جمعه ۱۷ آبان ۱۳۸۷ - ۱۱:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: نماز جمعه سومین هفته آبان ماه به امامت آیت‌‌الله جنتی در دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در خطبه‌های دوم نمازجمعه‌ این هفته تهران، با تبریک میلاد امام رضا (ع) اظهار کرد: این وجودها همان کسانی هستند که با بودن‌شان در روی زمین آرامش زمین برقرار می‌شود، باران و رحمت خدا نازل می‌شود، بلاها دفع می‌شود و حیات و زندگی در روی زمین پایدار می‌شود. قدرشان شناخته نمی‌شود ولی این‌ها هستند که همه سر سفره‌شان زندگی را مدیون‌شان هستند و خدا این افتخار را به ما داده که مملکت ما آرامگاه حضرت رضا(ع) قرار گرفته، بارگاه قدسش در این مملکت نورافشانی می‌کند و مردم ما در برکات مرقد مطهر ایشان بهره‌های مادی و معنوی می‌گیرد.

وی با بیان این‌که " در این ایام مسایلی متناسب با زمان داریم" درباره مسایل داخلی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار دست‌اندرکاران حج خاطرنشان کرد: ایشان با کمال دقت، مراقب همه‌ اوضاع هستند، جریان‌ها را به دقت زیر نظر دارند، هر جا لازم باشد اقدام و به هر حال به عنوان رهبر و ولی امر اعمال ولایت می‌کنند و اگر خطر و مشکلاتی ـ چه مربوط به داخل و چه مربوط به خارج ـ باشد که باید جلوگیری شود، نسبت به آن سریع اقدام می‌کنند.

وی با اشاره به برخی اظهار نظرها نسبت به دولت، افزود: برخی مقید نیستند که حرف‌شان درست است یا نیست، چه ضرری برای مردم دارد و چه مفاسدی به بار می‌آورد. بلکه بر مبنای هوای نفس و شهوات خود هرچه از دهانشان درمی‌آید می‌گویند. دولتی که با جان کندن کار می‌کند، ممکن است اشکالاتی به آن وارد باشد و اشتباهاتی بکند اما این‌طور به جانش افتادن و تخریب و تضعیف کردن گناهی است که خدا به آسانی از آن نمی‌گذرد.

دبیر شورای نگهبان خاطرنشان کرد: برخی کارها و ظلم‌ها فتنه‌ای به پا می‌کند که آسیبش دامن همه را اعم از ظالم و غیرظالم را می‌گیرد و وقتی فتنه آمد تر و خشک با هم می‌سوزند. اگر احیانا فسادی بر پا شد نه تنها این افراد بی‌بندوبار می‌سوزند، بلکه حتی دامن کسانی را هم که سکوت می‌کنند می‌گیرد. واقعا سکوت‌ها گاهی گناه کبیره است. همه‌ ما نیاز به آرامش داریم. این مملکت در صورتی می‌تواند پیشرفت کند و به مقاصد خود برسد و مردم در آسایش زندگی کنند که جامعه آسایش داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: هر روز فتنه‌ای در جایی به راه انداختن و مردم را به جان هم انداختن، بدبینی ایجاد کردن، اختلاف و درگیری درست کردن به نفع چه کسی است؟ چرا کاری می‌کنند که نه دنیا در آن خیر می‌بیند و نه آخرت؟ فتنه و اختلاف ایجاد کردن خسارت دنیایی و آخرتی دارد. به نفع چه کسی است؟ چه کسی سود می‌برد؟ این سوال را جواب بدهند.

وی تصریح کرد: ده‌ها روزنامه همه ریخته‌اند به جان دولت. هر چیزی می‌خواهند می‌گویند و بعد می‌گویند آزادی نیست. آن وقت از خارج برای‌شان کف می‌زنند و هورا می‌کشند، این درست است؟ به نفع چه کسی تمام می‌شود؟ اگر این‌ها خیال می‌کنند که یک روزی مردم مملکت را دو دستی تقدیم اینها می‌کنند که کور خوانده‌اند. مردم ما مسلمان و متدینند.

جنتی با بیان این‌که " گویی هنوز عده‌ای در داخل باورشان نیامده که مردم ما مسلمان، متدین و انقلابی هستند" تاکید کرد: عیب کار این است که نه آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها و اروپایی‌ها مردم ما را شناختند و نه عده‌ای در داخل. توضیحاتی هست که اکنون نمی‌خواهم بگویم. شاید در فصل انتخابات بتوانم یک حرف‌هایی را بزنم اما در هر صورت این تجربه را باید این افراد در این 30 سال داشته باشند. مردم در هر صحنه‌ای خود را نشان داده‌اند. رهبری و ولایت فقیه را قبول دارند.

وی یادآور شد: اگر می‌بینید الان عزت، استقلال و قدرت داریم و دشمنی که از هیچ‌کس نمی‌ترسد از شما می‌ترسد و وحشت می‌کند و مملکت‌تان امن و آرام است بی‌جهت نیست، خداوند این کار را کرده، ولی الطاف و تفضلات الهی حساب دارد. اگر بنا باشد ما نمک‌نشناسی و کفران کنیم گناه بزرگی مرتکب مرتکب شده‌ایم و مملکت را بهم بریزیم تفضلات الهی هم از ما سلب می‌شود.

وی هم‌چنین با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که اغتشاش فضای ذهنی جامعه مانع پیشرفت کشور و باعث استیلای دشمن می‌شود، خاطرنشان کرد: آن‌ها مستولی می‌شوند و سلطه پیدا می‌کنند. قضاوت‌ها و اظهارنظرها باید منصفانه و خیرخواهانه باشد. مراقب باشیم الطاف فراوان الهی در طول دوران انقلاب که موجب عزت، قدرت و سرافرازی ما بوده به دلیل عدم مراقبت و حرکت‌های ناشایست سرد نشود.

امام جمعه‌ موقت تهران اظهار کرد: در این‌جا مراجع تقلید وظیفه دارند، اگر این احساس خطر را می‌کنند که دارد به انقلاب و خون شهدا و اهداف امام بزرگوار و اساس اسلام لطمه وارد می‌شود. خطبای نمازجمعه، وعاظ، منبری‌ها، صدا و سیما، روزنامه‌هایی که در خط انقلاب هستند و به انقلاب عقیده دارند همه باید در این صحنه حضور پیدا کنند و وظیفه‌شان را انجام دهند. ما نمی‌توانیم سکوت کنیم. این‌ها باید حساب آخرت خود را هم داشته باشند. تهمت‌زدن‌ها، دروغ گفتن‌ها و آبروریزی‌ها ـ آن‌هم علنی ـ گناه‌های بزرگ است.

وی با اشاره به روایتی یادآور شد: از گذشته به یاد دارم؛ کسی که آبروی کسی را بریزد روز قیامت وقتی وارد می‌شود تمام گوشت و استخوان صورتش ریخته است. یک عده‌ای گاهی چیزی در روزنامه و این طرف و آن طرف می‌نویسند و افراد را هتک حیثیت می‌کنند. اجمالا ما باید در داخل هواس‌مان را جمع کنیم. در شرایطی که شرایط فوق‌العاده‌ای است؛ وضعیت اقتصادی آمریکا و لطمه‌ای که به همه جا وارد می‌شود. بحمدالله ما سالم‌ترین هستیم و کمترین لطمه را دیده‌ایم. کشورهای عربی حوزه‌های خلیج فارس که وابستگی اقتصادی‌شان به آمریکا بالا بوده لطمه‌های سنگین می‌خورند.

وی اضافه کرد: آثارش را در کشورمان می‌بینیم که قیمت نفت در کشورمان کاهش می‌یابد و کم کم به 50 دلار می‌رسد. با این وضعیت درآمدهای ما کم می‌شود، در حالی که هزینه‌های ما سر جایش خودش است. همه باید به فکر باشند برای حل مشکلات کشور. مشکل تنها مشکل دولت نیست، مشکل مجلس است، مشکل قوه قضاییه است، مشکل من است، مشکل شما و مشکل همه است. هر کسی می‌تواند باید فکری کند برای این‌که مملکت لطمه نخورد و فلج نشود و آخر سال مشکلات سخت اقتصادی و سیاسی پیدا نکنیم.

 امام جمعه موقت تهران با اشاره به انتخابات آمریکا نیز گفت: این انتخابات تمام شد، یکی رفت و یکی آمد. من نمی‌دانم این فرد چه می‌خواهد بکند. خودش حرف‌هایی می‌زند اما خیلی حرف‌ها در موقع انتخابات گفته می‌شود و بعد فراموش می‌شود، ادعا می‌کند که می‌خواهد تحول ایجاد کند اگر این کار را بکند ممکن است یک کورامیدی به او باشد اما در اصول فرقی نمی‌کند.

وی اظهار کرد: سیاست‌های کلی اجتناب‌ناپذیر آمریکا ضدیت با اسلام است. این خدشه برنمی‌دارد حالا هر جناح، جریان و حزبی بیاید همین وجود دارد. این سلطه‌گری مساله‌ ریشه‌ای است. باید بر مملکت خود مسلط باشند، باید همه را قبضه کنند و منافع خود را هر جا که هست بگیرند ولو این‌که منافع دیگران به خطر بیفتد، جان‌ها به خطر بیفتد، خانه‌ها خراب بشود، عراق ویران شود، قبرستان شود، افغانستان هم همین‌طور حتی ترکش‌هایش به پاکستان هم بخورد. این همه کشته و آبروریزی بشود. فقط بتوانیم آن‌جا حضور داشته باشیم و سلطه داشته باشیم؛ این سیاست آن‌هاست و فرقی نمی‌کند.

وی افزود: در مورد اسرائیل هم که این‌ها همین اول باید بروند آستان اسرائیل را ببوسند و در مقابل عده‌ای ذلیل به خاک بیفتند و اظهار ذلت کنند و بعد سر پست‌شان در کاخ سفید بنشینند. این هم از سیاست‌های کلی و اجتناب‌ناپذیر آمریکاست. حالا اگر کنار این کار دیگری بکنند مساله‌ اساسی و اصولی نیست. پس این مشکلات جهان اسلام و بشریت است. چه باید کرد؟ باید مقاومت، صبر و پایداری داشت. این کلیدش است. ای برادر، خواهر، ای سیاسی، ای طلبه و دانشگاهی بدانید این کلید خورده است.

خطیب نماز جمعه تهران ادامه داد: الان مسائل اقتصادی آن‌ها را کلافه کرده است و روز به روز سهام‌شان سقوط می‌کند، وضعیت‌شان عجیب و غریب است. در داخل آمریکا مشکلات‌شان خیلی زیاد است. چیزهای عجیب و غریبی از آن نقل می‌کنند. می‌گویند مردم آمریکا بیش از 50 درصد در تامین زندگی روزمره‌ خود مشکل دارند، 66 درصد نگران تامین هزینه‌های گزاف درمانی و بهداشتی هستند. وضع آمریکا این‌طور است. آن‌ها رو به سقوط هستند و سیر نزولی خود را طی می‌کنند در حالی که ما سیر صعودی داریم.

وی همچنین گفت: مردم دنیا با ما هستند، مقام معظم رهبری هم در صحبت‌های خود گفته‌اند که ما حرف دل مردم دنیا را می‌زنیم. اما آن‌ها جرات نمی‌کنند، حتی سران کشورها از بسیاری حرف زدن‌ها و اظهارنظرهای ما خوشحالند، حتی به گونه‌ای به ما می‌فهمانند دست شما درد نکند، بارک‌الله، آفرین، خوب گفتید و خوب کردید ولی جراتش را ندارند.

وی تاکید کرد: این‌ها زمینه‌ای است که بالاخره یک روزی انفجار کلی برای آمریکا به وجود می‌آید. قدرت آمریکا روز به روز تضعیف می‌شود و قدرت جمهوری اسلامی، اسلام و اسلام‌گرایی روز به روز زیاد می‌شود، این فرصت بسیار خوبی است. باید خودمان از این فرصت استفاده کنیم، مقاومت داشته باشیم، صبر کنیم و آرامش مملکت‌مان را حفظ کنیم. باید برای خدمت به مردم و پیشرفت امور به یکدیگر کمک کنیم.

جنتی گفت: باید برای دیگران و دوستان‌مان در کشورهای دیگر الگو باشیم و آن‌ها را تشویق و ترغیب کنیم که نترسید. اگر بنا باشد بلایی به سر کسی بیاورند به سر ما می‌آورند. وقتی نمی‌توانند در مقابل ما کاری کنند با شما هم کاری ندارند. ای مسلمان‌ها بیایید با هم باشیم. این‌ها وظیفه ماست و باید از این وظیفه حداکثر استفاده را کنیم و به مسائل حاشیه‌ای نپردازیم. من نمی‌دانم چه کسی باید فرهنگ‌سازی کند.

وی هم‌چنین با اشاره به دومین دوره‌ مسابقات بین‌المللی دانشجویان جهان اسلام که با حضور بیش از 40 کشور دنیا به میزبانی جمهوری اسلامی ایران از روز دوشنبه برگزار می‌شود، گفت: این دانشجویان یا دیگرانی که می‌خواهند به مملکت ما بیایند انتظارات و توقعات بالایی از این مملکت دارند. چیزهایی شنیده‌اند، اگر بیایند این‌جا و چهار تا از این روزنامه‌ها را ببینند ناراحتی فکری پیدا می‌کنند که عجب! اگر این مملکت این است که این‌ها می‌نویسند چیز فوق‌العاده‌ای نیست و ما بی‌خود حسرت این‌ها را می‌خورده‌ایم. مملکت ما مملکت مظلوم است ما باید از این مظلومیت دفاع کنیم.

وی خاطرنشان کرد: تبلیغات دشمن جوری مملکت ما را بد معرفی کرده که بعضی‌ها خودشان می‌گویند که ما تا به حال خیال می‌کردیم در مملکت ایران هنوز همه با الاغ مسافرت می‌کنند و ماشین ندارند. ببینید چه به سر این مملکت می‌آورند، تازه این گفته مربوط به کسی است که سری در سرها دارد، چه برسد به عوام‌الناس کشورها.

امام جمعه موقت تهران یادآور شد: ما باید در مقابل بایستیم. مملکت، دین و فرهنگ و سیاست‌مان را به دنیا معرفی کنیم. آن وقت در داخل در همین گیر و دار عده‌ای بیایند هی کارشکنی و سنگ‌اندازی کنند. از خداوند می‌خواهیم هر کسی به دین، پیغمبر، نظام اسلامی و خون شهدا خیانت می‌کند ریشه‌کن کند و قدرت‌های بزرگ را که در سراشیب بزرگ هستند در سر جای خود بنشانند و عزت اسلام و مسلمین را روزافزون کند.

دبیر شورای نگهبان در خطبه‌های اول نمازجمعه‌ این هفته تهران نیز هجرت پیامبر(ص) از مکه به مدینه را راهی برای اسلام‌شناسی، خداشناسی و آشنایی با تاریخ صدر اسلام دانست.

وی افزود: بشر از نقشه‌های خدا غافل است گویی خدایی نیست یا اگر هست مردم را به خود واگذار کرده تا هرچه می‌خواهند انجام دهند در حالی‌که ریز و درشت امور به دست خداست.

وی با اشاره به خوابیدن حضرت علی(ع) در بستر پیامبر(ص) در هنگام هجرت وی به مدینه، گفت: حق علی شناخته نشد، جایی که سخت‌ترین مسائل و پیامبر را تهدید می‌کرد و سینه علی سپر بود اما در تقسیم میراث پیامبر خبری از علی(ع) نبود. حفظ جان پیامبر(ص) از بزرگ‌ترین نعمت‌هایی است که خدا به ما داده و دعا می‌کنیم خدا بالاترین عزت را به علی(ع) و دوستدارانش بدهد و دشمنانش را خوار و ذلیل کند.

وی با اشاره به امانتداری پیامبر(ص) یادآور شد: جای تامل دارد که همان مشرکین که دشمن پیامبر بودند اگر می‌خواستند امانتی نزد کسی بسپارند که سالم به آن‌ها برگردد نزد پیامبر(ص) می‌آمدند. این معنای صداقت و راستی است.

کد خبر 67661

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز