گروه شهری: مرحله نخست طرح ملی «اکوتوریسم رودخانه‌های ایران» با آموزش 20 راهنمای رفتینگ (قایقرانی در آب‌های خروشان) و برپایی تورهای قایقرانی در رودخانه‌های خروشان در شرایطی در حال اجراست

 که قرار بود رودخانه «سفیدرود» میزبان آن باشد ولی به‌دلیل کم‌آبی، رودخانه «ارمند» در استان چهارمحال و بختیاری پذیرای علاقه‌مندان به این رشته بود.

به گزارش همشهری، امسال به‌دلیل کم‌آبی سفیدرود اجرای مرحله نخست این طرح که از سوی یکی از فعالان رفتینگ به کمیته ملی طبیعت‌گردی ارائه و به‌عنوان طرح ملی شناخته شده بود با کندی مواجه شد که دست‌اندرکاران برای تسریع در روند برنامه، رودخانه ارمند در حوالی لردگان ( استان چهارمحال و بختیاری) را به‌عنوان پایلوت در نظر گرفتند.

رفتینگ از جمله ورزش‌ها و جاذبه‌های گردشگری خاص محسوب می‌شود که برای نمونه کشور نپال در آسیای مرکزی درآمد قابل توجهی از گردشگران علاقه‌مند به این رشته به دست می‌آورد.

کیانوش محرابی، مجری این طرح و تورگردان تور ماجراجویانه دراین‌باره به همشهری گفت: «پس از شناخته شدن طرح اکوتوریسم رودخانه‌های ایران به‌عنوان طرح ملی، قرار بر این شد که در چند مرحله به بهره‌برداری برسد که نخستین مرحله آن مربوط به شناسایی رودخانه‌های مناسب و آموزش راهنمایان  برای این تورها بود که به اجرا درآمد.»

وی همچنین به 5 رودخانه شناسایی شده در کشور برای رفتینگ اشاره کرد و افزود: «این رودخانه‌ها در استان‌های گیلان، مازندران، تهران و چهارمحال و بختیاری واقع‌ شده‌اند که قرار است برای سال‌آینده شناسایی رودخانه‌های استان خوزستان و سایر استان‌ها در دستور کار قرار بگیرد.»

به گفته این تورگردان تورهای ماجراجویانه، در مرحله نخست این طرح، آموزش 20 راهنمای رفتینگ از اصفهان و تهران به اجرا درآمد و شناسایی رودخانه‌های مناسب در منطقه زاگرس پیگیری شد.

محرابی در مورد رودخانه‌های مناسب اطراف تهران نیز گفت: «رودخانه هراز برای کایاک (قایق یک‌نفری آب‌های خروشان) مناسب است و رودخانه کرج نیز درصورت کم‌آبی برای کایاک و درصورت پرآبی برای رفتینگ مناسب است.

به گفته وی، رودخانه پل‌رود در رودسر گیلان و رودخانه‌های خرسان، زاینده‌رود و ارمند در چهارمحال و بختیاری از دیگر رودخانه‌های مناسب برپایی این نوع تورهای ماجراجویانه است.

گرچه هنوز سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با وجود طرح ملی شناخته شدن این طرح، وام مورد نیاز توسعه این طرح را پرداخت نکرده و تسهیلات مورد نیاز را در اختیار مجریان آن قرار نداده است ولی در نیمه نخست سال که این طرح به اجرا درآمد پیشرفت خوبی در این نوع طبیعت‌گردی رقم خورده است.

از طرفی فصل رفتینگ فروردین تا اواخر مهرماه هر سال در نظر گرفته می‌شود که مجریان بنا دارند از قایق‌هایی که آ مجهز به موتور نیستند در نیمه دوم سال برای تورهای پرنده‌گیری در تالاب‌ها به‌ویژه تالاب انزلی استفاده کنند. البته در استان‌هایی نظیر خوزستان این زمان تا آذرماه ‌نیز قابل افزایش است.

براساس برنامه کارشناسان این رشته ورزشی - توریستی سن مناسب برای رفتینگ بالاتر از 10 و زیر 50 سال است که این میزان بسته به خروشان بودن رودخانه تغییر می‌کند.

محرابی در این‌مورد گفت: «مثلا در رودخانه زاینده رود که رودخانه آرامی است می‌توان افراد زیر 10 سال را نیز به‌عنوان توریست رفتینگ پذیرفت.»

ماجراجویانی که علاقه‌مند به رفتینگ هستند نیازی به دانستن فن شنا ندارند زیرا همه شرکت‌کنندگان در این تور به جلیقه نجات مجهز می‌شوند و درصورت افتادن در آب فقط کافی است خود را در آب بخوابانند تا راهنمایان آنها را دوباره به قایق بازگردانند.

در حال حاضر، تورهای رفتینگ که در رودخانه ارمند برپا می‌شوند با 2 قایق انجام می‌گیرد که از اصفهان در قالب تور یکروزه و از تهران به وسیله تور 2 روزه قابل دسترسی است و
هر یک از شرکت‌کنندگان در این تور تا پایان آن باید به‌طور جداگانه بیمه شوند.

هر یک از قایق‌های رفتینگ 6 نفر متقاضی تور و یک راهنما ظرفیت دارد.

کد خبر 64889

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز