کاهش تعداد پیام‌های مردمی در سامانه‌های ۱۳۷ و ۱۸۸۸ برای درخواست جمع‌آوری سگ‌های رها شده نشان می‌دهد این معضل شهری در مناطق مختلف تهران رو به کاهش است، اما هنوز هم فراوانی سگ‌های رها شده از مهمترین مشکلات اهالی شهر ری به شمار می‌آید.

سگ های بدون صاحب

همشهری آنلاین - رابعه تیموری:در گفتگوی زیر «حبیب میکائیلی» دلایل فراوان بودن سگ‌های ولگرد این منطقه را شرح داده است.  میکائیلی مدیر حوزه کنترل حیوانات شهری شهر تهران است.

شهروندان منطقه ٢٠ معتقدند سگ‌های جمع‌آوری شده از سایر مناطق در جنوب شهر رها می‌شوند. این موضوع صحت دارد؟
فضای شهری محل پرسه سگ‌های ولگرد نیست و سگ‌هایی را که جمع‌آوری می‌شوند دوباره رها نمی‌کنیم. این حیوانات در نقاهتگاه آرادکوه نگهداری می‌شوند و هریک از شهروندان که برای نگهبانی از محل‌هایی مانند باغ و کارگاه به سگ نگهبان نیاز داشته باشند به‌ رایگان سگ عقیم شده تحویل می‌گیرند.در سال گذشته بیش از ۵ هزار قلاده سگ وارد آرادکوه شدند و تاکنون حدود ۳ هزار قلاده به شهروندان تحویل داده شده است. این موضوع در مناطقی مانند منطقه ۲۰ اتفاق می‌افتد که در مجاورت روستاها و شهرستان‌های استان تهران قرار گرفته‌اند. این‌روستاها و شهرستان‌ها امکانات عقیم‌سازی سگ‌ها را ندارند و سگ‌های جمع‌آوری شده از مناطق مسکونی خود را در مناطقی مانند شهرری رها می‌کنند.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

برای ساماندهی این شرایط چه برنامه‌ای دارید؟
در حال پیگیری هستیم که در همه شهرستان‌های استان تهران مرکز عقیم‌سازی راه‌اندازی شود. برای ریشه‌کن کردن هاری و اجرای موفق این طرح باید نهادهایی مانند سازمان نظام دامپزشکی و سازمان محیط‌زیست همکاری بیشتری داشته باشند.

به شهروندان متقاضی سگ می‌دهیم

حبیب میکائیلی / مدیرحوزه کنترل حیوانات شهری تهران


چنین طرح‌هایی در بلندمدت قابل اجرا است. برای کاهش تعداد سگ‌های رهاشده منطقه ٢٠ راه‌حل کوتاه‌مدت پیش‌بینی نشده است؟
برای ۱۰ منطقه یک، ۲، ۴، ۵، ۱۵، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱ و ۲۲ که حریم دارند، هر روز اکیپ زنده‌گیری اعزام می‌شود و در سایر مناطق پیام‌های شهروندی که در سامانه‌های ۱۳۷ و ۱۸۸۸ به ثبت می‌رسد، محل و زمان اعزام اکیپ را تعیین می‌کند.

به شهروندان متقاضی سگ می‌دهیم


از اجرای طرح عقیم‌سازی سگ‌های رها شده بیش از یک سال می‌گذرد. این طرح در کاهش سگ‌های رهاشده موثر بوده است؟
از تعداد سگ‌های رها شده شهر تهران آمار دقیقی نداریم، ولی شواهد نشان می‌دهد جمعیت سگ‌ها در مناطق مختلف تهران کاهش پیدا کرده است. پارسال روزانه بیش از ۵۰ قلاده سگ زنده‌گیری می‌کردیم، ولی امسال هر روز ۳۰‌ ۴۰ قلاده جمع‌آوری می‌شود. تماس‌های شهروندی سامانه‌های ۱۳۷ و ۱۸۸۸ هم در مورد پرسه سگ‌ها کمتر شده است.


زنده‌گیری سگ‌ها به چه صورتی انجام می‌شود؟
سگ‌ها را با پرتاب دارت بیهوش و به وسیله خودرو به نقاهتگاه آرادکوه منتقل می‌کنیم. تقریبا ۵۰‌درصد سگ‌ها بیمار هستند و به درمان نیاز دارند. پس از انگل‌زدایی سگ‌ها در داخل استخر مخصوص، سگ‌های بیمار از حیوانات سالم جدا می‌شوند. تعدادی از حامیان حیوانات در درمان و واکسینه کردن سگ‌ها به درمانگران آرادکوه کمک می‌کنند. بعد از درمان، عقیم‌سازی سگ‌ها انجام می‌شود.

به شهروندان متقاضی سگ می‌دهیم


در کشورهای پیشرفته برای کنترل جمعیت سگ‌های رها شده از چه روشی استفاده می‌شود؟
طبق آماری که منتشر شده هر سال سگ‌های ولگرد جان ۳۵ هزار نفر را در جهان می‌گیرند و کشورهای مختلف برای مواجهه با این بحران، راهکارهایی مانند یوتانایز کردن (مرگ بدون درد)، عقیم‌سازی، نگهداری در محل مخصوص و صادرات به کشورهای مصرف‌کننده گوشت سگ مانند چین و کره‌جنوبی را اجرا کرده‌اند. عقیم‌سازی موفق‌ترین شیوه کنترل این حیوانات است و کشوری مانند هلند که بیشترین تعداد سگ‌های خیابانی در اروپا را داشت، با اجرای این ‌روش تعداد سگ‌های بی‌خانمان خود را به صفر رساند. در این کشور همزمان با اجرای طرح، قوانین مکمل مانند حیوان‌آزاری و رها کردن سگ‌ها مشمول مجازات شده است.

 

کد خبر 689035

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • حقدوست IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    3 4
    چرا سگ هارا به کشور دوست و برادر چین صادر نمیکنید - کله و پاچه سگ در چین خواهان دارد
    • IR ۰۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
      7 3
      چطور دلت میاد؟ سگ نداشتی که این حرفو می زنی. این حیوون نجیب ترین و بهترین همدمه
  • IR ۰۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    4 1
    سگ ها همبازی بچه هایی روستاهای ری شده اند. در هر روستا صد تا سگ ریخته
  • mohadese IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    3 1
    اي جانم طفلي ها