مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۴
۰ نفر

روزها می‌گذرد و جهان در انتظار آن است تا رصدخانه عظیم و جدید ناسا، کیهان را به ما نشان دهد که پیش‌تر هرگز آن را ندیده بودیم.

جیمز وب

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از وب‌سایت اسپیس، تلسکوپ فضایی جیمز وب در یک دوره راه‌اندازی پیچیده ۶ ماهه قرار دارد. در حالی که تنها چند هفته دیگر به پایان کار باقی مانده است، ناسا و شرکای آن روز دوشنبه (۹ مه) به‌روزرسانی را منتشر کردند که در آن پیش‌بینی می‌شود که وب در حال آماده شدن برای نگاه کردن به جهان اولیه است.

خبر خوب این است که تاکنون، رصدخانه ۱۰ میلیارد دلاری انتظارات را برآورده است، زیرا وارد یک بخش از کارهای علمی مورد انتظار طولانی شده است که پرسنل ماموریت امیدوارند تا ۲۰ سال طول بکشد.

مایکل مک الوین، دانشمند پروژه رصدخانه وب در مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا در مریلند، گفت: «هیچ تنظیمی در اپتیک تلسکوپ وجود ندارد که این باعث پیشرفت مواد یا عملکرد علمی آن می‌شود و ما به‌طور مرتب بر تلسکوپ در طول عمر ماموریت نظارت داریم و حفظ خواهیم کرد.»

اما در دو ماه آینده، زمانی که مهندسان حدود ۲۰۰ فعالیت نهایی (از حدود ۱۰۰۰ مرحله راه‌اندازی کل) را انجام می‌دهند، نیاز به تغییرات کلیدی برای آماده‌سازی وب برای کار خواهد بود.

مک الوین در این خصوص گفت: «ما عملکرد هر حالت ابزار علمی را به‌خوبی مشخص خواهیم کرد تا بدانیم چگونه می‌توان داده‌های کیفیت علم را با آن همراه کرد.»

مک الوین اشاره کرد که ۱۷ حالت ابزار علمی وجود دارد که در دو ماه آینده آنلاین می‌شوند. یک ردیاب جدید در وب‌سایت اصلی وب ناسا به مردم امکان می‌دهد تا پیشرفت آزمایش هر ۱۷ حالت را دنبال کنند.

او اضافه کرد: «هر یک از این حالت‌ها معیارهای متفاوتی دارند که ما به دنبال آن هستیم؛ می‌خواهیم ببینیم که عملکرد در حال برآورده شدن است یا خیر. هر یک از این حالت‌ها به طور مستقل بررسی می‌شود. ما هیاتی خواهیم داشت که بررسی را انجام خواهد داد.»

علاوه بر این، قابلیت‌های عملیاتی وب، به ویژه توانایی آن در ردیابی اجرام در منظومه شمسی که در دید تلسکوپ بسیار سریع‌تر از اجرام دور حرکت می‌کنند و همچنین توانایی رصدخانه برای نگه‌داشتن تراز دقیق در هنگام تغییر اهداف، مورد آزمایش قرار خواهد گرفت. علاوه بر این، کالیبراسیون طول موج هم انجام خواهد شد تا اطمینان حاصل شود که وب به درستی درخشندگی و طیف اهداف خود را به درستی ثبت می‌کند.

بیشتر بخوانید:

مک الوین تأکید کرد که «خطای جبهه موج استاتیک»، معیاری در مورد عملکرد رصدخانه در هنگام جمع‌آوری نور از اجسام دور، بسیار بهتر از محاسبه مهندسان قبل از پرتاب است.

به بیان ساده‌تر، تلسکوپ با دقت و موقعیت بهتری نسبت به آنچه انتظار می‌رفت عمل می‌کند.

او گفت: «ما در واقع بسیار بهتر از نیازها عمل می‌کنیم.»

کد خبر 675797

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha