باورها و اعتقادات مذهبی خانواده مانع از تماشای تلویزیون و راهیابی وی به سینما میشد.
آزادی دوران جوانی و مصادف شدن با انقلاب اسلامی دو عاملی بود که او را به سوی سینما سوق داد. او فعالیتهای سینماییاش را از سال ۱۳۵۹ با نوشتن فیلمنامه و کارگردانی فیلمهای کوتاه در فضای جبهه و جنگ آغاز کرد.
حاتمی کیا در سال ۱۳۶۴ نخستین فیلم بلند خود را به نام هویت برای شبکه دوم سیما ساخت. هویت به مسائل اجتماعی روز آن زمان و جریانات پر تب و تاب سیاسی سالهای اولیه انقلاب میپرداخت و می کوشید تصویری واقع گرایانه از گرایشات سیاسی آن دوران پرآشوب ارائه دهد.
وی در دومین تجربه سینمایی خود فیلم دیدهبان را ساخت. اغلب علاقهمندان به سینما و منتقدان، از کرخه تا راین را بهترین فیلم حاتمی کیا میدانند. فیلمی که به زیبایی به تبعات جنگ از زوایای مختلف میپردازد.
برخی از افتخارات حاتمی کیا:
- جایزه ویژه هیئت داوران هفتمین جشنواره فیلم فجر؛ دیدهبان
- دیپلم افتخار در هشتمین جشنواره فیلم فجر؛ مهاجر
- سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه و بهترین کارگردانی برای فیلم آژانس شیشهای در جشنواره فجر شانزدهم
- سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی برای فیلم روبان قرمز در بخش سینمای بینالملل جشنواره فجر هفدهم
- سیمرغ بلورین بهترین فیلم و دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه برای فیلم به نام پدر در جشنواره فجر بیست و چهارم
- سیمرغ بلورین بهترین فیلم در بخش سینمای آسیای جشنواره فجر برای فیلم به نام پدر
- تندیس جشن خانه سینما، دوره دوم، در رشته بهترین کارگردانی برای فیلم آژانس شیشهای
- تندیس جشن خانه سینما، دوره ششم، در رشته بهترین کارگردانی برای فیلم ارتفاع پست
- «به رنگ ارغوان» ابراهیم حاتمیکیا سیمرغ بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و سیمرغ مردمی بیستو هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد.
- سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی در سیودومین جشنواره فیلم فجر برای فیلم «چ» - ۱۳۹۲
برخی از آثار هنری حاتمی کیا:
به وقت شام، ۱۳۹۶
چ، ۱۳۹۱
گزارش یک جشن، ۱۳۸۹
دعوت، ۱۳۸۷
به نام پدر، ۱۳۸۴
به رنگ ارغوان، ۱۳۸۳
ارتفاع پست، ۱۳۸۰
روبان قرمز، ۱۳۷۷
آژانس شیشهای، ۱۳۷۶
برج مینو، ۱۳۷۴
بوی پیراهن یوسف، ۱۳۷۴
خاکستر سبز، ۱۳۷۲
از کرخه تا راین، ۱۳۷۱
وصل نیکان، ۱۳۷۰
مهاجر، ۱۳۶۸
دیده بان، ۱۳۶۷
هویت، ۱۳۶۴