همشهری آنلاین: پرویز سروری، علیرضا زاکانی و الیاس نادران سه تن از نمایندگان تهران امروز از وزیر بازرگانی در خصوص افزایش قیمت برخی کالاها و علل افزایش تورم سوال پرسیدند

 که در نهایت پاسخ وزیر را قانع کننده ندانستند.

به گزارش خانه ملت، پرویز سروری نماینده تهران که به نمایندگی از دو نماینده دیگر به طرح سوال از سید مسعود میرکاظمی وزیر بازرگانی پرداخت، گفت: دلایل حذف کالابرگ برنج از ابتدای سال جاری و حذف یارانه پودرهای شوینده به بهانه تنظیم بازار چیست؟

وی افزود: در ادامه وزارت بازرگانی این موضوع را به شیر هم تسری داد،  به نحوی که افزایش ناگهانی قیمت شیر را شاهد بودیم.

نماینده تهران گفت: افزایش تعرفه گوشی تلفن همراه نیز از دیگر اقدام هایی است که منجر به افزایش تورم در سطح جامعه شد. دلیل اتخاذ این تصمیم چه بود؟

مسعود میرکاظمی وزیر بازرگانی در پاسخ به سوالات نمایندگان تهران گفت: حذف کالابرگ برنج در سال جاری بدلیل افزایش قیمتهای جهانی صورت گرفت.

وی در ارتباط با افزایش تعرفه گوشی تلفن همراه هم گفت: افزایش بهای نفت و اعمال محدودیت هایی که علیه جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت باعث افزایش تعرفه گوشی تلفن همراه شد.

میرکاظمی در ادامه درخصوص افزایش قیمت پودر شوینده گفت: با توجه به اینکه میزان یارانه اختصاص یافته برای این محصول از 70 میلیارد تومان به 210 میلیارد تومان در سال 86 و افزایش آن در سال 87 رسید لذا ما از میزان اعتبارات موجود باید اولویت بندی می کردیم برای اختصاص یارانه و طبیعی است که بین اختصاص یارانه به گندم و پودر شوینده، ما گندم را انتخاب کردیم.

وزیر بازرگانی خاطرنشان کرد: علی رغم تلاطم های اولیه امروز شاهد بازار آرامی هم برای برنج و هم برای پودر شوینده هستیم.

وی در مورد افزایش قیمت شیر هم گفت: وزارت بازرگانی متعهد به پرداخت یارانه به شیر است اما همانطور که مستحضرید قیمت شیر از 290 تومان در هر لیتر به 410 تومان رسید.

وی افزود: از این میزان افزایش، مصرف کننده فقط 50 تومان آن را می پردازد در حالی که 160 تومان باقیمانده افزایش قیمت شیر در هر لیتر از محل صرفه جویی در وزارت بازرگانی پرداخت می شود.

میرکاظمی در مورد نحوه اختصاص تعرفه شکر که بخش دیگری از سوال سه نماینده از وی بود گفت: حمایت از تولید صرفا توجه به تعرفه نیست تعرفه یکی از ابزارهای حمایت از تولید کننده است.

وی در خصوص افزایش تعرفه شکر گفت: با توجه به شرایط خاصی که در آن قرار داشتیم، باید برای یکسال خرید و ذخیره شکر انجام می شد.

میرکاظمی در خصوص افزایش تعرفه گوشی همراه هم گفت: در سال 85 تصویب شد که تعرفه گوشی تلفن همراه باید 16 درصد باشد و سال بعد هم به 25 درصد افزایش یافت.

این گزارش می افزاید: در ادامه پرویز سروری با بیان اینکه اساسا نظارتی بر بازار نیست، گفت: بانک مرکزی تورم را 20 درصد اعلام می کند. چهار درصد آن به واردات کالاها مربوط است بقیه آن به چه عوامل بستگی دارد؟

وی افزود: طرح تحول اقتصادی برای نقدی کردن یارانه ها از یکسو از دولت مطرح می شود و از سوی دیگر می بینیم اعلام می شود که دولت می خواهد به کارکنان دولت نخود و لوبیا یارانه ای بدهد.

وی افزود: سوال ما اینست که شما در کدام زمینه موفق به تنظیم بازار شده اید ؟ در بخش محصولات کشاورزی و بویژه جو و علوفه هم مشکلاتی را برای بخش خصوصی به همراه داشته اید.

نماینده تهران گفت: از یکسو بخش خصوصی اقدام به واردات جو و گندم می کند و از سوی دیگر دولت با اختصاص یارانه، گندم وارداتی را به بازار عرضه می کند.

وی افزود: سوال دیگر اینست که در ماه مبارک رمضان اعلام می شود که کارکنان دولت مورد حمایت قرار می گیرند. حال سوال اینست که جمعیت کشور محدود به همین 5/6 میلیون کارکنان دولت است؟ در این صورت بیکاران و خانواده های آنها از چه حمایتی برخوردارند؟

وزیر بازرگانی در ادامه پاسخ به سوال سه تن از نمایندگان مجلس با تاکید بر اینکه افزایش قیمت ها و تورم تحت تاثیر افزایش قیمت جهانی بوده است، از هیات رئیسه و نمایندگان خواست تا دلایل و ریشه های تورم و گرانی در یک جلسه غیر علنی به بحث گذاشته شود.

وی در خصوص حمایت از کارکنان دولت در شرایط دشوار اقتصادی اظهار داشت: این سیاستی است که در کشورهای دیگر نیز که با چنین شرایطی مواجه بودند تجربه شده و تاثیرگذار بوده است.

این گزارش می افزاید: پاسخ وزیر بازرگانی نتوانست سه تن از نمایندگان تهران را که از وی در خصوص افزایش قیمت ها سوال کردند را قانع کند و سوال برای بررسی بیشتر به کمیسیون تخصصی ارجاع شد

کد خبر 62733

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز