به لرزشهای چند دقیقه یکبار عادت کرده‌اند. از حدود ۲۰ سال پیش وقتی ایستگاه مترو طرشت در بلوار شهید گلاب نزدیک محل سکونتشان به به‌بهره‌برداری رسید روزی بیشتر از ۱۶ ساعت، حداقل هر ۱۰ دقیقه یکبار با عبور هر قطار چیزی شبیه به زمین لرزه را تجربه می‌کنند.

طرشت

همشهری آنلاین-زهرا بلندی: اهالی این محدوده از محله صادقیه با اعلام نارضایتی از این مشکل که طی یک سال اخیر شدت گرفته، از رکود فروش و اجاره و پایین آمدن ارزش خانه‌هایشان هم گلایه دارند و از مسئولان می‌خواهند به این مشکل رسیدگی جدی کنند. مشکل لرزش از ابتدای بلوار شهیدگلاب تا تقاطع خیابان شهید چوب تراش به سمت پایین وجود دارد.

ابتدای بلوار، پیش از همه سراغ پدر شهید چوب تراش، یکی از ساکنان قدیمی این محله می‌رویم. اصرار دارد به داخل خانه برویم تا لرزش را به وضوح احساس کنیم. طبق گفته‌اش، چند دقیقه نگذشته که خانه برای چند ثانیه میلرزد. اگر در جریان این موضوع نبودیم قطعاً این لرزش را زلزله اطلاق می‌کردیم.

پدر ۸۴ ساله شهید چوب تراش که از سال ۱۳۵۷ در این محله و نزدیکی ایستگاه مترو طرشت سکونت دارد از اضطرابهای همسر خدابیامرزش از این صدا یاد میکند: «با لرزش‌هایی که از ۵ صبح تا ۱۰ ـ ۱۱ شب اینجا احساس میشود بارها و بارها همسرم دچار ترس و اضطراب می‌شد و از خواب میپرید و این موضوع بر اعصاب و حال و احوالش تأثیر زیادی گذاشته بود. ۶ سال پیش عمرش را داد به شما. برای تعویض خانه و فروش آن هم تلاش کردیم، اما با چنین معضلی کمتر کسی حاضر به خرید خانه در این محدوده می‌شود. دوره‌ای که عضو شورایاری بودم پیگیر رفع این معضل شدم، اما نتیجه‌ای نگرفتم.»

مترو طرشت خواب ندارد | چه کسی خواب از چشم طرشت ربود؟

لرزش زمین و سقوط قیمت‌ها

اهالی می‌گویند طی یک سال اخیر این لرزش شدیدتر شده و هرچه به غروب و اوج جمعیت در مترو نزدیکتر می‌شویم شدت این لرزش هم بیشتر می‌شود. «حمید اصفهانی» ساکن ۶۰ ساله یکی از کوچه‌های منتهی به ایستگاه مترو یکی دیگر از اهالی گلایه‌مند از این معضل است: «تقریباً از ۲۰ سال پیش که ساکن این محله شدیم با این مشکل روبه‌رو هستیم. متأسفانه اخیراً از ابتدای سال جاری نمیدانم به دلیل استهلاک قطار یا چه چیز دیگری خیلی لرزش بیشتر شده و حتی گاهی لوسترهای خانه‌مان میلرزد. شاید نیاز است در اینجا هم مانند برخی ایستگاههای دیگر دستگاه‌هایی برای کاهش لرزش نصب شود.»

«عباس گلمحمدزاده» کاسب ۴۰ ساله، که از ۲۵ سال پیش در این محدوده کار می‌کند، ضمن تأیید حرف‌های اهالی، خساراتی را که این لرزش‌ها به مغازه‌اش وارد کرده، نشانمان می‌دهد: «طی یک سال اخیر لرزش با شدت بیشتری احساس می‌شود، در حدی که حتی سنگ‌های پایین و کنار دیوار مغازه ترک خورده و درزها ریخته و باز شده است. یک وقت‌هایی که جمعیت در قطار زیاد است کل کرکره و درهای مغازه میلرزد. بابت این موضوع چون مغازه استیجاری است شکایتی نکردم، اما در جریان هستم که ارزش خانه و املاک در اینجا خیلی پایین آمده است.»

مترو طرشت خواب ندارد | چه کسی خواب از چشم طرشت ربود؟

مترو طرشت خواب ندارد | چه کسی خواب از چشم طرشت ربود؟

 شهروندان متضرر شده‌اند

برای بررسی معضل رکود فروش و اجاره املاک و کاهش ارزش خانه‌ها در این محدوده سراغ «حسن توکلی» یکی از بنگاهداران املاک بلوار شهید گلاب می‌رویم که به خوبی از این مشکل باخبر است: «۲۰ سال از فعالیتم در این مغازه میگذرد و در تمام این سالها لرزش بوده و اخیراً از ابتدای سال جاری این مشکل بیشتر شده است. متأسفانه قیمت املاک هم خیلی از این موضوع متأثر بوده، خرید و اجاره ملک و املاک در اینجا تقریباً راکد است. نه تنها کمتر کسی راغب به خرید خانه در این محدوده است، بلکه قیمت آن تفاوت زیادی با محدودههای دیگر محله صادقیه دارد و حداقل متری ۴ ـ ۵ میلیون کمتر از ارزش واقعی فروخته میشود آن هم در صورتیکه مشتری‌ها به خرید و اجاره مجاب شوند.»

«کامبیز طاهری» عضو شورایاری محله صادقیه که خودش مدتی در این محدوده سکونت داشته خیلی دوست دارد قدمی برای رفع این معضل محلی برداشته شود: «طی گپ‌وگفت‌های اخیری که با اهالی محله داشته‌ام متوجه وخامت این موضوع شده‌ام که علاوه بر ایجاد اضطراب و ترس برای اهالی محله به‌خصوص کودکان و افراد کهنسال، در فروش و اجاره املاک آنها هم مشکل ایجاد کرده و نیاز است که رفع آن هرچه زودتر در دستور کار قرار بگیرد.» 

مترو طرشت خواب ندارد | چه کسی خواب از چشم طرشت ربود؟

مترو طرشت خواب ندارد | چه کسی خواب از چشم طرشت ربود؟

پاسخ مسئول
امیرحسین حیدرنیا، معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۲

چاره‌جویی برای جلب رضایت شهروندان

طی مدت فعالیتم در منطقه از دیگر نقاط منطقه که نزدیک مترو هستند مانند بلوار تیموری، درخواست مکاتبه و رفع مشکل داشته‌ایم، اما در خصوص محدوده بلوار شهید گلاب تاکنون پیام نارضایتی و درخواست مشخصی در رابطه با چنین معضلی، چه از سوی شهروندان چه اعضای شورایاری دریافت نکردهایم.

اما با توجه به صحبتهای شهروندان با همشهری محله از شرکت بهره‌برداری مترو پیگیر خواهیم بود تا مشکل مورد بررسی قرار بگیرد و تمهیداتی برای رفع آن اندیشیده شود.
 

کد خبر 658283

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha