در کنار رشد اقتصادی بالای هند و توسعه صنعتی این کشور که با روی آوردن بیش از پیش به اقتصاد بازار شروع گردید و با برقراری روابط فشرده تر با جهان غرب در همه زمینهها گسترش یافت جامعه طبقاتی و پایبند به سنتهای قدیمی ولی ارزشمند شاهد موارد زیادی از ناهنجاریهای فرهنگی و اجتماعی بوده که خواسته و ناخواسته مانند بسیاری از کشورهای در حال توسعه دیگر جهان ارزشهای مذکور را متزلزل و یا یا متاثر نموده است
به گزارش ایونا، نمونه آن ازدواج های ناموفق و ورود معیارها و خواستههای تعریف نشده در ازدواج جوانان این کشور است مقالهای در مجله نیوزویک چاپ دهلی در این رابطه درج شده بود که بخشهایی از آن عینا ترجمه شده است:
خیلی وقت پیش نبود که دختر 19 سالهای از دهلی برای شرکت در مراسم تشییع یک عضو خانوادهاش به منزل پدریاش در حیدرآباد مراجعت کرد.
وی آنطور که انتظار میرفت مورد استقبال قرار نگرفت. اعتبار پدر این دختر در جامعه بخاطر ازدواج وی با یک جوان 23 ساله که از طبقه اجتماعی دیگری است کاسته شده بود. پدرفردی صاحب نام در تولید فیلم به زبان تلگو میباشد. این زوج در اکتبر سال گذشته بدور از چشم پدر و مادر در حالیکه مراسم رسمی ازدواجشان از یک شبکه تلویزیونی بصورت زنده پخش میشد ازدواج کردند
آنها ترس از این داشتند که داماد به ربودن دخترش متهم شود که یک تاکتیک معمول در این گونه قضایاست. اما مراسم ازدواج تلویزیونی هشداری به پلیس بود و موجی از نگرانی را برانگیخت کسی این زوج را از معبد تا اداره ثبت ازدواج تعقیب کرد و شدیدا آنها را ترساند که آنها مجبور به فرار به دهلی شدند فعلا این زوج به موطن اصلی بازگشتهاند لکن فامیلهای دختر حاضر به آشتی نیستد وی میگوید: آنها داماد را مجبور کردند بیرون منزل منتظر بماند و سعی کردند وانمود کنند او (عروس) باید با کسی که والدینش انتخاب میکنند ازدواج نماید وی میافزاید آنها فقط سعی کردند که مرا شست و شوی مغزی دهند و لذا من هر چه میتوانستم سریعتر آنجا را ترک کردم. این داستان در هند تکان دهنده است
به گزارش ایونا، جائیکه جامعه به سرعت در حال مدرنیزه شدن است دیدگاهها نسبت به ازدواج تغییر مییابد. داستانها و خبرهای مربوط به تمرد جوانان درخصوص ازدواج رو به افزایش است
در حال حاضر آنچه که نمود پیدا میکند این است که حقوق والدین نادیده انگاشته میشود و با نفوذ فرهنگ غربی زنان از قدرت کاذبی برخوردار شده و موجب شده بیشتر زوجهای جوان سنتها را به چالش بکشند
اینگونه ازدواجها (با داشتن رابطه دوستی) در گذشته نادر بود اما درحال حاضر 10درصد ازدواجهای شهری را شامل می شود بر اساس مطالعهای که در ماه نوامبر توسط محقق دانشگاه شیکاگو صورت گرفته است این درصد مذکور انتشار یافته است بر اساس بررسی این محقق 19 درصد از ازدواجها با انتخاب خود زوجها صورت میگیرد اما مراسم نامزدی با تایید والدین انجام میشود
در عینحال بیشتر زوجها از طریق آنلاین شدن یا از طریق دوستان بجای قیم دختر توصیه میشود
درآمد حاصل از آنلاین شدن برای وصلت کردن در سال 2007 ، 35 دلار بیش از دو برابر آن در سال 2006 که 15 میلیون دلار بوده میباشد که از این میزان 12 میلیون آن مربوط به هند بوده است
حدود نیمی از کاربران از سایتهای اینترنتی بازدید کردهاند، این تحول صرفا به کامیابی طرفین پایان نمیپذیرد چرا که جمعیت شناسان میگویند نرخ طلاق در سال 2001 نسبت به سال 1991 دو برابر شده و به 7 درصد در سال 2001 که آخرین آمارگیری صورت گرفته رسیده است
حقوق دانان تاکید کردهاند که آمار طلاق در جوامع شهری بسیار بالاتر رفته اگر چه نسبت به میزان جوامع غربی پائین است
به گزارش ایونا، یک حقوق دان که وکیل زوج مذکور بوده است در موقع حضور این زوج برای ادای شهادت در دادگاه دهلی گفت: مدرنیزه شدن، شهر نشینی ، دسترسی به اطلاعات و جهانی شدن هیچ موانعی را نمیشناسد و هند با تغییر روبرو است
بطور سنتی بر اساس قوانین همه مذاهب عمده هند، ازدواجها توسط والدین عروس و داماد ترتیب داده میشود اتحادیهها قراردادهای مذهبی بین فامیلها را طرح ریزی مینمایند تا نظام اجتماعی را ارتقاء بخشند و با اهدای دختر باکره خود نظم اجتماعی را قوام بخشند
موافقتنامه خصوصی بین دو فرد علاقمند به یکدیگر در خارج از چارچوب مقررات و سنتها دیده نشده است، این مطلب را یک انسان شناس کینگ کالج میگوید: فرامین محکم علیه عبور مرزهای طبقاتی به ازدواجهای برنامه ریزی شده کمک کرده است اما خیلی از دختران قبل از رسیدن به سن بلوغ ازدواج میکنند چرا که نگهداشتن دختر باکره در منزل گناه بزرگی محسوب میشود
یک جامعه شناس مستقر در دهلی میگوید بعد از ازدواج زوجین به خانه والدین شوهر نقل مکان میکنند و تشکیل خانواده ای میدهند که در اینجا به عنوان خانواده مشترک شناخته میشود
نو عروسها حقوق محدودی دارند و پاسخ گوی مادر شوهر ، شوهرانشان و زن برادرهای شوهر (اگر خانواده بزرگتر باشد) هستند
امروزه تقسیمات طبقاتی و مذهبی شدیدی در جامعه حکم فرماست لذا بر بسیاری از جنبههای سنتهای قدیمی تاکید میشود
والدین هنوز در شبکه فامیلی تاثیر گذارند و آنها برای اینکه امتیازاتی برای فرزندانشان بدست بیاورند تا زمانی که فرآیند در ازدواج صحیح خود قرار گیرد اغلب بدون اطلاع فرزندانشان آگهی در روزنامه میدهند
به گزارش ایونا، در حال حاضر مجموعه پیچیدهای از تحولات، اقتصادی سیاسی و اجتماعی وجود دارد که بر شیوههای قدیمی ازدواج فشار میآورد
سیستم طبقاتی به ارث رسیده مورد تهدید قرار دارد. جمعیت شهر نشین هند از 20 درصد در سال 1971 به بیش از 28 درصد در امروز رسیده و ابهامات و سردرگمیهای تازهای ایجاد مینماید که شناسائی یک فرد متعلق به یک طبقه را مشکل میکند
شبیه همین موضوع سهمیه برای طبقات پائینتر در تحصیل و مشاغل دولتی عمراه با انتقال به سوی اقتصاد صنعتی اجازه داده است که طبقات پائین تر مشاغل سنتی را در هم بشکنند
همزمان با آن افراد جوان بخصوص زنان جوان موقعیت بهتری پیدا کردهاند تا استقلال داشته باشند و نفوذ فرهنگ غرب را به نمایش بگذارند، چهره این گرایش از هالیوود شروع می شود و به بالیوود ختم شود و vogue و cosmu در جلوی دکه روزنامه فروشیها فراوان است
امروزه یک فارغ التحصیل با مدارک بالای رشته مهندسی در عرض چند سال از ورود بهکار، 3000 دلار درآمد کسب میکند که بسیار بیشتر از دریافتی والدینشان میباشد و حتی آنهائیکه در پایتخت به استخدام درآمدهاند به حد کافی درآمد دارند که بتوانند والدینشان را به چالش بکشند
بسیاری از این تازه بدوران رسیدهها این اقتضاء را مییابند که در خارج آروزهای خانوادگی جائی برای خود جستجو کنند و اگر چه مطالعات اخیر توسط موسسه Watson wyatt asia pacific نشان میدهد
که زنان فقط 18 درصد از نیروی کار شهری هند را تشکیل میدهند و هم اکنون 38 درصد از آنان برای ادامه تحصیلات عالی ثبت نام کردهاند
شمار کارمندان زن در هند رو به افزایش است، در نتیجه آنها از قدرت بیشتری برخوردار میشوند و از حقوق خود بیشتر آگاه میگردند و با مردان بیشتر حشر و نشر پیدا میکنند
به گزارش ایونا، روی هم رفته این تغییرات از شمار خانوادههای متصل بهم میکاهد، مقرراتی که زمانی به والدین شوهر و نه زن نقش تسلط میداد و در ازدواج فرزندان نقش برتر به والدین میداد سست شده و به فرزندان فرصت داده که خودشان شریک زندگیشان را انتخاب کنند
جامعه در تلاش و تقلاست که با این تحولات مبارزه کند در حالیکه سست شدن سنتها روابط زن و مرد را بیشتر مساوی و برابر کرده است
وضعیت جدید همچنین آمار طلاق را افزایش داده چون دختران با عوامل بازدارنده قدیمی و اتحادهای بدون روابط دوستی مخالفت میورزند
این حقیقت دارد که در گوشه و کنار دور دست این کشور بر اساس گزارش مجله ایندیاتودی حدود یک در ده از ازدواجهای کم سن و سالها در حال حاضر منجر به طلاق میگردد
یک وکیل مستقر در دهلی که در رابطه با طلاق و دیگر امور مربوط به زنان کار میکند میگوید اغلب مردانی که ازدواجشان به جدائی میانجامد در ازدواج هائی است که زنان تازه به قدرت رسیده آنان از کار خانه داری امتناع میورزند
ازدواجهای که بر اساس رابطه دوستی در عینحال به ویژه در میان جمعیت روستائی هند به درگیریهای جدی منجر میشود.
در جوامعی مانند طبقهجات در مناطق روستائی هاریانا پنجاب و اوتار پرداش شمار درگیری بین زوجها که درد سرساز میباشند یک امر معمول شده است اگر یک مرد از طبقه بالاتر با یک زن از طبقه پایین تر ازدواج کند بعید نیست که مرد بقتل برسد و دختر اگر از طبقه بالاتر یا پایینتر باشد به احتمال قریب به یقین حذف خواهد شد.
تا بحال عکسالعمل دولت نسبت به این تحولات بینتیجه بوده است.
به گزارش ایونا، بطور رسمی ازدواج بین طیقات و بین پیروان مذاهب مختلف از سال 1872 قانونی اعلام شده است.
در ایالات متحده آمریکا تقریبا 100 سال پیش ارتباط بین نژادهای مختلف در 50 ایالت آن کشور قانونی اعلام گردید، این قانون که در نظر داشت اتحاد زناشوئی را تسهیل نماید بعنوان قانون مخصوص ازدواج شناخته شد اما در ممانعت ازازدواجهای مبتنی بر رابطه دوستی قبلی کاری از پیش نبرد.
در هند بر اساس اصلاحیهای که هنوز در کتاب قانون موجود است زوجین نیاز دارند که قصد ازدواج خودشان را در دادگاه اعلام و اسم و آدرس والدینشان را ارائه و 30 روز منتظر بمانند و پلیس باید تایید کند که در عرض این 30 روز طرفین ازدواج نکردهاند.
بر همین اساس در سال 2006 دیوانعالی کشور به پلیس و سایر نهادها در سراسر کشور دستور داد که از ازدواج بین زوجین متعلق به طبقات و مذاهب مختلف حمایت کند و از آزار و اذیت آنان بدور بمانند.
با وجود این قانون هنوز والدین عروس، داماد را متهم به ربودن دخترشان میکنند.
از سال 2002 چنین اتهاماتی در مقابل زنان نسبت به سایر جرائم دیگر 30 درصد افزایش یافته است.
گر چه پلیس اعلام میکند بیشتر این موارد زنهائی بودهاند که با میل خودشان همراه شوهران آیندهشان فرار نمودهاند اما پلیس اغلب آنها را گیر انداخته و شوهر را زندانی و دختر را به والدینش تحویل میدهد.
قضات نیز اغلب یک نقش قهقرائی ایفا میکند شهادت رضایت دخترها را رد میکنند یا مدارکی که ثابت میکند دختر در سن قابل ازدواج بوده است را نادیده میگیرند.
شیوها و رویههای طلاق در هند از زمان عقبتر است. در عین حال مقررات رسمی نسبت به 30 سال گذشته آزادتر شدهاند برای مثال زنان مسلمان به پیگیری حق نفقه خود اجازه داده شده و مقررات مربوط به طلاق در مسیحیت نرم شده است.
هنوز در عمل دادگاههای عقب مانده برای انجام طلاق در مسیحیت نرم شده است. هنوز در عمل دادگاههای عقب مانده برای انجام طلاق اگر یکی از دو طرف اعتراض کند ممکن است تا 15 سال فرآیند طلاق طول بکشد.
یک چنین انتظاری برای مدت طولانی برای یک زن غیر قابل تحمل است. بدلیل مسیر منجمد دادگاهها اغلب زنها را بسوی سوء استفاده از قانون علیه جهیزیه و خشونتهای خانگی که شوهرانشان را تهدید به حل و فصل سریع قضیه مینمایند سوق میدهد.
فرآیند جدائی به معنی نگرانی از یک رفت و آمد یک هفتهای به دادگاه و اداره پلیس و نگرانی از دستگیری و زندانی شدن است.
بسیاری هنوز سعی میکنند یک زوجی پیدا کنند که اگر والدین انتخاب نمیکنند حداقل کم و بیش از سوی والدین پذیرفته باشد
هنگامی که کسانی بدون رضایت والدینشان ازدواج میکنند ازدواجشان را ابتدا مخفی می دارند و با والدینشان به زندگی ادامه میدهند. آنها بطور مرتب زوج جدیدشان را بعنوان یک دوست خوب معرفی میکنند به این امید که قبل از فاش شدن حقیقیت، قلب والدینشان را به سوی خود تسخیر کنند اگر همه چیز خوب پیش رود یک مراسم رسمی عمومی متعاقب آن برگزار خواهد شد
حتی برای آنهائی که طبق نظر و مقررات والدینشان رفتار میکنند سایر امور مربوط به سنتهای ازدواج به آهستگی در حال تحول است
به گزارش ایونا، مرزبندیهای طبقاتی و کلاس (بقول امروزیها) با گذر زمان نرم شده است و ممنوعیت قدیمی در مورد ملاقات عروس و داماد قبل از مراسم ازدواج برای داشتن دورنمائی از زندگی مشترک تسهیل شده است و در حال حاضر زمانی برای ملاقات با یکدیگر اجازه داده میشود و یا طرفین میتوانند قبل از فرا رسیدن روز بزرگ (مراسم) مکالمه تلفنی با هم داشته باشند. امکان تماس با یکدیگر از طریق آنلاین شدن نیز به این امر کمک کرده است
در گذشته جوانان اغلب ایدهای در مورد ازدواج نداشتند تا اینکه امکان ارسال عکس و خلاصه زندگی طرف از طریق پست الکترونیکی تا اینکه امکان ارسال عکس و خلاصه زندگی فراهم گردید به نظر نویسنده شاید علت اینکه بچهها (فرزندان) شب هنگام دیر بخانه بر میگردند و والدین اعتراض نمیکنند هدف این است که با آنها درگیر نشوند
در حال حاضر بیش از 40 درصد اطلاعاتی که در مورد ازدواجها از طریق پست الکترونیکی ارسال میشود از طریق خود کاندیداهای ازدواج نوشته میشود
کارشناسان مربوطه بر این نظر هستند که باید عروسها و دامادها خودشان باشند که شرایط وضعیت خودشان را به روزنامهها آگهی داده و شرح دهند نه والدین. در نتیجه امروزه تصمیم گرفتن به ازدواج بشکلی بین والدین و فرزندان جوانشان مطرح میشود. این موضوع را یک جامعه شناس دانشگاه دهلی اظهار میدارد
یک مرد از طبقه متوسط که 3 سال پیش ازدواج کرد توضیح میدهد چگونه این مذاکرات کارساز بوده است این زوج بعد از اینکه چند سالی موضوع ازدواجشان را مخفی نگه داشتند در سال 2005 تصمیم گرفتند وقتی والدینشان مراجعه کردند هر دو طرف مخالفت نمودند، گرچه هر دو از طبقه برهمن بودند آنها به دو طبقات فرعی مختلف تعلق داشتند
مرد اهل ایالت بیجار از یک منطقه عقبافتاده و زن از منطقه رشدیافته دهلی بود و تحصیلات بهتری داشت، انگلیسی بهتر صحبت میکرد و شغلی را داشت که از درآمد بالاتری برخوردار بود. اما با گذشت زمان و تداوم گفتگو ها نظرات آنها بر نظر والدینشان فائق آمد
در حالیکه هر دو برای ازدواج همراه با فرار آماده می شدند در عین حال در پی موافقت والدین شان بودند و نظر موافق آنها حاصل شد و این از جمله مواردی است که در هند تغییر نکرده و به قوت خود باقی است
باید گفت (به عقیده نویسنده) امروز سنتها در هند همچنان قوی باقی مانده است
به گزارش ایونا، بر خلاف نظر نویسنده آنچه را که ما امروز در هندشاهدش هستیم رنگ باختن آرام و تدریجی سنتهای فرهنگی شرقی و جایگزنی آن سنتها با سنن و هنجارهای وارداتی از نوع غربی است