گروه بورس: مدیریت نظارت بر کارگزاران بورس، جزئیات پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در بورس را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار همشهری، در شرایطی که قرار بود اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده به حالت تعلیق درآید ابتدای هفته جاری سازمان بورس و اوراق بهادار با ارسال بخشنامه جدیدی به شرکت‌های کارگزاری از آنان خواست تا بار دیگر معاملات خود را با احتساب رقم مالیات بر ارزش افزوده انجام دهند.

در این بخشنامه که از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی به سازمان بورس ارسال شده، آمده بود: تنها اصناف از شمول این قانون معاف هستند و سایر فعالان اقتصادی همچنان باید معاملات خود را با احتساب قوانین مالیاتی جدید انجام دهند. در این متن هیچ تعریف و دسته بندی دقیقی از اصناف نشده است.مهم‌ترین نکته‌ای که در مورد این بخشنامه وجود داشت نحوه پرداخت مالیات بر ارزش افزوده از سوی مشتریان بورس کالا بود.

کارگزاران بورس کالا معتقد بودند اگر قرار باشد این مالیات از محل قیمت کالا دریافت شود باعث می‌شود قیمت تمام شده خریداران در بورس کالا افزایش یابد و این موضوع روی معاملات بورس کالا تاثیر می‌گذارد. 

بر این اساس کارگزاران خواستار مشخص‌شدن نحوه پرداخت این کارمزدها بودند و اینکه آیا این مالیات‌ها از قیمت فروش کالاها دریافت می‌شود یا از کارمزد معاملات؟

ایوب باقرتبار مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با همشهری گفت: قانون مالیات بر ارزش افزوده در بورس اوراق بهادار فقط شامل کارمزد معاملات می‌شود و خرید و فروش سهام از پرداخت این مالیات معاف هستند.

او افزود: بر این اساس، کارمزد کارگزاران، شرکت بورس و سازمان بورس و اوراق بهادار شامل پرداخت مالیات بر ارزش افزوده می‌شود اما خرید و فروش سهام از این قاعده مستثنی است. باقرتبار در پاسخ به این پرسش که آیا در مورد معاملات بورس کالا نیز چنین شرایطی حاکم است تصریح کرد: در مورد بورس کالا با توجه به توافقاتی که انجام شده مالیات بر ارزش افزوده، هم از خرید و فروش کالا اخذ می‌شود و هم از کارمزد معاملات.

باقرتبار توضیح داد: بر مبنای این قانون فروشنده کالا باید مبلغ مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت کند ضمن اینکه کارمزد کارگزاران، شرکت بورس کالا و سازمان بورس نیز مشمول آن می‌شود.

به اعتقاد کارشناسان دریافت کارمزد از معاملات و خرید و فروش کالا منجر به رکود معاملات بورس کالا خواهد شد. پیش از این محمد رضا رهبر، مدیرعامل شرکت کارگزاری حافظ به همشهری گفته بودکه این قانون نمی‌تواند روی معاملات بورس اوراق بهادار تاثیر چندانی داشته باشد چون این مالیات از خدمات کارگزاران دریافت می‌شود و رقم چندانی نمی‌شود اما درصورت ارائه نشدن تعریف دقیقی از اصناف و مشخص نشدن نحوه دریافت این مالیات می‌تواند تاثیر بدی روی بورس کالا داشته باشد.

او افزوده بود: ممکن است گروهی از مشتریان بورس کالا جزو اصناف باشند بنابراین درصورتی‌که بورس کالا شامل معافیت مالیاتی نشود این اصناف ترجیح می‌دهند تا معاملات خود را در داخل صنف خود انجام دهند نه داخل بورس کالا و این موضوع به بورس کالا صدمه می‌زند.

عضو جدید هیأت‌مدیره شرکت بورس در ادامه تصریح کرده بود: این قانون می‌تواند تبعات زیادی به همراه داشته باشد؛ چرا که بخش زیادی از مشتریان بورس کالا  اصناف هستند؛ بنابر این باید هر چه زود‌تر نحوه دریافت این مالیات‌ها و تعریف‌های روشن‌تری از اصناف ارائه شود.

بلبشوی اخذ مالیات در بازار سهام

موج: با انتشار خبر تعلیق اجرای مالیات بر ارزش افزوده، کارگزاران ضریب دریافت این مالیات از کارمزد معاملاتی را در سیستم‌های خود صفرکردند. حسین خرازی، دبیرکل کانون کارگزاران، از بخشنامه سازمان بورس به کارگزاران بر دریافت مالیات بر ارزش افزوده به‌عنوان عاملی نام برد که به تشتت فکری میان کارگزاران منجر شده است. در یک هفته گذشته برخی از کارگزاران این مالیات را دریافت و عده‌ای دریافت نکرده‌اند. خرازی با بیان اینکه رقم این مالیات در بورس اوراق بهادار چندان قابل توجه نیست، اضافه کرد: اما در بورس کالا به‌علت اینکه این مالیات به کل فروش کالاها تعلق می‌گیرد و همه خریداران باید آن را پرداخت کنند، رقم‌های خرید سنگین خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه عموما خریداران در دریافت این مالیات مشکلی ندارند، اظهار داشت: نگرانی موجود این است که گرفتن این مالیات به محلی برای شناسایی درآمدهای دیگر تبدیل شود زیرا در بورس کالا خصوصا تجار بزرگ در بخش فلزات و کشاورزی با کدهای مختلف معامله می‌کردند.

دبیرکل کانون کارگزاران با اشاره به پیشنهاد مالیاتی سازمان بورس به شورای بورس، تصریح کرد: در بورس کالا خصوصا بخش کشاورزی که نیاز به حمایت دارد تا‌کنون مالیاتی دریافت نشده بود. حذف قیمت‌گذاری دولتی در بورس کالا به‌منظور رونق این بورس شد. همچنین باید در این بورس تخفیف‌های مالیاتی هم برمالیات بر درآمد و هم بر ارزش افزوده برای کمک و رونق به این بورس اعمال شود

کد خبر 66102

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز