جمعه ۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
۰ نفر

با اینکه سال‌هاست رویکرد «محله‌محوری» با شعار از بین بردن یا کاهش فاصله شمال و جنوب شهر ذیل برنامه‌های اجرایی شهرداری تهران اعلام می‌شود، اما هنوز هم شهروندان برخی محله‌ها به‌ویژه مناطق جنوبی شهر احساس می‌کنند که نگاه تبعیض‌آمیزی در ارائه خدمات و توزیع سرانه‌ها وجود دارد.

جنابی

همشهری محله _ سروش جنابی / دبیر تحریریه :  شاید در برخی موارد این احساس منطبق با واقعیت‌های بیرونی نباشد، اما شواهدی دال برگونه‌ای از بی‌عدالتی در این زمینه وجود دارد. درخواست‌های اجابت نشده معتمدان محله و پروژه‌های معطل‌مانده که خاری در چشم محله‌ها شده‌اند و از همه مهم‌تر امکاناتی که در سال‌های گذشته به محله‌ها واگذار و با تغییر مدیریت‌ها از آنها سلب شده، به این احساس دامن می‌زند. 

گزارش‌های متعدد همشهری محله در گفت‌وگو با ساکنان محله‌های مختلف، بازتاب روال ایجاد شده در سال‌های گذشته بوده است. محدود شدن استفاده محلی‌ها از زمین‌های ورزشی کوچک‌مقیاس یکی از شواهد است. این زمین‌ها که روزگاری خاکی بوده‌اند و بچه‌های محله به رایگان در آنها بازی می‌کرده‌اند، در دوره‌ای به چمن مصنوعی و برخی امکانات مجهز و به مدیران محله واگذار شدند، اما چندی است که پس از واگذاری به پیمانکاران، ساعت استفاده و ضرورت پرداخت هزینه، این امکان را از محله‌ها عملاً سلب کرده است.

همین‌طور است کانون‌ها و انجمن‌های محلی از جمله معلولان و جهاندیدگان که از سراها رانده و به نام درآمدزایی، دفتر و محل گردهمایی آنها اجاره داده شدند. در همین حال، نوع دیگری از بی‌عدالتی در زیرساخت‌های ایجادشده در محله‌ها شکل گرفته که مردم مسبب آن را شهرداری می‌دانند. برای نمونه، گزارش خبرنگاران ما از بازارهای میوه و تره‌بار حاکی از آن است که شهروندان کیفیت ارائه محصولات را در شمال و جنوب شهر یکسان نمی‌دانند و روند ایجاد شده در طول زمان را ناعادلانه تلقی می‌کنند. 

اگر تأکید مدیریت ارشد شهری در دوره جدید بر مشارکت شهروندان برای توسعه شهر بر نگاه «عدالت‌محوری» متمرکز است با این قید که مردم نباید احساس تبعیض کنند، قطعاً حرکت در این مسیر می تواند بر ارتقای مشارکت‌پذیری شهروندان و تعلق خاطر محلی تأثیرگذار باشد به شرط آنکه تمامی نهادهای شهری وارد گود شوند.

طرح رصد که در روزهای اخیر در شورای‌ شهر تهران پیگیری می‌شود و با استقبال شهردار تهران مواجه شده، نیز پیشران نگاه عدالت‌محور خواهد بود؛ طرحی که بر مبنای احصا و اولویت‌بندی مشکلات محله‌های تهران به تفکیک و سپس تعیین بودجه و تکلیف به شهرداری برای رفع آنها اجرا می‌شود. در مسیر طرح یادشده تا کنون ۱۱۴۱ پروژه معین از بین ۳۰۰۰ مشکل عمده اعلامی از سوی ساکنان محله‌های ۲۲گانه تعریف و البته ۳۰ عارضه مشترک و اولویت‌دار نیز در مناطق شناسایی شده است. قرار است این پروژه‌ها با رعایت اولویت‌های بومی تا پایان سال در شورا تصویب و بودجه آنها تعیین شوند. 

طرح مزبور این استعداد را دارد که با رویکرد عدالت‌محور مکمل ضروری طرح محله‌محوری و نقطه آغاز و زمینه‌ساز ترمیم اعتماد از دست رفته به مدیران شهری و جلب مشارکت همگانی برای توسعه شهر باشد. 

کد خبر 652530

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha