مشکلات آن بود. در این بازدید تا حدودی در جریان مشکلات، خواسته و نیازهای شهروندان این منطقه قرار گرفتیم و امید است این ارتباط با مردم و بازدیدها ادامه داشته باشد. تلاش میکنیم تا صدای شهروندان را بشنویم و برای برطرف کردن آنها با وجود مشکلات و محدودیتهایی که با آنها روبهرو هستیم، همه توان و تلاش خود را به کار بگیریم. مشکلات منطقه ۲۱ مانند دیگر مناطق تهران مورد توجه شورایشهر قرار دارد و در جلسههایی که برگزار میشود، این مشکلات را مطرح میکنیم و به دنبال راهحلی برای حل و فصل آنها خواهیم بود.»
- حل مشکلات با استفاده از امکانات و ظرفیتهای موجود
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای ششم شهر، درباره برخی از مشکلات و خواستههای اهالی منطقه ۲۱ از جمله آلایندگیها و مزاحمتهایی که صنایع و فرودگاه برای بافت شهری دارند هم تأکید میکند که درحال حاضر قرار است این موارد و راهکارهایی که برای آنها وجود دارد در اختیار او قرار بگیرد تا شورایشهر با توجه به شرایط موجود بهترین تصمیم ممکن را درباره آنها اتخاذ کند: «قرار است همه مسائل و مشکلات منطقه ۲۱ بررسی شود و ما به دوستان اعلام کردیم تا همه مسائل و مشکلاتی که در محلههای مختلف وجود دارد، لیست کنند و در اختیار ما بگذارند. همچنین از آنها خواستیم تا پیشنهادها، راهکارها و برآوردهایی که برای برون رفت از مشکلات دارند، برای ما ارسال و مقرر شد مدیران منطقه نیز برآوردشان از حل مشکلات را ارائه کنند.
در حال حاضر بسیار زود است که بخواهیم بهصورت موردی و جزئی درباره مشکلات منطقه صحبت کنیم و برای هرکدام راهکاری ارائه دهیم. بهویژه اینکه برخی از مشکلات منطقه مانند مزاحمت صنایع و فرودگاه مهرآباد موضوعهای بزرگ و بسیار پیچیدهای هستند که نمیتوان یکشبه آن را حل و فصل کرد. موضوع جابهجایی فرودگاه و صنایع که درخواست برخی از شهروندان است، ابر پروژههایی ملی هستند و فراتر از اختیارات شورایشهر و شهرداری است و از سوی دیگر بسیار زمانبر بوده و هزینه و بودجه هنگفتی را میطلبد. هم اکنون اولویت با طرحها و برنامههایی است که بتوانیم با استفاده از ظرفیت و امکانات موجود مشکلات مردم را کمتر کنیم و معضلات را کاهش دهیم.»
- مترو، مطالبه چندین ساله شهروندان
سروری درباره موضوع مترو که مطالبه چندین ساله شهروندان منطقه ۲۱ است، به همشهری محله میگوید: «درباره درخواست مردم برای رسیدن مترو به منطقه ۲۱ ابتدا باید مسئولان مترو گزارشی تهیه کنند تا هزینهها برآورد و تأثیرات و فواید آن مشخص شود. در نهایت باید دید که توانایی ما برای حل این مشکل تا چه حدی است.» آخرین تصمیم و خبر درباره رسیدن خطوط به منطقه ۲۱، ایجاد خط ۱۱ بود که قرار است چند ایستگاه در محدوده «تهرانسر» احداث شود. از سوی دیگر، چندی پیش حدود ۵ هزار نفر از ساکنان این محله با راه انداختن کمپین و کارزاری مجازی، خواستار امتداد خط ۴ مترو از ایستگاههای «بیمه» و «فرودگاه» به تهرانسر شدند تا راهآهن شهری در سریعترین زمان ممکن، به این منطقه برسد.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران میگوید طرحها و موضوع راهاندازی خطوط جدید مترو نیاز به بررسی و بازنگری دوباره دارد: «خطوط مترو نیاز به بازنگری و بررسی دوباره دارند. سیاست کلی ما در حال حاضر استفاده حداکثری از ظرفیت موجود است. به عبارت دیگر بتوانیم مشکلات را با کمترین هزینه و بالاترین بهرهوری ممکن حل و فصل کنیم. همچنین پیرامون خطوط مترو باید توقف ایستگاهی را کاهش دهیم. یعنی این مدت زمان باید از ۷ دقیقه به ۳ دقیقه یا ۳ دقیقه و نیم کاهش پیدا کند. این موضوع نیازمند استفاده ما از همه ظرفیتهای موجود است. برای مثال از واگنهای بیشتری استفاده کنیم. درباره مترو در جاهایی که نیاز باشد، تعداد ایستگاهها را افزایش دهیم. همه این موارد جزو اولویتهای نخست ما در زمینه مترو است.
باید به این نکته توجه داشت که ایجاد خط جدید مترو بسیار پرهزینه است. چون ایجاد هرمتر از خطوط مترو نزدیک به هزار میلیارد تومان هزینه در بر دارد و باتوجه به شرایط مالی شهرداری در حال حاضر نمیتوانیم به فکر ایجاد خط جدید باشیم. ایجاد خط جدید منوط به سر و سامان دادن وضعیت مالی است و دستکم ۳ تا ۴ سال آینده نمیتوان این کار را انجام داد.»
- سرای محله نباید تبدیل به بنگاه اقتصادی شود
پرویز سروری در بازدیدی که از منطقه ۲۱ داشت، کلنگ ساخت سرای محله شهرک «شهرداری» را به زمین زد. او درباره عملکردسراهای محله بهویژه در مناطق کمتر برخورداری مانند منطقه ۲۱ تأکید میکند که این مراکز و پایگاههای فرهنگی و محلی به جای تبدیل شدن به بنگاههای اقتصادی، روی فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی و مأموریتها و اهداف اولیه خود متمرکز شوند: «بهطور کلیسراهای محله تاحدودی از آن اهداف و برنامههای اولیه خود منحرف شدهاند. سراهای محله برای این راهاندازی شد تا خدمات فرهنگی و اجتماعی را به شکل مناسبی در دسترس همه اهالی محلهها قرار دهد و از ظرفیتهای اجتماعی و فرهنگی محله استفاده کند. در حال حاضرسراهای محله تاحدودی به کارکردهای اقتصادی متمایل شدهاند و این موضوع مطلوب و مورد تأیید ما نیست.
چونسراهای محله قرار نیست تنها کارکرد اقتصادی و درآمدزایی داشته باشند. دربارهسراهای محله باید بررسی بیشتری در کمیسیون فرهنگی انجام شود و از این ظرفیت مناسبی که در محلهها ایجاد شده است، استفاده مفیدتر و مناسبتری صورت بگیرد. همه اینها در وهله نخست نیازمند آسیبشناسی است و اکنون نمیتوانیم با گزارشهای سطحی که وجود دارد، تصمیمگیری کنیم و باید نظر کارشناسی ارائه دهیم. بهطور طبیعی با تصویب کمیته فرهنگی شورای شهر، این مسائل باید بررسی و کارشناسی و سپس در صحن شورا مطرح شود تا بتوانیم به جمعبندی مشخصی درباره آنها برسیم و اظهار نظرهای عجولانه داشته باشیم.»
نظر شما