۶۶ سال پیش در چنین روزی خیابان‌های پایتخت میزبان حرکت اتوبوس عمومی در اولین خط میدان امام حسین(ع) به بازار بزرگ تهران بود.

اتوبوس قدیمی

همشهری آنلاین - زهرا کریمی: وقتی تهران در دوره قاجار در قامت پایتخت ظاهر شد و رفته رفته لباس یک شهر مدرن و امروزی را پوشید و از چهار جهت توسعه یافت، عبور و مرور دغدغه اصلی ساکنان این شهر شد. همین امر مهم توجه تاجران بزرگ از جمله معین تجار بوشهری را برای حل این مسئله جلب کرد و او نخستین اتوبوس ساخت بلژیک را در زمان مشروطه به تهران آورد که بابت هر نفر سه شاهی کرایه دریافت می‌کرد.

اما یک اتوبوس چاره مشکل حمل و نقل در تهران نبود و همین شد که روز به‌روز افراد دیگری هم برای خرید اتوبوس سرمایه‌گذاری کردند و مدل‌های مختلفی از این وسیله حمل و نقل عمومی را وارد پایتخت کردند. 

در واقع پیش از راه اندازی نخستین خط اتوبوس توسط شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، تهرانی‌ها با ماشین دودی و اتوبوس‌های شخصی روزگار می گذراندند. سرانجام همه بی‌نظمی‌ها، تخلف‌ها، دریافت کرایه‌های بالا و سرعت بالا امان مردم را برید و دولت آن زمان برای ساماندهی وضعیت تردد شهروندان تصمیم گرفت نخستین خط اتوبوسرانی را در چهاردهم تیرماه سال ۱۳۳۵ با ۹۰ اتوبوس بنز تحت پوشش شرکت واحد فعال کند و به هرج و مرج‌ها در شهر پایان ببخشد.

حالا ۶۶ سال از تهران آن سال‌ها دور شده‌ایم و در این مدت، به تعداد مسافران و مدل‌های مختلف اتوبوس اضافه شده و خطوط اتوبوسرانی از غرب به شرق و از شمال به جنوب تهران توسعه یافته است و شاهد خطوط اتوبوس‌های تندرو در تهران هستیم.

در ادامه گزارش با اتوبوس‌های قدیمی تهران که رنگ نوستالژیک به خود گرفته‌اند، آشنا می‌شوید:

اتوبوس دایلمر- بنز که در سال ۱۳۲۹ توسط کشور آلمان ساخته شد و در سال ۱۳۳۵ وارد ناوگان شرکت واحد شد، یکی از اتوبوس‌های جذاب آن دوران بود.

اولین خط اتوبوسرانی تهران کجا بود؟ | اولین کرایه اتوبوس فقط سه شاهی بود

اتوبوس بنز دایلمر- بنز که در سال ۱۳۳۶ توسط کشور آلمان ساخته شد و در سال ۱۳۴۰ وارد ناوگان شرکت واحد شد، این اتوبوس تا اواسط دهه ۸۰ در تهران دیده می‌شد.

اولین خط اتوبوسرانی تهران کجا بود؟ | اولین کرایه اتوبوس فقط سه شاهی بود

اتوبوس آیس دو طبقه که در سال ۱۳۳۷ در کشور انگلیس ساخته شد و در سال ۱۳۳۷ برای حمل و نقل مسافر به تهران آمد. استقبال از طبقه دوم اتوبوس به خصوص از سوی کودکان و نوجوانان زیاد بود.

اولین خط اتوبوسرانی تهران کجا بود؟ | اولین کرایه اتوبوس فقط سه شاهی بود

اتوبوس اینترنشنال که در سال ۱۳۴۷ توسط کشور آمریکا ساخته شد و در ابتدای دهه ۳۰  پا به خیابان‌های تهران گذاشت.

اولین خط اتوبوسرانی تهران کجا بود؟ | اولین کرایه اتوبوس فقط سه شاهی بود

اتوبوس لیلاند دو طبقه که در سال ۱۳۵۱ توسط ایران اینترنشنال مونتاژ  شد و در سال ۱۳۵۱ در تهران شروع به مسافرگیری کرد.

اولین خط اتوبوسرانی تهران کجا بود؟ | اولین کرایه اتوبوس فقط سه شاهی بود

کد خبر 688100

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 7
  • نظرات غیرقابل انتشار: 9
  • علی IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    11 1
    اشتباهاتی دراین گزارش وجود دارد. عکس های فراوانی از اتوبوس های پیش از تشکیل خط واحد در دهه 30 شمسی شامل اتوبوس های شورلت و دوج و لیلاند وجود دارند که ذکری از انها نشده. اتوبوس اینترنشنال امریکائی که عکس ان در این گزارش هست اتوبوس مدرسه است . کارخانه ای بنام ایران اینترنشنال در ایران وجود نداشته و ایران اینترنشنال شبکه تلویزیون فارسی است. منظورتان کارخانه ایران ناسیونال است که پس از انقلاب به ایران خود رو تغییرنام یافت و اتوبوس های بنز و لیلاند دوطبقه و پیکان را تولید ( یا مونتاژ) میکرد.

    پاسخ سایت: این اطلاعات از شرکت اتوبوسرانی تهران در اختیار همشهری آنلاین قرار گرفته است

  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    8 1
    اینتر نشنال تلفظ انگلیسی بوده دانا ناسیونال مثلا فارسی شده
    • علی IR ۰۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      0 0
      اینترنشنال به انگلیسی یعنی بین المللی. ناسیونال به فرانسه یعنی ملی
  • غلامرضا IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    7 0
    عکسهای اتوبوسهای قدیمی بسیار جالب و خاطره انگیز بودند. یاد قدیما بخیر. منهم سوار این اتوبوسها شده بودم.
  • ف،ا SG ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    3 0
    سلام گزارش خوبی است ولی متاسفانه در گزارش اشتباهات زیادی وجود دارد حتی در مورد سال تولید اتومبیل وسال ورود در ناوگان حمل ونقل ؟!؟! برای من یاد آور خاطرات🌷🌷🌷
  • FI ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    10 9
    فقط باید حسرت خورد
  • حسین IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    8 0
    یادش بخیر
  • مانی IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    14 7
    کاش من در آن زمان به دنیا می‌آمدم. دلم خیلی برای اون قدیم ها تنگه . دهه شصت =نسل بیچاره
  • نصیبی IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    10 2
    با تشکر از شما...فقط یک تذکر :اسامی اتوبوس ها و آمار سال ساخت کمی جا به جاست ...ممنون
  • ناشناس IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    4 1
    خوشا به حال اون روزها همه شاد بودن
  • مجید NL ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    2 0
    گزارش خوبی بود ولی در مورد بلیت‌های اتوبوس هم صحبت میشد خیلی خوب وخاطره هست
  • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    6 1
    ای کاش ماشین زمانی وجود که یکسری را با آن به این دوران سرتاسر لذت ببرن تا به آرزوشون برسن از آب کرمو گوارا میل کنن , تو اتاق های 10 20 متری نمور با کلی آدم دیگه تو هم بچپن , برای شستن لباس ها سمت حوض برن و یخشو بشکنن و کنارش با آب زیر صفر لباس بشورن , برای دستشویی به ته حیاط برن و کلی تو صف وایسن چون یک دستشویی ته حیاط بوده برای کلی خانواده , برای حمام کردن به اونور شهر و حمام های عمومی برن غذاشون هم آبکی باشه چون برنج و خیلی خوراک دیگر اون موقع خیلی کم و خیلی گران بوده برای طبقه ثروتمند مناسب بوده و ... خلاصه برن و کیف کنن و بدون آرزوی برآورده نشده به گور سپرده نشن بالاخره هر انسانی یک سطح فکری داره و نمی شه به خیلی ها ایراد گرفت باید به این سفر تاریخی برن وقتی برگشتن حالشونو پرسید .