به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایران تئاتر، مهمترین گفتوگوهای کوتاه و بلندی که با موضوع هنرهای نمایشی روی خروجی خبرگزاریها و سایتهای دیگر منتشر شده به صورت خلاصه آورده ایم.
هروز غریبپور ؛ اپرای عروسکی «همای همایون»
بهروز غریبپور نویسنده و کارگردان تئاتر و اپراهای عروسکی درباره وضعیت و سرانجام تولید اپرای «همای همایون» با موضوع خواجوی کرمانی که طی سالهای اخیر دغدغه ساخت و اجرای آن را داشته، به مهر گفت: حدود ۴ سال است درگیر تولید اپرای عروسکی «همای همایون» هستم که در ابتدا قرار بود با حمایت استانداری کرمان و ادارهکل ارشاد استان تولید شود، ولی تمام پیشبینیها تغییر کرد، زیرا آقایان نشان دادند درکی از پدیدههای هنری و پدیده نوظهوری مثل اپرای عروسکی ندارند.
او متذکر شد: استاندارهای استانهای مختلف کشور باید به این نکته توجه داشته باشند که بهترین راه برای توسعه مدنیت در استانها اجرای تئاتر و موسیقی است و باید این برنامهها را در اولویت خود قرار دهند نه این که نسبت به آنها بیتوجه باشند.
غریبپور با اشاره به مذاکراتی که با مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی برای تولید اپرای عروسکی «همای همایون» داشته، یادآور شد: پیشتر با حمایت بنیاد رودکی موسیقی این اپرا ساخته و ضبط شد. طی جلسهای که در روزهای گذشته با آقای افضلی، مدیریت بنیاد، داشتیم به این نتیجه رسیدیم که با حمایت بنیاد رودکی این اپرا را تولید کنیم و منتظر استانداری و ادارهکل ارشاد استان کرمان نباشیم.
او در پایان سخنان خود درباره بخش موسیقی اپرای عروسکی «همای همایون» گفت: آهنگسازی این اثر توسط بهزاد عبدی انجام شده و سالار عقیلی اجرای آوازی نقش خواجوی کرمانی را عهدهدار بوده است. تعداد کثیری از خوانندگانی که قبلاً با هم همکاری نداشتیم، در این اپرای عروسکی حضور داشتند. اپرای عروسکی «همای همایون» آخرین اثری است که توسط ارکستر ناسیونال اوکراین ضبط شده است، زیرا چند ماه بعد از ضبط این اثر به دلیل شرایط پیش آمده میان روسیه و اوکراین این ارکستر تعطیل شد.
امیرحسین بریمانی ، هرشب یک داستان متفاوت!
امیرحسین بریمانی که این روزها نمایش «شب شک» را به عنوان کارگردان و بازیگر روی صحنه دارد درباره این اثر نمایشی به مهر گفت: تا امروز استقبال از نمایش راضیکننده بوده است، اما نمایش ما یک اجرای دانشجویی است و مانند کارهای پرفروشی که در پردیس تئاتر شهرزاد به صحنه میرود، مخاطب ندارد.
او درباره ویژگیهای نمایش توضیح داد: «شب شک» سبک و سیاقی سریالی دارد و هرشب یک داستان متفاوت را اجرا میکند از این رو نمایش این قابلیت را هم دارد که از بازیگران مهمان نیز در هر اجرا دعوت به حضور کند. مانند سریالهای تلویزیونی که در هر قسمت میتوانند میزبان یک یا چند بازیگر مهمان باشند. نوید محمدزاده تهیهکننده نمایش است که از اجرای تالار مولوی در کنار گروه حضور داشت و هزینه دکور نمایش را به طور کامل برعهده گرفته است.
بریمانی ادامه داد: «شب شک» یک چارچوب کلی دارد، اما برای اجرای شب قبل هر اجرا گروه نمایش داستانی را که قرار است به صحنه برود طراحی و میزانسن آن اجرا را مشخص میکند. از آنجا که من، نیما شکیبایی و محمدحسین خادمی مدت زیادی است که یکدیگر را میشناسیم به سرعت با یکدیگر هماهنگ میشویم و طرح داستانی و میزانسن هرکدام از کاراکترها را در صحنه مشخص میکنیم و بقیه اجرا روی صحنه به صورت بداهه شکل میگیرد.»
او درباره متفاوت بودن داستان و تم نمایش در هر شب از اجرا بیان کرد: این نمایش وقتی برای اولین بار در جشنواره تئاتر دانشگاهی به صحنه رفت هنوز تبدیل به اثری سریالی نشده بود و اقتباسی بود از داستان کوتاه «شب شک» هوشنگ گلشیری که در ادامه برای اجرای عموم نیز همین نام روی نمایش باقی ماند، اما میتوان گفت داستان نمایش درباره ۳ نفر است که هر بار در موقعیتهای مختلفی قرار میگیرند.
رضا بهرامی؛ «کریملوژی» در شهرهای مختلف ایران
رضا بهرامیطراح و کارگردان نمایش «کریملوژی» که این روزها سومین دوره اجراهای خود را در پردیس تئاتر شهرزاد تجربه میکند درباره این اثر نمایشی به مهر گفت: تا امروز استقبال مخاطبان از اجرای «کریملوژی» خیلی خوب بوده است. تا ۲۳ اردیبهشت ماه در سالن شماره ۳ تئاتر شهرزاد اجرا خواهیم داشت و نهایتاً تا یک هفته امکان تمدید نمایش وجود دارد چون مجید رحمتی بازیگر اثر درگیر کار دیگری خواهد بود، اما بعد از پایان کارش تورهای داخلی و خارجی نمایش را راه اندازی خواهیم کنیم.
او ادامه داد: با انجمن نمایش چند شهرستان صحبت کردیم تا بتوانیم «کریملوژی» را در شهرهای مختلف ایران به صحنه ببریم. همچنین در حال مذاکره با ۲ کمپانی خارجی برای معرفی و اجرای نمایش در فستیوالهای خارج از ایران هستیم. صحبتهای اولیه انجام شده و منتظر هستیم تا هماهنگی و برنامهریزیهای لازم برای برگزاری تور خارج از کشور نمایش صورت گیرد. از این که «کریملوژی» مجدداً اجرا میرود خیلی خوشحالم چون برای این نمایش هم مانند دیگر کارهایم زحمت زیادی کشیدم و کسی که نمایشهای من را دنبال کرده باشد، ردپای دیگر کارهایم را در این نمایش نیز خواهد دید.
آرش شریفزاده ؛ در آثارم استفاده خیلی خوبی از اقتباس بردهام
آرش شریفزاده کارگردان، طراح صحنه و طراح نمایش تئاتر کودک و نوجوان و عروسکی که این روزها نمایش «گروفالو» را در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه دارد درباره شکلگیری این اثر نمایشی به مهر گفت: شروع نمایش «گروفالو» از سال ۱۳۹۲ بود که مشغول طراحی فراخوانی مربوط به جشنواره تئاتر شهر بودم و در حین طراحی توجهم به شرایط شرکت در جشنواره جلب شد. تا آن زمان حیطه فعالیتم در طراحی صحنه، لباس، مشاوره، بازیگری و عروسکگردانی بود و در زمینه کارگردانی کمتر فعالیت داشتم. پس از اطلاع از شرایط شرکت در جشنواره طرح مدنظرم را با بهرام جلالیپور مطرح کردم و او هم پیشنهاد قصه «گروفالو» را داد.
این کارگردان با اشاره به پتانسیل منابع داستانی برای اقتباس و تبدیل شدن به آثار نمایشی عنوان کرد: من در آثارم استفاده خیلی خوبی از اقتباس بردهام. اقتباس و روشهای آن مسلما در حیطه تخصص بهرام جلالیپور نویسنده نمایش «گروفالو» است، اما به نظرم کتابهای خوبی وجود دارد که چه به لحاظ داستانی و چه آموزشی مورد توجه بچههاست و باعث میشود پتانسیلهایی را که باعث جذب کودکان شده است، بشناسید. به عنوان یک کارگردان باید دلایل این جذب شدن را کشف کنید و گسترش دهید چرا که کتاب در اصل، موضوع را به شما میدهد؛ موضوعی که کودکان با آن ارتباط برقرار کرده اند و امتحان خود را پس داده است.
کارگردان «کلوچههای خدا» تصریح کرد: کارگردان با آگاهی و احاطه خود به موضوع، حرکات، میزانسنها، لباس، گریم، نور، کنتراست رنگها و ترکیب بندی اثر را برای مخاطب تجسم میبخشد. استفاده از منابع داستانی برای تبدیل شدن به نمایش بسیار قابل قبول است و کارگردان میتواند موضوعات را بر اساس ذهنیت و پرداخت خود روی صحنه ببرد.
فرهاد شنتیایی: شرایط نسبت به دو سال گذشته خیلی بهتر شده و هر روز استقبال تماشاگران بیشتر میشود.
فرهاد شنتیایی در باره انتخاب نمایشنامه «داغ ننگ» به ایسنا گفت: گرچه ایاد اختر، نویسنده این کار در ایران چندان شناختهشده نیست، ولی نویسنده بزرگی است و برای نمایشنامه «بیآبرو» جایزه پولیتزر هم دریافت کرده است، اما چون نمایشنامههایش سیاسی مذهبی است، در ایران کمتر به سراغش میروند. بعضی فکر میکنند نتیجه اجرای نمایشنامههای او در تئاتر ما اثری عقیم خواهد شد و این چنین است که حتی کمتر سراغ ترجمه آثار او میروند. اما اینطور نشد.
شنتیایی ادامه میدهد: البته سال گذشته ۲ کتاب از این نویسنده در ایران ترجمه و منتشر شد. ما هم برای اجرای نمایشمان چندین متن را بررسی کرده بودیم، ولی هیچکدام مورد پسندمان نبود. تا این که تصمیم گرفتیم نمایشنامه «داغ ننگ» را اجرا کنیم. یکی از اعضای گروه همراه با دوستش شروع به ترجمه این متن کرد . اوایل فکر میکردیم این نمایش به اجرا نمیرسد، ولی چون متن خیلی خوبی بود، پای آن ایستادیم و سعید روستایی، تهیهکننده کار هم از ما حمایت کرد.
علیرضا دهقانی ؛ تئاتر کودک محلی برای اندیشیدن کودکان است
علیرضا دهقانی کارگردان نمایش کودک «نینا و جادوی ماهها» درباره موضوع این نمایش به صبا توضیح داد: نینا دختربچهای است که برای دریافت جایزه شاهزاده برای پیدا کردن گلهای موگه به جنگل میرود تا با پیدا کردن این گل و دریافت جایزه، مادرش را از مرگ نجات دهد.
او افزود: در نمایش «نینا و جادوی ماهها» شعار ما محیط زیست و دوستی با طبیعت، حیوانات و… است و میخواهیم به مخاطبان یادآور شویم که یک کره قابل زیست در جهان داریم و باید در حفظ آن کوشا باشیم. فقط ما انسانها ساکنان کره زمین نیستیم تا بخواهیم مانند شاهزاده نمایش نظم طبیعت را به هم بزنیم بلکه باید با طبیعت همراه شویم.
دهقانی بیان کرد: طبیعت گاهی اوقات کارهایی را برای ما انجام میدهد که شاید از دست خودمان برنیاید و در نهایت کودکان متوجه این موضوع خواهند شد که به هم خوردن نظم طبیعت چیز خوبی نیست.
او گفت: ویروس کرونا نیز از برهم زدن نظم طبیعت به وجود آمد و باعث از بین رفتن خیلی از عزیزان و هنرمندان شد و خدا را شاکریم که شرایط کمیبهتر شده تا بتوانیم باز مخاطبان را با تئاتر آشتی دهیم.
او ادامه داد: همه ما میدانیم که کودکان وقتی بزرگ میشوند و در راه پر پیچ و خم زندگی قرار میگیرند دیگر آرامش و فرصت کافی برای اندیشیدن نخواهند داشت و تئاتر به ویژه تئاتر کودک محلی برای اندیشیدن است.
نظر شما