روبه‌روی ساختمان کلانتری شهرک ولی‌عصر(عج)، زمین خاکی «سپیده» بود و یک جفت دروازه فوتبال که یا تور نداشت یا تورهاش تکه‌تکه شده بود. همه چیز برای آن پسرک آفتاب‌سوخته عشق فوتبال از همین تکه زمین شروع شد.

مثل یک پدر

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی: در سرما و گرما تماشاچی ثابت همه مسابقه‌ها بود و آن‌قدر رفت و آمد تا سرانجام خودش شد فوتبالیست. پیش مربیان مختلف تجربه اندوخت و توپ زد. زمستان‌ها و تابستان‌ها از پی هم گذشتند و او هرگز مستطیل سبز را رها نکرد تا امروز در کسوت مربی وسط زمین فوتبال بدر، گلستانه و ... بایستد و به نوجوان‌های دور و برش چم و خم فوتبال را یاد بدهد و از زندگی بگوید و اخلاق. پسر آفتاب‌سوخته دیروز، «مسعود شجری»، محله‌اش را فراموش نکرده است.

شجری، مربی باسابقه فوتبال بین اهالی به خیرخواهی و اخلاق شهرت دارد. البته این معروفیت بی‌دلیل نیست چراکه او از بچه‌های فقیر و نیازمند به رایگان ثبت‌نام می‌کند و اگر نیاز باشد لباس و پوشاک ورزشی هم برایشان می‌خرد، اما خط قرمز او در این‌گونه کارهای خیرخواهانه، گمنام ماندن این بچه‌هاست، طوری که هیچ‌کدام از اعضای تیم فوتبال آنها را نمی‌شناسند و مثل دیگران در تمرینات شرکت می‌کنند.

  •  تبدیل زمین چمن مصنوعی به آکادمی فوتبال

وقتی به زمین چمن بوستان گلستانه واقع درخیابان سپیده شمالی می‌رسیم، مسعود شجری با شاگردان نونهال و نوجوان در حال تمرین و آموزش است. البته نام آکادمی فوتبال را «نوباوگان» گذاشته است و روزهای فرد در چند نوبت برای آنها کلاس آموزش و تمرین می‌گذارد. وقتی نزدیکشان می‌شویم همه نونهالان با صدای بلند به ما سلام می‌دهند و مربی به گرمی از ما استقبال می‌کند. شجری که بیش از ۲۵ سال در محله‌های مختلف آموزش و مربیگری فوتبال را دنبال کرده است درباره اینکه آکادمی فوتبال نوباوگان را با چه هدفی و چگونه راه‌اندازی کرده می‌گوید: «هدف اصلی‌ام از این کار خدمت به بچه‌های محله بوده و به قول معروف می‌خواهم به نحوی دین و وظیفه‌ام نسبت به بچه‌های محله‌ام را ادا کنم.

از سال گذشته با حمایت شورایاری و مدیر محله ولی‌عصر(عج) شمالی زمین چمن بوستان گلستانه به آکادمی آموزش فوتبال تبدیل شده و اکنون حدود ۸۰ نفر از نونهالان منطقه ۱۸ در آن تمرین می‌کنند. البته وضعیت این زمین فوتبال بسیار نامناسب بود و دوستان و مربیان فوتبال، شورایاری محله و شهرداری منطقه ۱۸ در زمینه مرمت فنس‌های دور زمین، تأمین روشنایی و ایمن‌سازی محیط زحمت فراوانی کشیدند. اما هنوز کمبودهایی وجود دارد که در جای خودش درباره آن صحبت می‌کنیم.» شجری درباره کارش و خدمتی که به شهروندان ارائه می‌دهد می‌گوید: «وقتی شادی و نشاط این بچه‌ها را می‌بینم و می‌شنوم که این کار باعث شده وقتشان به بطالت نگذرد و در کوچه و خیابان‌ها سرگردان نیستند و به راحتی به این زمین فوتبال می‌آیند و تمرین می‌کنند، احساس خوبی پیدا می‌کنم و خستگی‌ام در می‌رود. در این مدت که به‌عنوان مربی به اهالی خدمت می‌کنم بازیکنان و فوتبالیست‌هایی را به تیم‌های مطرح معرفی کرده‌ام که الان هرکدام برای خود کسی هستند و افتخار محله و شهرمان به شمار می‌روند.»
 

  •  می خواستم بچه‌ها در محیطی امن ورزش کنند

رسم جالبی در آکادمی فوتبال نوباوگان وجود دارد که شجری آن را پایه‌گذاری کرده و آن هم جشن تولد گرفتن برای بچه‌ها و هدیه دادن به شاگردان به بهانه‌های مختلف است تا علاقه‌شان به فوتبال را دو چندان کند. البته این نکته را هم بیان می‌کند که در شرایط کرونایی تعداد شاگردانش را در هر کلاس به نصف کاهش داده تا سلامت بچه‌ها حفظ شود و آنها بتوانند در فضایی مناسب و ایمن به ورزش مورد علاقه‌شان بپردازند. مربی هم‌محله‌ای در این‌باره می‌گوید: «سعی می‌کنم تا در مناسبت‌های مختلف  از جمله سالروز تولدشان و یا به دلیل پیشرفت بچه‌ها در درس یا ورزش برای آنها هدیه‌ای در نظر بگیرم.

البته این نکته را هم باید گفت که اکثر والدین در این‌گونه کارها مشارکت می‌کنند. هدیه‌ها هم چیزی جز لوازم ورزشی مثل کفش ورزشی، پیراهن یا توپ فوتبال نیست که بیشتر با کمک خیّران تهیه می‌شود. البته آن دسته از بچه‌هایی که نیازمندند را تحت پوشش قرار می‌دهیم و با اهدای وسایل مختلف تلاش می‌کنیم آنها را در تیم فوتبال نگه داریم.» شجری در ادامه صحبت‌هایش درباره اهمیت راه‌اندازی آکادمی فوتبال در منطقه ۱۸ توضیح می‌دهد: «متأسفانه وضع مالی‌درصد بالایی از ساکنان و اهالی محله چندان مطلوب نیست و برای همین نمی‌توانند فرزندانشان را به باشگاه‌های خصوصی و مدارس فوتبال که شهریه‌های بسیار سنگینی دارند ببرند. اما حضور در آکادمی فوتبال کم هزینه و برای بچه‌های نیازمند کاملاً رایگان است تا همه به ورزش روی بیاورند و تا حد امکان از ابتلای آنها به آسیب‌های اجتماعی جلوگیری شود.»

  • هیچ وقت عصبانی نمی‌شود

  ایلیا از بچه‌های شهرک صاحب‌الزمان(عج) است که آقای مربی هر روز با موتور دنبالش می‌رود تا به محل تمرین برسد و از ورزش عقب نماند. این نوجوان هم‌محله‌ای که به نظر آقای مربی آینده درخشانی دارد می‌گوید: «بعضی وقت‌ها پیش آمده که مربی تکنیک فوتبالی را آموزش داده و چون خوب یاد نگرفته بودیم به ناچار چند بار آن را تکرار می‌کرد، اما ما هیچ‌وقت صدای بلندش را نشنیدیم. خوش‌اخلاقی مربی‌مان سبب شده تا من تصمیم بگیرم در آینده فوتبالیست حرفه‌ای شوم تا مثل او به بچه‌های محله‌مان خدمت کنم.»

دلسوز و مهربان مثل یک پدر

  • درخواست مربی از مسئولان:

همچنان منتظر بازسازی زمین هستیم

 اگر داخل زمین چمن مصنوعی فوتبال بوستان گلستانه شوید می‌بینید که وضعیت بسیار نامناسبی دارد. کف زمین و چند قسمت از کناره‌ها پاره و سوراخ شده و چمن مصنوعی آن به‌طور کلی از بین رفته است. البته از رنگ و رخسار این زمین فوتبال کاملاً مشخص است که بیش از ۱۰ سال قدمت دارد و تاکنون مورد مرمت و بازسازی قرار نگرفته است. «مسعود شجری» مربی دلسوز محله که تلاش می‌کند خدمتی شایسته برای بچه‌های محله داشته باشد از این بابت ناراضی است و از مسئولان مربوط می‌خواهد تا قبل از اینکه بیش از این بچه‌ها دچار صدمه و آسیب شوند فکری به حال بازسازی اصولی این زمین بکنند.
 او از پیگیری‌های انجام شده در این زمینه صحبت می‌کند و می‌گوید: «با تلاش شورایاری و مدیریت محله ولی‌عصر(عج) شمالی این مشکل پیگیری شده و مسئولان قول داده‌اند تا در اولویت‌های کاری‌شان قرار دهند اما با اینکه ۲ ماه از تابستان گذشته هنوز خبری نیست و ما همچنان منتظریم.»

کد خبر 639945

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha