یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۶:۳۷
۰ نفر

گروه ورزشی: نبرد امروز چلسی و منچستریونایتد در استمفوردبریج خاطرات زیادی را در گذشته نه‌چندان دور تداعی می‌کند.

 ورزشگاه لوژنیکی مسکو، آخرین میزبان رویارویی این دو تیم بزرگ جزیره بود که منچستریونایتد با پیروزی در ضربات پنالتی توانست لیگ قهرمانان اروپا را بالای سر ببرد. یک هفته پیش از آن، مردان فرگوسن رقیب لندنی را در حسرت یک جام دیگر یعنی لیگ‌برتر گذاشته بودند. در این زمان کوتاه اما چلسی تغییرات بزرگی داشته است. مهمترین آن حضور مردی به نام اسکولاری روی نیمکت است که توانسته چلسی را به یک تیم برنده و جذاب تبدیل کند. چلسی در حال حاضر با 10 امتیاز از 4 بازی صدرنشین است (بدون احتساب بازی‌های دیروز) و سه‌شنبه‌شب هم توانست در لیگ قهرمانان بوردو را با نتیجه 4 بر صفر شکست دهد.

این اولین بازی بزرگ سرمربی برزیلی است و همه منتظر دیدن دوئل او با سرالکس فرگوسن هستند. ولی او با چند جمله کلیشه‌ای سعی می‌کند همه چیز را عادی نشان دهد: «این هم یک بازی مثل بقیه بازی‌هاست. وقتی به انگلیس آمدم، چالش من قهرمانی لیگ برتر بود، نه تنها یک بازی. چالش ما بردن همه بازی‌هاست، نه فقط بازی مقابل منچستریونایتد. فکر می‌کنم برای بازیکنانم هم این  بازی مثل دیگر بازی‌ها باشد. 3 امتیاز بازی مقابل منچستریونایتد با 3 امتیاز بازی با استوک سیتی، ویگان یا پورتسموث برابر است.»

بررسی وضعیت متفاوت دو تیم در شروع فصل، نشان می‌دهد که چلسی بخت بیشتری برای پیروزی دارد، چراکه منچستریونایتد برخلاف رقیبش شروع ضعیفی داشته است. این تیم در 5بازی نخست فصل، دو شکست (زنیت‌سن‌پترزبورگ و لیورپول) و تنها یک پیروزی داشته و در لیگ برتر هم از 3 بازی تنها 4 امتیاز دارد. بدین ترتیب چلسی در صورت پیروزی، فاصله‌اش را با این تیم به 9 امتیاز می‌رساند، ولی برای اسکولاری این موضوع چندان مهمی به نظر نمی‌رسد: «در صورت پیروزی، به رقابت‌مان با لیورپول در صدر جدول ادامه می‌دهیم. برای ما خیلی خوب است که 9 امتیاز بالاتر از منچستریونایتد باشیم، ولی حالا تنها در شروع فصل هستیم. اگر 3 یا 4 بازی مانده به پایان فصل بود، 9 امتیاز اختلاف می‌توانست عالی باشد، ولی هنوز 33 بازی باقی مانده است.»

او درباره وضعیت حریف می‌گوید: «آنها تیمی تماشایی دارند و بازیکنان من برای رویارویی با آنها آماده‌اند. فکر می‌کنم رونالدو هم در ترکیب اصلی باشد. ولی این تیم فقط رونالدو نیست. اگر رونالدو را مهار کنیم، توز، رونی، اوشی، هارگریوز، نانی و برباتوف هم هستند.» آنچه در هفته گذشته سروصدای زیادی به پا کرد، بخشیده‌شدن کارت قرمز جان‌تری بود و او امشب فرصت دارد انتقام شکست فینال مسکو را بگیرد، به ویژه اینکه او به خاطر هدردادن ضربه پنالتی‌اش در آن بازی خودش را مقصر می‌دانست. اسکولاری که برخلاف فرگوسن از این موضوع خوشحال است، می‌گوید:‌ «در برخی دقایق بازی، حضور او درون زمین
به عنوان یک کاپیتان مهمتر از یک بازیکن است.»

فیل بزرگ که در تیم‌های ملی برزیل و پرتغال نشان داده که استاد جنگ‌های روانی است، در آستانه این بازی روی نقطه حساس منچستریونایتد، یعنی رونالدو انگشت می‌گذارد: «شاید فصل آینده کریستیانو با ما باشد. اگر او بخواهد تیمش را تغییر دهد، درهای تیم‌مان را
به روی او باز می‌کنم. او دوست من است. من او را مثل پسرم دوست دارم. ولی او اختیار زندگی‌اش را دارد. وقتی در پرتغال بودیم، چند بار با او حرف زدم ولی مدیر برنامه، مادر و دوستانش در کنار او هستند و او پسر عاقلی است.» هرچند او این جملات را با لحنی طنزآمیز بیان می‌کند، ولی معلوم نیست که فرگوسن چه واکنشی نسبت به آنها داشته باشد، به ویژه اگر به یاد آوریم که او ماه گذشته چه تلاشی برای منصرف کردن بهترین بازیکن تیمش از رفتن به رئال مادرید انجام داد.

شکست ‌ناپذیری چلسی در خانه

منچستریونایتد هم برای این بازی انگیزه‌های زیادی دارد. فرگوسن توانایی فوق‌العاده‌ای در تهییج بازیکنان تیمش در شرایط سخت دارد و پس از نتایج ضعیف این تیم، حالا یونایتد در وضعیت قرمز است. فرگوسن که تیمش هفته گذشته در آنفیلد با نتیجه 2 بر یک مغلوب شد، تحمل باخت دیگری را ندارد و می‌گوید: «وقتی مقابل تیم‌های بزرگ بازی می‌کنید، می‌خواهید امتیاز زیادی از آنها جدا کنید.

فصل گذشته ما مقابل 4 تیم بزرگ عملکرد خیلی خوبی داشتیم. در این فصل ما اولی را باخته‌ایم، بنابراین نمی‌توانیم یک بازی دیگر را ببازیم.»منچستر در این بازی می‌تواند روی بازگشت رونالدو که مقابل ویارئال اولین بازی فصلش را انجام داد، حساب کند. همچنین برباتوف هم پس از مصدومیت زانو، آماده بازی است. این ممکن است منجر به نیمکت‌نشینی وین‌رونی شود که پیش از بازگشت رونالدو در سمت راست بازی می‌کرد و خط حمله شامل برباتوف و توز خواهد بود. غایب بزرگ منچستر، ویدیچ است که هفته گذشته اخراج شد و فرگوسن می‌خواهد وز براون را به مرکز دفاع انتقال دهد. مایکل کریک هم به همراه بن‌فاستر، بازیکنان مصدوم یونایتد برای این بازی هستند.

چلسی در 84  بازی خانگی اخیرش بدون شکست بوده و فرگوسن هم می‌داند که تیمش چه کار سختی در پیش دارد: «آنها آمار خانگی فوق‌العاده‌ای دارند و همه می‌دانند که این پایه موفقیت آنها در 4 سال گذشته بوده است. آنها در 84  بازی خانگی‌شان بدون شکست بوده‌اند و این چالش بزرگی برای ماست. خیلی از مردم از ما انتظار پیروزی ندارند و چنین چیزی برای ما غیرمعمول است.» فرگوسن منتظر چلسی متفاوتی است و می‌گوید: «آنها بدون ماکه‌‌له‌له شاید کمی متفاوت باشند. او چرخ‌دنده مهمی در ماشین آنها بود.

این بار خبری از قدرت اسین (هافبک غنایی چلسی مصدوم است) هم نیست. فکر نمی‌کنم با توجه به توانایی تیم ما، این بازی آنقدر هم ترسناک باشد. فکر می‌کنم خود آنها هم می‌دانند که منچستریونایتد می‌تواند در آنجا به پیروزی برسد.» آنچه در خط میانی چلسی توجه فرگوسن را جلب کرده، حضور دکو است: «دکو مهمترین تفاوتی است که می‌توانم در چلسی اسکولاری به آن اشاره کنم. او بازیکن متفاوتی نسبت به هافبک‌های قبلی آنهاست. آنها روی قدرت و دوندگی اسین حساب می‌کردند، ولی حالا در آن پست بازیکنی کوچک و باهوش در اختیار دارند.»

کد خبر 63916

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز