گروه بورس: مدت‌هاست بورس اوراق بهادار تهران منتظر است بانک‌های دولتی در اجرای بند«ج» اصل 44 وارد گود رقابت شوند

 و سهام خود را به دست بخش خصوصی برسانند و این صنعت را به روزهای اوج خود در بازار سهام بازگردانند اما ظاهرا انتقال مالکیت این بانک‌ها که بیشترین سهم از گردش پولی و مالی کشور را در اختیار دارند چندان هم کار‌سهل و ساده‌ای نیست ضمن اینکه به تمام موانع مرئی و نامرئی خصوصی‌سازی‌ بانک‌ها، تعیین تکلیف صندوق‌های بازنشستگی را هم باید افزود.

به عبارت دیگر، بورس، عرضه سهام بانک‌های تحت مالکیت دولت را منوط به تشکیل صندوق‌های بازنشستگی و پرداخت بدهی دولت به این صندوق کرده اما از سوی دیگر ظاهرا مالک فعلی علاقه‌ای به بازپرداخت بدهی‌هایش ندارد و مایل است این دیون سنگین درصورت‌های مالی باقی بماند و از محل سرمایه شرکت تامین شود.

ایده‌ای که ظاهرا به مرحله اجرا رسیده ودر نتیجه انتظار می‌رود کاهش سرمایه شرکت و صرف آن برای پرداخت تعهدات به صندوق‌های بازنشستگی، ارزش سهام بانک‌ها در زمان عرضه اولیه را تحت‌تأثیر خود قرار دهد، هر چند که همه این توافق‌ها لزوما به معنای ورود قریب‌الوقوع بانک‌های دولتی به بورس نیست.

علی رحمانی، مدیرعامل شرکت بورس در گفت‌وگو با همشهری ازانجام مراحل نهایی عرضه سهام بانک‌ها خبر داد اما گفت: عرضه بانک‌ها همچنان زمان خواهد برد زیرا مجامع بانک‌ها باید برگزار شود و این شرکت‌ها باید گزارش‌های 3 و6 ماهه خود را به بورس ارائه کنند. 

رحمانی افزود: براساس توافق‌های به عمل آمده قرار است بانک‌ها از این مطالبات ذخیره قانونی بگیرند، به این معنی که بانک‌ها بابت تعهداتی که به صندوق‌های بازنشستگی دارند ذخیره‌ای را درصورت‌های مالی خود منظور خواهند کرد.

وعده آبان ماه

اما مدیرعامل شرکت بورس در شرایطی از زمان بر بودن فرایند واگذاری بانک‌ها خبر می‌دهد که اسماعیل غلامی، معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ معتقد است: بعد از برگزاری مجمع بانک‌ها که در روزهای آینده خواهد بود و نیز ارائه گزارش حسابرسی مشکل واگذاری حل خواهد شد، به این ترتیب آبان ماه امسال حداقل یک بانک وارد بورس می‌شود.

غلامی از برطرف شدن مشکل صندوق بازنشستگی بانک‌ها خبر داد و عنوان کرد: میزان بدهی هر بانک از بابت صندوق بازنشستگی آنها محاسبه شده و در جلسه‌ای با حضور وزیر اقتصاد در حساب‌های بانک‌ها به ثبت رسیده که رقم قابل توجهی است.

معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ به ایسنا گفت: محاسبه میزان بدهی بانک به صندوق بازنشستگی تاثیر بسیاری بر قیمت هر سهم به همراه خواهد داشت.

از سوی دیگر احمد فاضلی، عضو هیات عامل سازمان حسابرسی هم در گفت‌وگو با فارس پیش‌بینی کرد که درصورت ارائه صورت‌های مالی بانک‌ها و بیمه‌ها و تهیه گزارش‌های حسابرسی، مجمع این گروه ظرف یک ماه آینده برگزار خواهد شد تا مقدمات پذیرش و عرضه سهام بانک‌ها فراهم شود.

فاضلی درباره وضعیت رسیدگی صورت‌های مالی بانک‌ها و بیمه‌ها گفت: در صورتی که این دو گروه نسبت به ارائه صورت‌های مالی مربوط به سازمان حسابرسی مبادرت کنند، گزارش‌های لازم تهیه خواهد شد.

وی با بیان این مطلب که معاون بانک و بیمه وزارت اقتصاد واگذاری این بنگاه‌های دولتی را پیگیری می‌کند، خاطرنشان کرد: در رسیدگی به‌صورت‌های مالی بانک‌ها و بیمه‌ها مشکل چندانی وجود ندارد و در آینده‌ای نزدیک تکلیف حسابرسی این بنگاه‌ها مشخص خواهد شد؛ هرچند در این خصوص نمی‌توان به تاریخ دقیقی اشاره کرد.

بانک ملت آماده است

مدیرعامل بانک ملت که بانک تحت ریاستش یکی از نامزدهای اصلی ورود به بورس به شمار می‌آید هم از رفع تمام مشکلات مربوط به واگذاری سهام بانک ملت خبر داد و از وزارت اقتصاد درخواست کرد، سهام این بانک را هر چه زودتر در برنامه واگذاری قرار دهد.

علی دیواندری به مهر گفت: صورت‌های مالی سال 86 بانک ملت نهایی شده و به تصویب رسیده است. 

او با اشاره به اینکه یکی از مشکلات مهم بر سر راه واگذاری سهام بانک‌های دولتی مشخص‌نشدن تکلیف صندوق بازنشستگی است، تاکید کرد: خوشبختانه این مشکل در حال حاضر برطرف شده است.

دیواندری افزود: قرار شد که بانک  تعهدات بازنشستگی را بر عهده بگیرد و مشکل کسری آن نیز از محل منابعی که برای آن در نظر گرفته شده و همچنین ذخیره‌ها تامین شد.

مدیرعامل بانک ملت با اعلام اینکه بدهی دولت به بانک نیز مشخص شده و سازمان حسابرسی نیز آن را اعلام کرده است، اظهار داشت: در حال حاضر منتظر تصویب لایحه 150 هزار میلیارد ریالی در مجلس برای بازپرداخت بدهی دولت به بانک هستیم، اما به هر حال میزان بدهی در دفاتر بانک منعکس شده است.

سهام ذوب آهن مهر ماه هم عرضه نمی‌شود

ذوب آهن اصفهان از جمله شرکت‌های اصل چهل‌وچهاری است که بنا بود تا آخر تابستان در بورس تهران صاحب نماد شود و در ادامه با رونق دادن به بازار، معاملات تابستانی را ختم به خیر کند اما انتظارها برای عرضه تابستانی سهام این شرکت به ثمر ننشست و ظاهرا به این زودی‌ها هم چشم سهامداران به دیدن نماد این شرکت روی تابلوی معاملات روشن نخواهد شد. علی رحمانی، مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار در پاسخ به این پرسش که آیا سهام شرکت ذوب آهن اصفهان در مهر ماه واگذار خواهد شد، به همشهری گفت: مراحل آماده‌سازی‌ سهام ذوب آهن این ماه به پایان نخواهد رسید.

رحمانی در گفت‌وگو با شانا هم تصریح کرد: شرکت بورس آمادگی دارد تا هر زمان که شرکت ملی پالایش و پخش تصمیم بگیرد پالایشگاه تبریز را در بورس تهران عرضه کند. 

رحمانی از مسئولان وزارت نفت خواست تا بحث هلدینگی شدن شرکت‌های صنعت نفت را با جدیت بیشتری پیگیری کنند. 

اسماعیل غلامی، معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ در آخرین موضع‌گیری علیه طرح وزارت نفت اعلام کرد که واگذاری هلدینگی پتروشیمی به معنای نه گفتن به واگذاری است.

کد خبر 64348

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز