مجموع نظرات: ۱
سه‌شنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۴
۰ نفر

لیپوساکشن یک فرآیند کاهش وزن نیست و خطرات و عوارض جانبی زیادی به همراه دارد، بنابراین لازم است که قبل از تصمیم گیری برای انجام این جراحی، با پزشکتان صحبت کنید.

عمل لیپوساکشن چه عوارضی دارد

چه انتظاری از لیپوساکشن باید داشته باشیم؟

عمل لیپوساکشن چه عوارضی دارد؟ آیا لیپوساکشن خطرناک است؟

برای انجام عمل لیپوساکشن تحت بیهوشی قرار خواهید گرفت؛ این بدان معناست که در طول عمل جراحی لیپوساکشن دردی حس نخواهید کرد. با این حال بعد از عمل و زمانیکه اثر بی حسی از بین میرود، درد را تجربه خواهید کرد و همچنین دوره ریکاوری نیز می تواند دردناک باشد. بسته به اینکه چه بخشی از بدن به لیپوساکشن نیاز دارد، ممکن است با دوره بستری کوتاه تر یا طولانی تری مواجه شوید. لیپوساکشن غبغب به بستری در بیمارستان نیاز ندارد، در حالیکه لیپوساکشن شکم و پهلو شاید با توجه به نیازهای بیمار به بستری نیاز داشته باشد. بعضی از جراحی ها را می‌توان در مراکز سرپایی انجام داد؛ داشتن درد، تورم، کبودی، سوزش و بی حسی بعد از عمل لیپوساکشن طبیعی است. به منظور حداقل سازی درد ناشی از لیپوساکشن می‌توانید:

  • نگرانی هایتان در رابطه با درد ناشی از لیپوساکشن را با پزشکتان در میان بگذارید
  • درباره ماده بی حسی و بیهوشی استفاده شده صحبت کنید
  • قبل از انجام عمل درباره داروهایی که مصرف می کنید به او خبر دهید

 برای حداقل سازی درد ناشی از لیپوساکشن:

  • همه داروهای تجویز شده شامل داروهای مسکن را مصرف کنید.
  • لباسهای کشی و فشاری توصیه شده را بپوشید.
  • ابزار زهکشی زخم را مطابق با دستورات پزشک به کار بگیرید.
  • استراحت کنید و سعی کنید که آرام باشید.
  • مایعات زیادی مصرف کنید.
  • از مصرف نمک که می‌تواند باعث افزایش تورم شود خودداری نمایید.

تصمیم گیری درباره این که آیا لیپوساکشن گزینه مناسبی برای شما است یا خیر

بعضی افراد برای انجام لیپوساکشن مناسب هستند در حالیکه برخی دیگر باید از از انجام جراحی لیپوساکشن خودداری نمایند. برای تعیین اینکه آیا لیپوساکشن گزینه مناسبی برای شما است یا خیر با پزشکتان صحبت کنید و نگرانی ها و انتظاراتتان را به او بگویید. جراحی لیپوساکشن برای افراد زیر مناسب خواهد بود:

  • پوست اضافه زیادی ندارند.
  • کشسانی پوست مناسبی دارند.
  • وضعیت عضلانی خوبی دارند.
  • با انباشت های چربی مقاوم در مقابل ورزش و رژیم غذایی همراه هستند.
  • دارای وضعیت بدنی و سلامتی مناسب هستند.
  • چاق نیستند و اضافه وزن ندارند.
  • سیگار نمی کشند.

 اگر با موارد زیر مواجه هستید نباید عمل لیپوساکشن را انجام دهید:

  • سیگار می کشید.
  • به مشکلات سلامتی مزمن مبتلا هستید.
  • سیستم ایمنی ضعیفی دارید.
  • چاق هستید.
  • پوست افتاده ای دارید.
  • سابقه ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی-عروقی، صرع یا ترومبوز وریدی عمقی دارید.
  • داروهایی مصرف می کنید که احتمال خونریزی را افزایش می دهد؛ مانند داروهای رقیق کننده خون

عوارض جانبی لیپوساکشن چیست؟

 در جراحی لیپوساکشن چربی های اضافی از بدن خارج میشود؛ دلیل انجام جراحی لیپوساکشن می تواند طیف وسیعی از موارد مانند دلایل سلامتی، کمبود اعتماد به نفس یا موارد مختلف باشد. با این حال جراحی لیپوساکشن نیز مانند جراحی های دیگر می‌تواند عوارض جانبی مختلفی داشته باشد، با این حال انتخاب متخصص مناسب می‌تواند این عوارض جانبی را به حداقل برساند. کاملاً واضح است که واکنش بدن های مختلف به جراحی متفاوت خواهد بود. علیرغم احساس خوبی که ممکن است نسبت به لیپوساکشن داشته باشید، احتمال درگیر شدن با یک یا چند عارضه جانبی در صورت عدم مراجعه به متخصص یا مرکز درمانی مناسب همیشه وجود دارد. با این حال در اینجا فهرستی از عوارض جانبی رایجی که معمولاً بعد از جراحی لیپوساکشن رخ می دهد را آورده ایم.

خطرات همراه با جراحی لیپوساکشن

 حذف انباشت های چربی از نقاط به خصوصی از بدن هیچ مشکلی ندارد، اما وقتی این فرآیند شامل تخلیه چربی از چند نقطه در بدن شود، احتمال بروز عوارض جانبی در بیمار بالاتر خواهد رفت. وجود بعضی از این عوارض جانبی مشکل به خصوصی برای بیمار ایجاد نمی کند و در طول فرآیند ریکاوری فروکش خواهد کرد، اما از بین رفتن بعضی دیگر ممکن است بیشتر طول بکشد؛ با این حال در هر صورت ظاهر شما بعد از انجام لیپوساکشن عالی خواهد بود. در ادامه به بعضی از عوارض جانبی شایع جراحی لیپوساکشن اشاره خواهیم کرد.

بروز کبودی

کبودی بعد از لیپوساکشن یک عارضه جانبی شایع به شمار می رود، اما درجات مختلفی از کبودی وجود دارد که بعضی از آنها می توانند شما را برای مدت زمانی طولانی درگیر کنند. کبودی حرارتی در درون بافت و در نتیجه حرارت ایجاد شده ناشی از دستگاه اولتراسوند، که وظیفه مایع سازی سلول های چربی قبل از تخلیه را بر عهده دارند، ایجاد می شود. وجود درد در نتیجه جراحی لیپوساکشن اجتناب ناپذیر است؛ کبودی بعد از مدتی از بین خواهد رفت اما درد باقی می ماند و بیماران باید برای بررسی های دوره ای به پزشکشان مراجعه کنند.

کانتورینگ نامناسب بدن

 دلیل انجام جراحی توسط بیماران، دست یابی به فرم زیبای بدن با کانتورینگ مناسب است. این نتیجه معمولاً در ۹۰ درصد مواقع به دست می آید، اما زمانی که محل انباشت چربی خیلی بزرگ باشد یا برای کانتورینگ بدن به تخلیه چربی زیادی از بدن نیاز باشد، نمی‌توان نتیجه را تضمین کرد. این بد شکلی های ایجاد شده در کانتورینگ فرایند لیپوساکشن، معمولاً در نتیجه کشسانی ضعیف پوست و عدم بهبود یکنواخت محل جراحی خواهد بود که ظاهر موج داری در پوست ایجاد خواهد کرد.

آمبولی چربی یا ریوی

اگرچه این مشکل به ندرت رخ می دهد اما با افزایش مقدار چربی تخلیه شده از بدن در فرایند جراحی، احتمال آمبولی چربی بالاتر خواهد رفت. در این فرآیند چربی وارد خون می شود و از این طریق با رسیدن به ریه، مانع جریان شده و منجر به سختی تنفس، ناتوانی حرکتی و در موارد شدید مرگ می شود. همچنین دیده شده که بعضی از بیماران با آسیب مغزی و از دست رفتن قدرت شناختی یا مرگ مواجه می شوند.

بی حسی

اولین عارضه جانبی همراه با جراحی لیپوساکشن بی حسی است؛ اما علاوه بر بی حسی تجربه شده توسط بیمار بعد از جراحی ممکن است این بی حسی برای مدت زمان طولانی باقی مانده و در موارد نادر گزارش شده که بیماران احساسشان نسبت به ناحیه ای که چربی آن تخلیه شده از بین رفته یا کاهش یافته است. بی حسی می تواند منجر به تورم زیاد یا در نهایت باقی ماندن جای زخم یا تیره تر شدن پوست اطراف محل جراحی شود.

پوست افتاده و آویزان

عمل لیپوساکشن چه عوارضی دارد؟ آیا لیپوساکشن خطرناک است؟

شل شدن و افتادگی پوست بعد از جراحی لیپوساکشن در نتیجه عدم گذشت زمان کافی برای بازگشت پوست به محل اصلی خود خواهد بود. معمولاً پوست بعد از جراحی به سرعت به محل خود باز می گردد، اما گاهی اوقات به دلیل حجم زیاد چربی تخلیه شده از یک محل، ممکن است این اتفاق نیافتد. قدرت بازگشت پوست به محل اصلی خود نیز به سن بیمار بستگی دارد؛ افراد مسن تر ممکن است از افتادگی پوست بیشتری در مقایسه جوانان مواجه شوند. به منظور پیشگیری از این موضوع، پزشک قبل از انجام لیپوساکشن با شما درباره روشهای مناسب سفت شدن پوست صحبت می کند.

سروماز

معمولاً بعد از جراحی و در نتیجه تجمع مایعات در محل تخلیه چربی، با تورم مواجه خواهید شد. اما این موضوع با زهکشی مایعات از طریق لوله تعبیه شده کاهش خواهد یافت. با این حال در نتیجه آسیب های وارد شده به بافت ها و تهاجمی بودن فرایند لیپوساکشن، بدن بیمار ممکن است با تجمع شدید مایعات در محل جراحی و آسیب های لنفاوی مواجه شود. همچنین دیده شده که بعضی بیماران در نتیجه تجمع مایعات و تورم، با مشکلات حرکتی مواجه شده اند.

نکروز پوستی

مشکل نکروز پوستی در نتیجه بافت مردگی ناشی از تخلیه سلولهای چربی یا تکنیک های تهاجمی استفاده شده در فرایند لیپوساکشن رخ میدهد که منجر به ایجاد آسیب به پوست یا محدود کردن تامین اکسیژن به ناحیه تحت جراحی میشود. اگرچه این مشکل ممکن است گاهی اوقات رخ دهد اما افرادی که به صورت جدی از دخانیات استفاده می کنند، بیشتر در معرض وقوع این مشکل قرار دارند. عوارض جانبی دیگری که در نتیجه نکروز ایجاد می شود، عبارت است از عفونت، لخته شدن خون، التهاب و آسیب به عروق خونی در طول فرآیند جراحی.

ضایعات پوستی

لیپوساکشن یک فرایند تکراری از طریق برش ایجاد شده در یک محل به منظور تخلیه سلول‌های چربی است. این فرایند باعث ایجاد ضایعات پوستی و تاثیر منفی بر کانتورینگ بدن میشود. اگرچه میتوان با خارج کردن کانولا بعد از خاموش کردن دستگاه ساکشن یا استفاده از حرکت ضربدری ازین مسأله جلوگیری کرد، اما وقتی بیمار به دنبال نتایج غیرواقع گرایانه است، بروز این عوارض جانبی اجتناب ناپذیر است. ضایعات پوستی همچنین در نتیجه تخلیه بیش از حد چربی از یک ناحیه رخ خواهد داد که ظاهری غیرطبیعی و غیرجذاب در بدن ایجاد خواهد کرد.

کد خبر 669326

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha