مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۷
۰ نفر

خشکسالی بی‌سابقه در چهارمحال و بختیاری باعث شد تا میزان تولید در قطب پرورش ماهیان سردآبی به شدت کاهش پیدا کند.

پرورش ماهی در چهارمحال و بختیاری

به گزارش همشهری آنلاین، چهارمحال و بختیاری به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه و داشتن رودها و چشمه‌های فراوان از مهم‌ترین مراکز تولید و پرورش ماهیان سردآبی به شمار می‌رود که قزل‌آلای رنگین‌کمانی تولیدی این استان زبانزد است.

چهارمحال و بختیاری در واقع از بزرگ‌ترین و عمده‌ترین تولید کنندگان این محصول در کشور است که متاسفانه در یکی دو سال اخیر به دلیل تداوم خشکسالی در پرورش انواع ماهیان سردآبی با مشکل جدی روبه رو است.

کاهش چشمگیر تولید ماهی

مدیرشیلات جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار همشهری آنلاین اظهار کرد: پرورش ماهی مستقیم با آب سرو کار دارد. هر نوع کمبودی یعنی فشار به همه حوزه‌های شیلاتی، اعم از تکثیر تا پرورش. تعریف مدیریت مصرف آب در حوزه کشاورزی و دامپروری با حوزه شیلات بسیار متفاوت است. به همین دلیل آب ضروری‌ترین نیاز شیلات است و امسال خشکسالی به شدت به مزرعه‌داران استان فشار آورده است.

محمد کریمی بیان کرد: ما همه ساله در نیمه دوم سال کار آمارگیری را انجام می‌دادیم تا بتوانیم میزان تولید و گردش مالی این حوزه را به دست آوریم. اما خشکسالی باعث شد تا امسال در تابستان مرحله نخست آمارگیری را انجام دهیم. در این مرحله مشخص شد، میزان ماهی‌ریزی در مزارع به دلیل کمبود آب کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد:طبق بررسی‌ها بین ۲۰ تا ۳۰ درصد میزان ماهی‌ریزی در مزارع استان کاهش داشته و پیش‌بینی می‌شود امسال حدود ۷ هزار تن کاهش تولید داشته باشیم.

افزایش قیمت ماهی

مدیرشیلات جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: اگر خشکسالی همچمنان تداوم داشته باشد، بی‌شک از میزان تولید کاسته خواهد شد. اکنون بار روانی این مساله روی قیمت‌گذاری‌های غیررسمی تاثیر گذاشته و موجب افزایش قیمت این محصول شده است.

کریمی افزود: طبق شنیده‌ها اکنون قزل‌آلای استان بین ۵۰ تا ۵۵ هزار تومان به‌فروش می‌رسد و در این میان دلالان سعی دارند همین قیمت را افزایش دهند. اما مهم‌ترین مساله در تعیین نرخ این گونه ماهی، تعیین قیمت کشوری است. معمولا قیمت‌ها به صورت کشوری تعیین می‌شوند.

ضرورت مکانیزاسیون‌سازی در مزارع

مدیرشیلات جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری درباره افزایش بازدهی مزارع پرورش ماهی گفت: اکنون بیش از ۴۲۰ مزرعه پرورش ماهی پروانه‌دار در استان فعالیت می کنند. ۱۰۰ مزرعه بدون پروانه هم در حال تولید هستند که در تلاش هستیم به هماهنگی‌های صورت گرفته این تعداد مزرعه را به مجموعه مزارع پروانه‌دار اضافه کنیم. همچنین ۱۵۰ پروانه تاسیس هم قرار است برای مزارع جدید صادر بشود که این کار هم منوط به اتمام ساخت مزارع است.

کریمی بیان کرد: بی شک خشکسالی مهم‌ترین چالش پرورش ماهی در استان است، اما اگر بخواهیم همه مزارع را مکانیزه کنیم، بی‌شک خشکسالی آنقدر نمی‌تواند چالشی برای مزارع ایجاد کند.

وی ادامه داد: در مزارع پیشرفته با مصرف دوباره پساب‌های مزارع مشکل کمبود آب را حل می کنند این درحالی است که در اغلب مزارع، پساب‌ها هدر می‌رود.

کریمی ادامه داد: فقط شمار کمی از مزارع استان قابلیت بهره‌وری از پساب‌های مزارع را دارند.

نبود برق

مدیرشیلات جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: بسیاری از مزارع پرورش ماهی استان در مناطقی قرار دارند که به شبکه برق‌رسانی دسترسی ندارند و برق مورد نظر خود را از طریق ژنراتور تامین می‌کنند که قدرت این مولدها هم محدود است.

کریمی افزود: شرط اصلی اجرای مکانیزاسیون در مزارع داشتن برق است. این درحالی است که تابستان امسال قطعی برق فشار مضاعفی به مزرعه‌داران استان آورد.

وی ادامه داد: ماهی در برخی ساعات روز نیاز به اکسیژنش افزایش و در همبن ساعات هم میزان اکسیژن آب کاهش پیدا می‌کند، در همین ساعات حساس به ناگهان برق قطع می‌شد و فعالیت پمپاژه و اکسیژن‌دهی آب را با مشکل روبه‌رو می‌ساخت.  

کد خبر 626270

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha