۶۶ سال پیش در چنین روزی خیابان‌های پایتخت میزبان حرکت اتوبوس عمومی در اولین خط میدان امام حسین(ع) به بازار بزرگ تهران بود.

اتوبوس قدیمی

همشهری آنلاین - زهرا کریمی: وقتی تهران در دوره قاجار در قامت پایتخت ظاهر شد و رفته رفته لباس یک شهر مدرن و امروزی را پوشید و از چهار جهت توسعه یافت، عبور و مرور دغدغه اصلی ساکنان این شهر شد. همین امر مهم توجه تاجران بزرگ از جمله معین تجار بوشهری را برای حل این مسئله جلب کرد و او نخستین اتوبوس ساخت بلژیک را در زمان مشروطه به تهران آورد که بابت هر نفر سه شاهی کرایه دریافت می‌کرد.

اما یک اتوبوس چاره مشکل حمل و نقل در تهران نبود و همین شد که روز به‌روز افراد دیگری هم برای خرید اتوبوس سرمایه‌گذاری کردند و مدل‌های مختلفی از این وسیله حمل و نقل عمومی را وارد پایتخت کردند. 

در واقع پیش از راه اندازی نخستین خط اتوبوس توسط شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، تهرانی‌ها با ماشین دودی و اتوبوس‌های شخصی روزگار می گذراندند. سرانجام همه بی‌نظمی‌ها، تخلف‌ها، دریافت کرایه‌های بالا و سرعت بالا امان مردم را برید و دولت آن زمان برای ساماندهی وضعیت تردد شهروندان تصمیم گرفت نخستین خط اتوبوسرانی را در چهاردهم تیرماه سال ۱۳۳۵ با ۹۰ اتوبوس بنز تحت پوشش شرکت واحد فعال کند و به هرج و مرج‌ها در شهر پایان ببخشد.

حالا ۶۶ سال از تهران آن سال‌ها دور شده‌ایم و در این مدت، به تعداد مسافران و مدل‌های مختلف اتوبوس اضافه شده و خطوط اتوبوسرانی از غرب به شرق و از شمال به جنوب تهران توسعه یافته است و شاهد خطوط اتوبوس‌های تندرو در تهران هستیم.

در ادامه گزارش با اتوبوس‌های قدیمی تهران که رنگ نوستالژیک به خود گرفته‌اند، آشنا می‌شوید:

اتوبوس دایلمر- بنز که در سال ۱۳۲۹ توسط کشور آلمان ساخته شد و در سال ۱۳۳۵ وارد ناوگان شرکت واحد شد، یکی از اتوبوس‌های جذاب آن دوران بود.

اولین خط اتوبوسرانی تهران کجا بود؟ | اولین کرایه اتوبوس فقط سه شاهی بود

اتوبوس بنز دایلمر- بنز که در سال ۱۳۳۶ توسط کشور آلمان ساخته شد و در سال ۱۳۴۰ وارد ناوگان شرکت واحد شد، این اتوبوس تا اواسط دهه ۸۰ در تهران دیده می‌شد.

اولین خط اتوبوسرانی تهران کجا بود؟ | اولین کرایه اتوبوس فقط سه شاهی بود

اتوبوس آیس دو طبقه که در سال ۱۳۳۷ در کشور انگلیس ساخته شد و در سال ۱۳۳۷ برای حمل و نقل مسافر به تهران آمد. استقبال از طبقه دوم اتوبوس به خصوص از سوی کودکان و نوجوانان زیاد بود.

اولین خط اتوبوسرانی تهران کجا بود؟ | اولین کرایه اتوبوس فقط سه شاهی بود

اتوبوس اینترنشنال که در سال ۱۳۴۷ توسط کشور آمریکا ساخته شد و در ابتدای دهه ۳۰  پا به خیابان‌های تهران گذاشت.

اولین خط اتوبوسرانی تهران کجا بود؟ | اولین کرایه اتوبوس فقط سه شاهی بود

اتوبوس لیلاند دو طبقه که در سال ۱۳۵۱ توسط ایران اینترنشنال مونتاژ  شد و در سال ۱۳۵۱ در تهران شروع به مسافرگیری کرد.

اولین خط اتوبوسرانی تهران کجا بود؟ | اولین کرایه اتوبوس فقط سه شاهی بود

کد خبر 688100

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 7
  • نظرات غیرقابل انتشار: 9
  • علی IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    11 1
    اشتباهاتی دراین گزارش وجود دارد. عکس های فراوانی از اتوبوس های پیش از تشکیل خط واحد در دهه 30 شمسی شامل اتوبوس های شورلت و دوج و لیلاند وجود دارند که ذکری از انها نشده. اتوبوس اینترنشنال امریکائی که عکس ان در این گزارش هست اتوبوس مدرسه است . کارخانه ای بنام ایران اینترنشنال در ایران وجود نداشته و ایران اینترنشنال شبکه تلویزیون فارسی است. منظورتان کارخانه ایران ناسیونال است که پس از انقلاب به ایران خود رو تغییرنام یافت و اتوبوس های بنز و لیلاند دوطبقه و پیکان را تولید ( یا مونتاژ) میکرد.

    پاسخ سایت: این اطلاعات از شرکت اتوبوسرانی تهران در اختیار همشهری آنلاین قرار گرفته است

  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    7 1
    اینتر نشنال تلفظ انگلیسی بوده دانا ناسیونال مثلا فارسی شده
    • علی IR ۰۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      0 0
      اینترنشنال به انگلیسی یعنی بین المللی. ناسیونال به فرانسه یعنی ملی
  • غلامرضا IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    7 0
    عکسهای اتوبوسهای قدیمی بسیار جالب و خاطره انگیز بودند. یاد قدیما بخیر. منهم سوار این اتوبوسها شده بودم.
  • ف،ا SG ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    3 0
    سلام گزارش خوبی است ولی متاسفانه در گزارش اشتباهات زیادی وجود دارد حتی در مورد سال تولید اتومبیل وسال ورود در ناوگان حمل ونقل ؟!؟! برای من یاد آور خاطرات🌷🌷🌷
  • FI ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    10 9
    فقط باید حسرت خورد
  • حسین IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    8 0
    یادش بخیر
  • مانی IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    14 7
    کاش من در آن زمان به دنیا می‌آمدم. دلم خیلی برای اون قدیم ها تنگه . دهه شصت =نسل بیچاره
  • نصیبی IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    10 2
    با تشکر از شما...فقط یک تذکر :اسامی اتوبوس ها و آمار سال ساخت کمی جا به جاست ...ممنون
  • ناشناس IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    4 1
    خوشا به حال اون روزها همه شاد بودن
  • مجید NL ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    2 0
    گزارش خوبی بود ولی در مورد بلیت‌های اتوبوس هم صحبت میشد خیلی خوب وخاطره هست
  • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    5 1
    ای کاش ماشین زمانی وجود که یکسری را با آن به این دوران سرتاسر لذت ببرن تا به آرزوشون برسن از آب کرمو گوارا میل کنن , تو اتاق های 10 20 متری نمور با کلی آدم دیگه تو هم بچپن , برای شستن لباس ها سمت حوض برن و یخشو بشکنن و کنارش با آب زیر صفر لباس بشورن , برای دستشویی به ته حیاط برن و کلی تو صف وایسن چون یک دستشویی ته حیاط بوده برای کلی خانواده , برای حمام کردن به اونور شهر و حمام های عمومی برن غذاشون هم آبکی باشه چون برنج و خیلی خوراک دیگر اون موقع خیلی کم و خیلی گران بوده برای طبقه ثروتمند مناسب بوده و ... خلاصه برن و کیف کنن و بدون آرزوی برآورده نشده به گور سپرده نشن بالاخره هر انسانی یک سطح فکری داره و نمی شه به خیلی ها ایراد گرفت باید به این سفر تاریخی برن وقتی برگشتن حالشونو پرسید .