حامی بودن انگار در خون آنهاست. روزگاری در بهداری رزمی جبهه‌های حق علیه باطل به یاری رزمندگان شتافتند و حالا با گذشت ۳ دهه از پایان جنگ تحمیلی در جبهه‌های دیگر ادای دین می‌کنند. پزشکان و پرستارانی که با حضور در خیریه‌ «امدادگران عاشورا» حامی بیماران سرطانی هستند.

امدادگران عاشورا

همشهری آنلاین - سارا جعفرزاده: گروه  «امدادگران عاشورا» متشکل از پزشکان و پرستارانی است که در دوران جنگ تحمیلی رفاقتی از جنس جهاد و ایثار میان آنها شکل گرفته و با پایان یافتن آن دوران نیز همچنان حلقه اتحاد خود را حفظ و هیئت مذهبی به نام امدادگران عاشورا راه‌اندازی کردند.

بعد از آن هم، جمعی از پزشکان متوجه ظرفیتهای موجود در میان خودشان برای امدادرسانی به بیماران سرطانی و صعبالعلاج شده و در سال ۱۳۸۱ تصمیم گرفتند با هزینه شخصی، خیریهای در قلب منطقه ۸ با همان عنوانی که همه آنها را میشناختند، راه بیاندازند. حالا حدود ۲۰ سال از آن روزها میگذرد.

سالهای بعد از جنگ تحمیلی

 مهم‌ترین موضوعی که باعث میشد این گروه بعد از جنگ تحمیلی حلقه ارتباطشان را حفظ کند، هدف مشترک بود. آنها چه در سالهای جنگ تحمیلی و چه بعد از آن یک هدف مشترک داشتند و آن هم امدادرسانی به بیماران بود. شمار پزشکانی که در این حلقه حضور داشتند در تهران ۱۵۰ نفر و تعدادی هم در شهرستانها بود. جلسه‌های هیئت بهصورت دورهای در منزل تک تک پزشکان و پرستاران برگزار میشد تا اینکه به این فکر افتادند در ابعاد گسترده و وسیعتری به بیماران کمک کنند.

بنابراین ملک کلنگی در بزرگراه رسالت خریدند و یک طبقه را به هیئت و طبقه دیگر را به خیریه اختصاص دادند. با گسترش خدمات، این فضا دیگر جواب‌گوی نیاز خیریه نبود. سرانجام ساختمان را تخریب و نوسازی کردند و ساختمان جدید خیریه سال ۱۳۹۷ به بهره‌برداری رسید.

حمایت رزمندگان از ۶۰ هزار بیمار صعب العلاج | ۲۰هزار خیر حامی امدادگران عاشورا

 تأمین هزینههای درمانی بیماران سرطانی

ساختمان خیریه امدادگران عاشورا مجاور بوستان اقاقیا در محله کرمان و بزرگراه شهید سلیمانی(رسالت) قرار دارد.با راهنمایی نگهبان به سمت یکی از بخشهای اصلی خیریه یعنی معاونت فرهنگی و امور خیّران هدایت میشویم. با اینکه عقربههای ساعت ۱۰ صبح را نشان میدهد، سالن معاونت مملو از مراجعانی است که روی صندلیها به انتظار نشسته‌اند. بیشتر مراجعان را بانوان تشکیل میدهند. رنگ و روی پریده آنها نشان از آن دارد که بیماری امانشان را بریده است و حالا ناامید و افسرده آمده‌اند تا با کمک این خیریه بتوانند بخشی از هزینههای درمانشان را تأمین کنند. برخی بیرمق چشمهایشان را بستهاند که با پیچیدن صدای دستگاه نوبتدهی به خود میآیند. یکی از این بانوان درباره نحوه آشناییاش با این خیریه میگوید: «مادر و خواهرم به علت ابتلا به سرطان معده در ۲ سال متوالی فوت کردند. حالا خودم هم مبتلا شدهام و برای درمان به شدت به مشکل مالی برخوردهام. از طریق یکی از دوستانم با این خیریه آشنا شدم تا از آنها کمک بگیرم.»

 ارائه خدمات در حوزه تخصصی

مؤسسه امدادگران عاشورا سال ۱۳۸۱ شکل گرفته است. «سید جمال نحوی» معاون فرهنگی خیریه، دراین‌باره میگوید: «این موسسه با حضور ۲۰۰ خیر که بیشتر آنها پزشک و پرستار بودند، شکل گرفت. از همان ابتدا این مؤسسه با چند هدف اصلی کار خود را آغاز کرد. هدف نخست مسئولان خیریه این بود که در زمینه تخصصی خود فعالیت کنند و خیریه وارد امور غیرتخصصی نشود. هدف دوم این بود که در زمینه درمان بیماریهای صعبالعلاج مانند سرطان خدمات ارائه بدهند و هدف سوم این بود که صرفاً جذب خیر در این مؤسسه صورت نگیرد، بلکه خیرخواهی را رواج دهند. همچنین مسئولان این خیریه به پاسداری از نیت خیّران تأکید دارند. بهعنوان مثال، معتقدند خیری که مبلغی را برای هزینه سبد خانوار یک بیمار اختصاص داده است این هزینه صرفاً باید در همین راه صرف شود.»

حمایت رزمندگان از ۶۰ هزار بیمار صعب العلاج | ۲۰هزار خیر حامی امدادگران عاشورا

 ۶۰ هزار بیمار صعبالعلاج تحت پوشش

۲۰ سال پس از راه‌اندازی خیریه امدادگران عاشورا، امروز این مؤسسه ۴۵ شعبه در سراسر کشور دارد. نحوی دراین‌باره توضیح میدهد: «آوازه راه‌اندازی این خیریه بلافاصله در کل کشور پیچید. پزشکان تیم امدادگران عاشورا که در شهرستانهای مختلف ساکن بودند تمایل داشتند شعبهای در شهر خود راه‌اندازی کنند. همین موضوع باعث شد که در شهرهای مختلف از جمله اصفهان، کاشان، ارومیه، تبریز، مشهد، شیراز، کردستان، آذربایجان غربی، اراک، بروجن، خرمآباد و سیستان و بلوچستان شعبه تأسیس شود. این شعبهها بهصورت مستقل عمل میکنند، اما از نظر سیاستگذاری تحت نظر شعبه مرکزی تهران هستند.»

او از شمار بیماران تحت پوشش این مؤسسه میگوید: «در حال حاضر ۶۰ هزار بیمار مبتلا به سرطان و بیماری صعبالعلاج را در کشور تحت پوشش داریم؛ اطلاعات بیمارانی که به خیریه ما مراجعه میکنند، کامل در سامانه ثبت میشود و براساس نیاز درمانیشان خدمات دریافت میکنند.   اکنون در این خیریه ۲۰ هزار خیر از اقشار مختلف داریم. در این ۲۰ سال هم ارزش خدماتی که به بیماران ارائه شده مبلغی بالغ بر ۱۲۰ میلیارد تومان بوده که تا پایان سال۱۴۰۰ این مبلغ به ۱۲۴ میلیارد تومان رسید.»

پرستار جبهه امدادگر امروز

«زهرا نوشاد حقیقی» معاون مددکاری مؤسسه خیریه امدادگران عاشورا و یکی از پرستارانی است که روزگاری در نقطه مرزی در بخش جراحی بهداری رزمی پا به پای پزشکان به رزمندگان مجروح رسیدگی‌ کرده است. او میگوید: «هرگز تصور نمیکردم که روزی پرستار رزمندگان اسلام شوم، اما به لطف خداوند در ۲۴سالگی پایم به جبهه باز شد. در اندیمشک پرستار بخش جراحی بودم و از رزمندگان مجروح پرستاری میکردم.»

او ادامه میدهد: «خوشبختانه بعد از جنگ تحمیلی هم در جبهه دیگر مشغول فعالیت شدم و در حال حاضر در این خیریه خادم بیماران هستم. خیریه ما در حوزه سلامت فعالیت میکند و خدمات مددکاری ما به تأمین کمک هزینههای دارویی و مکملهای غذایی کمک درمانی، کمک هزینه خدمات کلینیکی و پاراکلینیکی، مشاورههای پزشکی و درمانی، ارائه وامهای درمانی، حمایتهای معنوی و فرهنگی و کمک هزینههای ارزاق و معیشتی اختصاص مییابد. در واقع ما بعد از تشخیص بیماری افراد در پروسه درمان و ادامه درمان به بیماران خدمات میدهیم و پل ارجاع بیماران سرطانی و صعبالعلاج به پزشکان و مراکز درمانی هستیم. در این مرکز وجه نقد به بیماران داده نمیشود و تمام اقدامات درمانی با معرفینامههایی که به بیماران میدهیم صورت میگیرد.»

حمایت رزمندگان از ۶۰ هزار بیمار صعب العلاج | ۲۰هزار خیر حامی امدادگران عاشورا

راه‌ ارتباط با خیریه امدادگران عاشورا 

نشانی: بزرگراه شهید سلیمانی(رسالت)،  بوستان اقاقیا در محله کرمان

شماره تماس: 

کد خبر 669174

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha