یک پایگاه خبری-تحلیلی آمریکایی در گزارشی به وضعیت رایزنی‌های دولت آمریکا درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین پرداخته است.

مذاکرات

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، پایگاه خبری-تحلیلی «پولیتیکو» در گزارشی مفصل شامگاه پنجشنبه به وضعیت رایزنی‌ها در دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص مذاکرات وین پرداخته است.

در حالی که شواهد متعدد حاکی از آن هستند که دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل مخالفت‌های داخلی و سنگ‌اندازی‌های رژیم صهیونیستی قادر به تصمیم‌گیری در خصوص این مذاکرات نیست پایگاه پولیتیکو ادعا کرده این مذاکرات به دلیل اختلافات میان تهران و واشنگتن بر سر خارج کردن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» به «بن‌بست کامل» خورده است.

این پایگاه خبری ادعا کرده علی‌رغم آنکه دیپلمات‌ها در روزهای آخر مذاکرات در وین به یک سند ۲۷ صفحه‌ای دست یافته بودند اختلاف دو طرف بر سر وضعیت سپاه پاسداران مانع از حصول نهایی توافق شده است.

دولت آمریکا فروردین‌ماه سال ۱۳۹۸ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» (FTO) قرار داده بود. این اقدام نخستین باری بود که کاخ سفید نیروهای مسلح رسمی یک کشور خارجی را در فهرست «سازمان‌های تروریستی» قرار می‌داد. پس از این تصمیم، شورای عالی امنیت ملی ایران مقر مرکزی فرماندهی ارتش آمریکا در منطقه را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد.

پیش از اقدام دولت ترامپ در این راستا کارشناسان در خود آمریکا هم درباره تبعات این اقدام هشدار داده‌ و تلاش کرده‌ بودند کاخ سفید را از آن برحذر دارند. روزنامه نیویورک‌تایمز، به عنوان اولین رسانه‌ای که اسفندماه ۱۳۹۷ مقاصد دولت آمریکا در این باره را گزارش کرد نوشت این طرح هنگام ارائه با مخالفت مقام‌های پنتاگون و «سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا» (سیا) رو به رو شده است.

در آن زمان ارزیابی پنتاگون و سیا این بود که چنین اقدامی نظامیان ایالات متحده و مأموران اطلاعاتی آن را در معرض خطر اقدامات متقابل توسط دولت‌های خارجی قرار می‌دهد. 

کارشناسان مسائل حقوقی در آن زمان عنوان کردند چنانچه طرف‌های کنوانسیون‌های ژنو در بدعتی جدید نیروهای مسلح یکدیگر را «سازمان تروریستی» بنامند و این رویه رواج پیدا کند، اعضای نیروهای مسلح آمریکا نیز، در صورت دستگیری در یک کشور ثالث، ممکن است متقابلاً «تروریست» تلقی شده و محاکمه شوند.

کارشناسان مستقل می‌گویند اقدام دولت آمریکا علیه سپاه در ادامه سیاست‌های تنبیهی واشنگتن علیه کشورها و گروه‌هایی تصور می‌شود که واشنگتن را در پیشبرد اهدافش در منطقه ناکام گذاشته‌اند.

یک مقام آمریکایی به پایگاه پولیتیکو گفت: «موضع آمریکا این است مگر در صورت انجام اقدامات اساسی از سوی ایران برای رفع نگرانی‌های فرابرجامی ما واشنگتن این تحریم تروریستی را برنخواهد داشت.»

وی اضافه کرد: «این موضع به ویژه با توجه به تهدیدهای مستمر سپاه پاسداران علیه [آمریکایی‌ها] تغییر نمی‌کند. در حال حاضر دولت بایدن به شدت بعید است که این تحریم را در چارچوب مذاکرات برجام رفع کند.»

«انریکه مورا» که وظیفه هماهنگی گفت‌وگوها در مذاکرات وین را بر عهده دارد در هفته‌های گذشته پیشنهادهایی را میان دو طرف رد و بدل کرده است. پایگاه پولیتیکو نوشته با وجود این، مذاکرات عملا به بن‌بست خورده‌اند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چند روز پیش در یک گفت‌وگوی تلفنی با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد که لازم است دولت بایدن شجاعت اصلاح مسیر غلط کاخ سفید در دولت قبل را داشته باشد. او تأکید کرد در تمایل ایران برای رسیدن به یک توافق خوب و قوی شکی وجود ندارد.

«آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا چند روز پیش در یک جلسه با نمایندگان مجلس سنا تصریح کرد که دولت بایدن از زمان حضور در کاخ سفید تحریم‌های زیادی را علیه سپاه وضع کرده. او گفت که از ۱۰۷ مورد تحریم که در دولت بایدن صادر شده ۸۶ مورد علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده است.

بلینکن گفت: «در مدت زمان فعالیت این دولت، از میان ۱۰۷ موردی که در فهرست تحریم قرار داده‌ایم ۸۶ مورد علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یا بخش‌های آن بوده است.هیچ کدام از این موارد مغایر با توافق هسته‌ای نیستند، چه این توافق [از سوی آمریکا] در حال اجرا باشد یا نباشد.»

کد خبر 673071

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 29
  • نظرات در صف انتشار: 5
  • نظرات غیرقابل انتشار: 24
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    66 5
    ی توافق نمیتونن بکنن
    • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
      10 27
      شما چه توافقی دوست داری؟
    • FR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
      10 20
      سلام توافق شد اما توافق را مگه بهم نزدند تا قدرت نداشته باشی توافق معنای ندارد
  • IQ ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    15 36
    غربی ها فقط فکر منافع خودشون هستند توافق ی رایگان و بی هزینه میخوان بدون رفع تحریم ها هرچی عقب بریم خواسته شون بیشتر میشه
    • IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
      17 4
      به خدا دیگه کشش نداریم این همه تورم ،گرانی و بدبختی را تحمل کنیم.خودمان که عمرمان با تحریم و بدبختی تموم شد،حداقل به خاطر فرزندان مان توافق کنید که به ما فحش میدند که چرا در کشوری که همش در تحریم و بدبختی بوده ،ما را به دنیا آوردید؟
  • پااااااااااااااسخ IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    24 21
    مذاکراتی که مثل دفعه قبل هزار برابر بیشتر از عدم مذاکره زندگی مردم رو بدتر کنه همون بهتر به نتیجه نرسه
  • ممقلی IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    26 15
    هیچ وقت توافقی انجام نمی گیرد چوم سه یا دوسال بعدش توسط جمهوری خواهان نقض خواهد شد.
  • آرش JP ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    11 48
    نیازی به توافق نداریم
    • AU ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
      21 3
      جناب آقای آرش از سرزمین آفتاب ژاپن خبر داری یک صبحانه با یک‌عدد تخم مرغ و نان‌ چه قیمتی دارد ؟ از حال خانواده جوان تحصیل کرده بیکار خبر داری ؟
  • ناشناس NO ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    10 8
    احیای توافق برجام و رفع تحریم ها بدون تحصیح و اصلاح سیاست راهبردی تنش و تقابل نتیجه و عاقبتی جز سرنوشت توافق برجام در سال ۹۴ نخواهد داشت. دوران دیگر دولا دولا سواری کردن هم رفع تحریم و هم ادامه سیاست تنش و تقابل به مثابه استخوان در میان زخم به پایان رسیده است از همان توافق اولیه برجام محاسبات اشتباه بود و تجربه ۴۳ سال مذاکرات و توافقات موردی و تاکتیکی اثبات کرده است هیچ راهی جز یک توافق جام بر اساس منافع مشترک و جمعی یا به حراج گذاشتن منافع و امنیت ملی و جمعی کشور وجود ندارد و بدانید که اگر پاسخگوی هیچ کسی نیستید این جهان یل و بیهوده آفریده نشده است و بر حساب و کتابی استوار است و شمایان را گریزی از پیامدهای تصمیمات تان نیست چرا که قضاوت تاریخ و حکم خدا بیرحمانه و بدون ترحم است.
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    34 5
    ظریف که گفت روس ها نمی ذارن توافق انجام بشه.
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    14 41
    به سپاه میگن تروریست؟آیاخودشون تروریست نیستن؟(جنایتهاشون توافغانستان وعراق یادشون رفته*)واینکه سردارعزیزازدست رفته سلیمانی روکی ترورکرد؟
  • احمد IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    23 5
    یعنی کسب هم هست که این بازی برجام رو باور کنه
  • هومن IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    7 23
    بهتر كه نشه
  • منطق IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    5 5
    کاشکی تو مذاکرات باشیم وطولش بدیم چون قیمت دلار ثابت میمونه این تو بلند مدت برای کشور خوبه
  • خسرو IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    4 24
    این افراد اصلاح طلب مقاله نویس آیا نمی دانند که سپاه تحت تحریم باقی بماند و برجام امضا شود یعنی چی ؟ خوب میدانند و مردم را گمراه میکنند بر فرض اینکار انجام شد آمریکا بدون اینکه کوچکترین امتیازی بدهد وارد برجام شده و در هفته اول تقاضای خلع سلاح سپاه را میکند چون طبق نظر آمریکا آنرا یک گروه تروریستی میداند و دولت ایران هم آنرا با امضا برجام پذیرفته در این فاصله همین تجارت فعلی را جلو آنرا میگیرد پرونده ایران را بعلت عدم اجرای برجام یعنی عدم خلع سلاح سپاه به شورای امنیت میبرد و روسیه و چین هم نمیتوانند وتو کنند چون خود دولت ایران آنرا پذیرفته نتیجه را همه می دانند که چی میشود حال آیا افرادی مثل با سوادهای اصلاح طلب نمیدانند چی میشود که اینقدر در امصا برجام به اسم تورم و غیره دولت را تحت فشار دارند لطفا موضوع را برای مردم صادقانه باز نمایید لذا مردم میپذیرند
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    4 20
    خب همین که توافقات برجام به بن بست خورده خودش گواه بر این هست که اولا" سران و مسئولان آمریکایی بی منطق ، دروغگو، دیکتاتور و ....هستند و ثانیا" نشان میده که صهیونیست ها هستند که برای آمریکایی ها خط و مشی ترسیم می کنند و بجای آنها تصمیم می گیرند و این بزرگترین ننگ هست برای مردم آمریکا .
  • ممقانی IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    3 7
    آنها ازبرنامه خارج شدند مابرجام راپاره میکنیم
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    21 1
    به جان عزیزانتان تمام کنین زندگی مردم بخاطر تحریمها گروگان گرفته شده ماشین که درهمه دنیای کالای مصرفی هست درایران بخاطر تحریم به ۱۰برابرقیمت واقعی رسیده قیمت همه چیز چندین برابرقیمت واقعی بدست مردم میرسه منابع خداداد ایران ازهمه کشورها بیشتره اما بخاطر تحریم همه چیز رابه چندبرابرقیمت واقعی وارد میکنیم انهم با هزار راه سخت بانکها باایران مراوده ندارن و...اینها اسمش ازبین بردن بیت المال وحق الناسه ببینین سفره ها چقدر کوچک شده هرروز باگرانی جدید تن وبدن مردم میلرزه بخاطر مردم توافق کنین
    • IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
      14 2
      چطور بااین تورم وحقوق ۴میلیونی واجاره خانه میشه زندگی کرد اگه تحریم نبود تورم ایران قطعا به نزدیک صفرمیرسید واین یعنی اینکه مردم بدون استرس زندگی میکردن چراهرروز باید منتظر یک خبر وحشتناک ازافزایش قیمتها باشیم
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    16 4
    فشار تحریمها را مردم تحمل میکنند. بهای دارا شدن و داشتن انرژی هسته ای را مردم ایران داده اند و باید نتیجه آن بهره مند بشوند. مسئولان موظف و مکلف هستند حق مردم را بگیرند. و حال آنکه عده ای برای منافع خود، پافشاری بر نظرات خود، کم کاری یا فرار از براورده کردن توقعات بحق مردم که خواستار رفع تحریمها هستند می گویند مذاکرات تاثیری بر وضع اقتصاد ندارد. هر ایرادی در ساختار اداری و اقصادی ایران هست با فشار تحریمها بود که بدتر شده . به تعداد دلایل متعدد رسیدن وضع کشور به این وضع، راه حل هست. باید هر مورد و علت در جای خود رسیدگی شود. برجام هم اگر مهمترین علت نیست، یکی از آنهاست.
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    18 2
    برای رضای خدا ومردم بس کنید وتوافق کنید اخه چقدر این مردم بیچاره باید فشار راتحمل کنن درامد ما بااین گرانیهای وحشتناک وباورنکردنی برای ۱۰روز ازماه هم پاسخگو نیست اگه قیمتها کاهش پیدانکنه بیشتر مردم روانی میشن
    • ebi IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
      12 1
      الان از اتوبوس پیاده شدم برم خونه، راننده تاکسی میگه ،کرایه ها ۳۰درصد افزایش یافت،🥺😯
  • علی IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    4 17
    خدا رو شکر که برجام به نتیجه نرسید چون در غیر اینصورت کلاه بزرگی به سر دولت و ملت گذاشته میشد
  • ورشکسته بورس IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    15 2
    قیمتهای مایحتاج زندگی ما ملت مظلوم و ستمدیده ایران هنوز به اوج خودش نرسیده است و هنوز مسئولین کشور به آرزوهای خودشان نرسیدند و تحریم بهترین فرصت است بخاطر این نیازی به توافق نیست !!!!!!
  • IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    4 2
    با نگاه به شرق دارد عدم به نتیجه رسیدن مذاکرات برجام حتمی است.
  • جواب متقابل IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    4 6
    چرا آمریکا اینقدر بازی درمیاره درسته توافق خوبه ولی باید دوطرفه باشه ایران نیازی نیست بیشتر از این وقت و هزینه صرف کند به فرموده بنیانگذار انقلاب آمریکا شیطان بزرگ است .به قول معروف اینها هرچی بهشون توجه بیشتر کنیم دمشون درازتر میشه راهش اینه تا به راه نیومدند تحویلشان نگیریم 😎
  • IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    2 2
    تا حکام بی خرد آمریکا هوای تک قطبی بودن جهان و اربابی مطلق خود بر مقدرات مردم دنیا را در سر دارند و به خیال باطلشان تحریم مسخره اشان می تواند در رابطه با زیاده طلبی های بچگانه اشان بازدارنده باشد ، وارد برجام نخواهند شد. خوب است دولتمردان کشور ما دندان برجام را کنده و به دور انداخته و منافع کشور را بدون آن دنبال کنند.
  • علی خوش روان GB ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    0 0
    حالا که امریکا داره به دروغ عدم خروج سپاه از تحریم را باعث بن بست مداکرات قلمداد میکند خوب است ایران در اظهار نطر سطح بالا توپ را به زمین امریکا بیندازد واز انجایی که تحریم سپاه هیچ زیانی برای ما وهیچ نفعی برای امریکا ندارد . ایران این صلاح تبلیغی را از امریکا بگیرد واعلام کند ما از این شرط میگذریم . چون هدف امریکا ناراضی کردن ملت ایران است