بازار از قیمت های تعیین شده برای اقلام اساسی تبعیت نمی کند. این روزها با آنکه قیمت برخی اقلام به صورت دستوری از سوی وزارت جهاد کشاورزی تعیین شده است اما بازار راه خود را می رود. در این مورد می توان به قیمت تخم مرغ و برنج اشاره کرد.

شانه تخم مرغ

به گزارش همشهری آنلاین، بازار از قیمت های تعیین شده برای اقلام اساسی تبعیت نمی کند. این روزها با آنکه قیمت برخی اقلام به صورت دستوری از سوی وزارت جهاد کشاورزی تعیین شده است اما بازار راه خود را می رود. در این مورد می توان به قیمت تخم مرغ و برنج اشاره کرد.

کافیست این روزها سری به بازار بزنید تا دریابید که اوضاع از چه قرار است. شما همچنان از قیمت هایی که بالا می رود تعجب می کنید. کار برای همه سخت شده است؛ هم خریدار و هم فروشنده. در این میان خبری از عرضه کالاها با قیمتی که وزارت جهاد کشاورزی تعیین کرده است، نیست.

یک شانه تخم مرغ در حال حاضر حدود ۱۰ هزار تومان بالاتر از قیمت تعیین شده از سوی جهاد کشاورزی عرضه می شود یعنی شانه ای ۵۳ تا ۵۴ هزار تومان که بالاتر از قیمت تعیین شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی یعنی  ۴۳ هزار تومان برای هر شانه است.  قیمت هر کیلوگرم برنج هاشمی درجه یک هم ۹۰ هزار تومان به بالاست.

گفتنی است، معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی طی نامه ای قیمت انواع برنج خارجی و ایرانی را اعلام کرد.  این معاونت در پیشگیری از افزایش بی ضابطه قیمت برنج بدین وسیله قیمت فروش و مصرف کننده برنج طارم ایرانی درجه یک - ۶۵ هزار تومان،  برنج طارم درجه دو  ۶۰ هزار تومان،  برنج ایرانی شیرودی  ۴۲ هزار تومان،  برنج هندی وارداتی  ۳۰ هزار تومان و برنج پاکستانی وارداتی  ۳۱ هزار تومان اعلام کرد.

همچنین قیمت برنج های وارداتی که توسط شرکت خدمات بازرگانی تهیه شده به ترتیب هندی ۱۱۲۱ - ۲۴ هزار تومان، پاکستانی ۱۱۲۱- ۲۵ هزار تومان و تایلندی  ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده است..

یک فروشنده که مغازه اش به ارزان فروشی معروف است، در این باره به همشهری آنلاین گفت: در حال حاضر قیمت هر تخم مرغ ۱۸۰۰ تومان است، البته برخی مغازه های مانند مغازه ما با قیمت کمتری تخم مرغ را عرضه می کنند مثلا من به دلایلی برای اینکه مشتری هایم را از دست ندهم تخم مرغ را با قیمت خرید یعنی دانه ای ۱۵۰۰ تومان عرضه می کنم. اما در مجموع اوضاع همین است. یک شانه تخم مرغ تقریبا ۵۳ تا ۵۴ هزار تومان در مغازه ها عرضه می شود.

محمدی در مورد تعیین قیمت برنج از سوی وزارت جهاد کشاورز هم گفت: روی قیمت های ما که تاثیری نگذاشته است. همچنان قیمت در بازار و به تبع آن در مغازه ها بالاست. وی قیمت هر کیلو گرم برنج هاشمی درجه یک را در مغازه اش ۹۰ هزار تومان ذکر کرد. به گفته او ارزان ترین برنج ایرانی مغازه اش کیلویی ۶۷ هزار تومان با ۲ هزار تومان سود است. وی گفت همین برنج در مغازه های دیگر ۷۰ هزار تومان به فروش می رود.

دردسری که زیاد شد؛ حذف قیمت مصرف کننده

این فروشنده همچنین درباره حذف قیمت مصرف کننده از روی محصولات هم با گلایه گفت: هر روز با مشتری بحث داریم. مشتری هایی که تا پیش از این به خاطر ارزان فروشی به مغازه ام می آمدند حالا مرا به گران فروشی متهم می کنند. مدام باید برای همه توضیح دهیم که قیمت تولیدکننده روی کالا درج شده است. برخی سواد کمتری دارند، برخی سن بالاتری دارند و قبول نمی کنند.

محمدی همچنین گفت: متاسفانه برخی برندها نیز قیمت تولید خود را روی محصول درج کرده اند بدون آنکه مالیات بر ارزش افزوده را به قیمت اضافه کنند. آنها محصول خود را با محاسبه حدود ۱۰ درصد مالیات ارزش افزوده به ما می فروشند و ما حتی اگر ۱۰ درصد روی همان قیمت خریدمان اضافه کنیم، قیمت بالایی می شود و خریدار هم ناراضی تر از قبل. نمی دانیم چه کنیم؟

 فارس هم در این مورد نوشت، مخبر معاون اول رئیس جمهور دستور داده بود که وزارت جهاد کشاورزی نرخ محصولات کشاورزی و غذایی که باید در بازار عرضه شود را اعلام کند، به دنبال آن این وزارتخانه چندین روز متوالی نرخ ها را اعلام کرد و قرار شد که فروشندگان هم به این نرخ ها پایبند باشند و با متخلفان برخورد شود.

طبق گزارش روز گذشته تیم بازرسی وزارت جهاد کشاورزی از بازار، در برخی محصولات بویژه برنج گرانفروشی و  کم فروشی داشته است که جریمه شده اند.

قیمت واقعی تخم مرغ

 ناصر نبی پور، رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در این باره به مهر گفت: بر اساس اعلام سازمان حمایت عرضه کنندگان باید تخم مرغ را شانه‌ای ۳۸ هزار تومان تحویل بگیرند و آن را ۴۳ هزار تومان عرضه کنند.

نبی پور قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ را در حال حاضر درب مرغداری ۱۸ هزار تومان اعلام و اضافه کرد: قیمت هر شانه از این محصول نیز بین ۳۶ تا ۳۷ هزار تومان درب مرغداری است و قیمت هر عدد تخم مرغ برای مصرف کننده نهایی بین ۱۲۰۰ تا ۱,۳۰۰ تومان است.

این فعال صنفی افزود: در حال حاضر عرضه تخم مرغ در میادین میوه و تره بار فقط به شکل شانه‌ای انجام می‌شود و در مغازه‌های خرده فروشی نیز مغازه داران هر کاری که باب میل شأن باشد، انجام می‌دهند.

کد خبر 658758

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • ناشناس IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    4 0
    دردولت جدیدروندافزایش قیمتهابشدت بشدت رشدکرده،معلومه که شماهااینکاره نیستید
    • ناشناس IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
      2 0
      مگر قبلی ها اینکاره بودن؟ کلاً همشون اینکاره نیستن
    • بهزاد IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
      0 0
      برای منافع خودشان خیلی هم اینکاره هستند اما زمانی که به ملت میرسد !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1