شنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۵ - ۱۸:۳۸
۰ نفر

حسین سبحانی‌نیا* قطعا زمانی که امام(ره) روز قدس را اعلام کرد، منظورش این نبود که تنها یک روز از سال به فلسطین اختصاص داده و مردم در این روز تظاهرات کرده و شعارهایی به نفع فلسطین داده شود و بدین ترتیب تکلیف خود را تا سال دیگر و روز قدس دیگر انجام داده باشند.

امام راهکار روز قدس را براساس یک استراتژی تعریف شده مطرح کرد.
 اولا: دعوت مردم به معنی انتقال فرایند تصمیم‌گیری از دولت‌ها به مردم است که این موضوع در فکر امام یکی از پایه‌های اصلی به شمار می‌رود.
 ثانیا: امام با انتخاب آخرین جمعه ماه مبارک رمضان یک نماد دینی را در خدمت یک هدف سیاسی امت قرار داد.روز جمعه آخر ماه مبارک، جمعه  الوداع است که نزد برادران اهل سنت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و انتخاب چنین روزی به‌عنوان یک کار عبادی در کنار روزه، خود نشان‌دهنده ربط و پیونددادن نمادهای دینی با نمادهای سیاسی امت است.
ثالثا: امام می‌خواست امت اسلامی رفتار مشابه و همگونی را حداقل در یک روز داشته باشند و این دلگرمی به مردم فلسطین داده شود که آنها تنها نیستند و عمق جبهه‌ای به وسعت جهان اسلام را در کنار خودشان دارند. قطعا این رفتار روزی باید خود را نشان دهد و آن روز، روز جهانی قدس است و یک کارکرد سالانه و پیدا دارد که جوامع اسلامی و نمادهای اسلامی در آن با احساس مسئولیت حضور دارند تا فلسطین براساس این الگو و براساس روش‌های امتی از بحران کنونی خارج شده و وضعیت اشغال پایان پیدا کند.
اهمیتی که روز جهانی قدس در سال‌جاری داشت عبارت است از:
1 - پیروزی بزرگ حزب‌الله در جنگ 33 روزه رژیم صهیونیستی بر ضد لبنان و بازگشت دو طرف متخاصم به شرایط قبل از جنگ.
2 - تشکیل دولت مقاومت فلسطین پس از قریب یک قرن مبارزه با اشغالگران «انگلیس و صهیونیست‌ها» برای اولین‌بار در سایه استمرار مقاومت اسلامی که توانستند دولت مردمی و مبتنی بر خواست خود در فلسطین تشکیل دهند.
3 - با انتخاب دولت مقاومت توسط فلسطینیان، نقش و تعریف خودگردانی فلسطین که با هدف انحراف در مقاومت اسلامی و مهار انتقاضه شکل گرفته بود تغییر کرد.
4 - محاصره قدس شریف این قبله اول مسلمین به‌وسیله شهرک‌های صهیونیست‌نشین و جداسازی آن از کرانه باختری با هدف  تضعیف طیف حمایتی ملت فلسطین در برابر حملات آینده صهیونیست‌ها به حرم شریف قدس جهت تخریب کامل آن.
5 - زمینه‌سازی دولت‌های عربی برای برقراری ارتباط رسمی با رژیم صهونیستی.
6 - افزایش موج نفرت از آمریکا و اسرائیل و انگلیس در منطقه و جهان.
همه این موارد نشانگر مفید و نتیجه‌بخش بودن حمایت‌های مردمی امت اسلام از مقاومت اسلامی فلسطین و لبنان است، به امید آن روز که نماز پیروزی در مسجد الاقصی برگزار شود، انشاءا...

*عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

کد خبر 6326

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز