سه‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۷ - ۲۱:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران می‌گویند افراد دچار فشار خون بالا که کمتر از مقدار متعارف می‌خوابند ممکن است در معرض خطر بیماری قلبی و سکته مغزی باشند

به گزارش خبرگزاری رویترز در بررسی بر روی بیش از 1200 بزرگسال ژاپنی دچار فشار خون بالا، محققان دریافتند که آنهایی که کمتر از 7.5 ساعت در هر شب می‌خوابند با  احتمال بیشتری در طول یک دوره چهارساله دچار حمله قلبی یا سکته مغزی می‌شوند یا علت ایست قلبی می‌میرند.

 به خصوص آن "کم‌خواب‌هایی"در معرض خطر بیشتر بودند که افت فشار خونی که به طور طبیعی در هنگام شب رخ می‌دهد، در آنها رخ نمی‌دهد.

پژوهشگران در نشریه آرشیوهای طب داخلی گزارش می‌دهند، این یافته‌ها بیانگر آن است دکترهایی که به مراقبت بیماران دچار فشار خون بالا می‌پردازند، باید از آنها درباره عادات خواب‌شان سوال کنند.

دکتر کازو اگوچی از دانشگاه جیچی در ژاپن که سرپرست این تحقیق بوده است، در این باره گفت شمار نسبتا کمی از افراد هستند که هم کم‌‌خواب هستند و هم افت شبانه فشار خون در آنها رخ نمی‌دهد. بنابراین "گروهی از افراد هستند که به آسانی می‌‌توان آنها را شناسایی کرد و به طور دقیق تحت پایش قرار داد.‌"

این یافته‌ها بر اساس داده‌های به دست آمده از 1255 مرد وزن مبتلا به فشار خون بالا است که بین 33 تا 97 سال داشتند؛ متوسط سن این افراد 70 سال بود.

 این پژوهشگران از دستگاه‌های قابل‌حمل فشار خون استفاده کردند تا تغییرات فشار خون هر مشارکت‌کننده را در طول دوره‌ای 24 ساعته ثبت کنند، و بعد این بیماران را در طول دوره میانگین 50 ماهه دنبال کردند.

 این افراد در طول این زمان 99 بار حمله قلبی، سکته مغزی یا مرگ ناشی از ایست قلبی داشتند.

 در مجموع گروه اگوچی دریافتند که مردان و زنانی که کمتر از 7.5 ساعت در شب می‌خوابند، نسبت به افراد مشابه‌شان که بیشتر استراحت می‌کنند، 68  درصد بیشتر در معرض خطر عوارض قلبی- عروقی هستند.

 به طور مشابه، خطر این عوارض در میان افراد مورد آزمایشی که هیچ کاهشی در میزان فشار خون شبانه نشان نداده بودند، نسبت به آن افرادی که این افت را نداشتند، بیشتر بود.

 اما ترکیب کم‌خوابی و عدم افت فشار خون بیشترین میزان خطر را به دنبال داشت- بیش از چهار برابر افزایش احتمال حمله قلبی، سکته مغزی یا مرگ قلبی.

 محرومیت مزمن از خواب با خطر بیشتر ابتلا به شماری از مشکلات بهداشتی از جمله دیابت ،بیماری‌های عروق کورونر قلب و چاقی مربوط دانسته شده است.

 پژوهشگران حدس می‌زنند که کمبود خواب به افزایش فعالیت دستگاه عصبی در طول روز می‌انجامد، که این امر نیز به نوبه خود به دستگاه قلبی - عروقی را تحت فشار قرار می‌دهد. 

گروه اگوچی یادآور می‌‌شوند عدم افت فشار خون شبانه همچنین با افزایش فعالیت دستگاه عصبی در طول روز همراه است.

 بنابراین، به گفته آنها این ترکیب ممکن است "اثری تعاملی بر افزایش خطر بیماری‌های قلبی- عروقی داشته باشد."

کد خبر 68113

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز