ساکن محله اتابک و نویسنده است و ۹ سال از زندگی‌اش را در اینجا گذرانده اما بعد از مدتی از جابه‌جا شده و در محله دیگری سکونت کرده است. برای همین «سمیه اخوان» تصمیم گرفته برای یادآوری تمام آن سال‌ها دوباره به محله اتابک برگردد که حاصل آن نگارش کتابی به عنوان «محله اتابک» است.

نویسنده

همشهری آنلاین - سارا جعفرزاده: متولد سال ۱۳۵۹ و بیش از ده سال پیش به عرصه نویسندگی راه پیدا کرده است و در این مدت تالیف آثار ارزشمندی از جمله «نویسنده کوچک»، «دختران آفتاب در اتابک»، «آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان با بازی» و «محله اتابک» را بر عهده داشته است. تلاش «سمیه اخوان» برای نوشتن از محله‌ای که روزگاری کودکی خود را در آن گذرانده و بعد از چند سال دوباره به آن محله بازگشته، مصداق بارز این بیت شعر است «هرکسی باز ماند از اصل خویش باز جوید روزگار وصل خویش».

در حال حاضر ۱۵ سال است که در محله اتابک زندگی می‌کند و معتقد است برای نوشتن از محله اتابک باید در میان مردم این محله زندگی و حال و هوای اینجا را از بعد از چند سال از نزدیک درک می‌کرد. او همچنین بعد از تحصیل در رشته ادبیات در دوره‌های مهارت و خلاقیت برای کودکان مدتی کار پژوهشی کرده و اکنون در مرکز محله خاتون کلاس‌های فرزندپروری را اداره می‌کند.

تلاش نویسنده هم محله‌ای برای یک محله | اتابک منبع آسیب اجتماعی نیست

نوشتن از هویت محله‌ای ۷۰ ساله

محله اتابک یکی از قدیمی‌ترین محله‌های منطقه ۱۵ است و در کمتر منبع و مرجعی به هویت این محله قدیمی پرداخته شده است. نویسنده کتاب محله اتابک درباره هدف خود از نگارش این کتاب می‌گوید:‌ «زمانیکه تصمیم گرفتم درباره هویت محله اتابک بنویسم، در بسیاری از منابع جست‌وجو کردم و متوجه شدم که تقریبا هیچ اثر مکتوبی درباره هویت و تاریخچه محله اتابک وجود ندارد، درحالی که هویت بسیاری از محله‌های تهران توسط سازمان نوسازی به صورت مکتوب درآمده بود. به همین دلیل تصمیم گرفتم اثر مکتوبی در زمینه هویت محله اتابک که حدود ۷۰ سال قدمت دارد ارائه دهم. در واقع قصد داشتم کتاب مرجعی درباره هویت اتابک به یادگار بگذارم. در این کتاب به نحوه شکل‌گیری محله اتابک، عوامل تاثیرگذار در ایجاد محله، ساکنان اولیه، مشاغل دارای پیشینه محله، شخصیت‌های تاثیرگذار، اماکن مختلف، جاذبه‌های گردشگری، شهدا و امام‌زاده سیده ملک خاتون(س) و... پرداخته و سعی کرده‌ام تصویر روشنی از هویت این محله نشان بدهم و بگویم نام اتابک نباید تداعی‌گر موضوع‌های منفی باشد.»

تلاش نویسنده هم محله‌ای برای یک محله | اتابک منبع آسیب اجتماعی نیست

تغییر ذهنیت بد از اتابک

تا صحبت از محله اتابک می‌شود بسیاری از شهروندان ذهنشان سمت آسیب‌های اجتماعی محله معطوف می‌شود و این موضوعی است که نویسنده کتاب محله اتابک روی آن حساسیت به خرج داده و سعی کرده در این کتاب بر نکات مثبت دیگر محله تمرکز و ذهنیت بد خوانندگان از محله اتابک را پاک کند. اخوان دراین‌باره بیشتر توضیح می‌دهد: «شخصا حدود ۱۵ سال است که در محله اتابک زندگی می‌کنم و در این مدت متوجه ذهنیت بد افراد مختلف از محله اتابک شده‌ام اما به عنوان نویسنده‌ای که سال‌ها با اهالی محله اتابک نشست و برخاست کرده‌ام و همراه صحبت‌های مردم بودم، معتقدم تا در بطن زندگی مردم محله اتابک نباشید نمی‌توانید به اصالت و هویت واقعی آنها پی ببرید.»

او تأکید می‌کند: «در این محله افراد بسیار با اصالت و سرشناسی زندگی می‌کنند که به عنوان افراد تأثیرگذار این محله می‌شناسند و من در کتابم سعی کرده‌ام هویت واقعی محله اتابک که در کنار مردمان با اصالت آن شکل گرفته را به خواننده معرفی کنم. نکته دیگری که در این کتاب خواستم به آن بپردازم، نگارش ساده آن بود که در واقع هدف من از به کار بردن این نوع نگارش این بود که این کتاب را همه افراد محله حتی کودکان با هر سطح سوادی بتوانند بخوانند و متوجه شوند.»

معرفی شخصیت‌های تأثیرگذار

یکی از بخش‌های جذاب کتاب محله اتابک پرداختن به شخصیت‌های تأثیرگذار محله است که تا پیش از نگارش این کتاب در کمتر جایی از آن‌ها صحبت شده است. از شخصیت‌های مهم محله اتابک در این کتاب به بانوان تاثیرگذار اشاره شده و در واقع یکی از نکات مثبت این کتاب همین است که از بانوان صحبت به میان‌آورده شده و خاطرات آنها از محله ذکر شده است.

به گفته اخوان علاوه بر اینها در این کتاب به معتمدان محله، صاحبان مشاغل دارای پیشینه نیز توجه شده است. اخوان می‌گوید: «موضوع دیگری  که در کارنامه این محله وجود دارد تعدد شهدای دوران دفاع مقدس این محله است. تعداد شهدا در این محله به قدری است که در یک کوچه همزمان ۴ شهید وجود دارد و برخی اوقات برای نام‌گذاری کوچه‌ها اهالی دچار مشکل می‌شدند.»

کد خبر 686150

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • زهرا IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    3 0
    چه ابتکار جالبی