شنبه ۲ آذر ۱۳۸۷ - ۰۵:۳۳
۰ نفر

رسول اسلامی*: از مدت‌ها قبل ماهیت حضور ایرانیان خارج از کشور دچار تحولی بزرگ شده است.

امروزه اکثریت هموطنان مقیم خارج از کشور مفهوم اپوزیسیون یا مخالف بودن را برخود نمی‌پسندند. آنان می‌کوشند شاخصه ایرانی بودن را با توان شخصی خود در زمینه‌های مختلف به نمایش بگذارند. آنان در این مهم هم موفق بوده‌اند و چهره‌ای خوب از خود ترسیم کرده‌اند.

ایرانیان دوست ندارند طفیلی جوامع دیگر محسوب شوند و با دیده ترحم و دلسوزی به آنها نگریسته شود. ایرانیان که خود صاحب فرهنگ و تمدنی کهن بوده و محققین بر آن صحه گذارده‌اند بر خود نمی‌پسندند که به دیده فرهنگ گریز مطرح شوند و از سوی شهروندان دیگر کشورها پناهجو خطاب شوند. این مهم موجب شده است ایرانیان به اصل خویش بازگردند و توان خود را به منصه ظهور بگذارند. یک نظرسنجی جدید در سوئد نشان می‌دهد که ایرانیان جزو معدود ملیت‌هایی هستند که هویت خود را حفظ کرده‌اند و در عین رعایت قوانین و آداب و رسوم کشور محل اقامت، هویت ایرانی و اسلامی خود را محفوظ نگه داشته‌اند.

ایرانیان مقیم سوئد نمونه‌ای شاخص و موفق از هموطنان پرتوان خارج از کشور هستند. حجم فزآینده هموطنان عزیزی که در تمام طول سال برای دیدار از بستگان خود و پای نهادن بر خاک عزیز کشورشان به ایران سفر می‌کنند تاییدی بر این مدعاست. تعداد کثیر ایرانیانی که جهت تجدید گذرنامه، گرفتن کارت شناسایی ملی، تایید اسناد و امور کنسولی متعدد و متنوع به سفارت ایران در استکهلم مراجعه می‌کنند نشان از احساس نیاز و عشق آنها برای برقراری ارتباط بیشتر و قوی‌تر با موطن اصلی خودشان دارد. این استقبال به حدی است که لامپ اتاق بخش‌های مختلف سفارت به ویژه در بخش کنسولی کمتر خاموش می‌شود. حجم این نوع کارها نه تنها خسته‌کننده نیست بلکه موجب شعف و خوشحالی است زیرا نشان می‌دهد قلب ایرانیان برای وطن خود می‌تپد و برای تحکیم روابط خود با خاک پربرکت‌شان اشتیاقی شگفت دارند.

تصویب قانون جدید کار خارجیان در پارلمان سوئد در هفته گذشته شاهدی بر این تغییر دیدگاه حتی در میان مسئولان و مقامات کشورهای پذیرنده مهاجر از کشورهای خارج از اتحادیه اروپاست. دولت سوئد با پذیرش این واقعیت که پناهنده‌پذیری غیرواقعی بوده و سودی برای آن کشور ندارد لایحه مذکور را به مجلس سوئد تقدیم کرده و تصویب آن را در تاریخ22 آبان ماه 87 به سرانجام رساند. برحسب این قانون تنها کسانی قادر به کسب مجوز کار در سوئد خواهند بود که دارای کارت هویت ملی باشند. این امر تاییدی بر این  نکته است که اشخاصی که با حربه پناهندگی به سوئد آمده‌اند و دارای گذرنامه نیستند قادر به کسب مجوز کار برای اقامت در این کشور نخواهند بود.

دولت سوئد با ارائه سازوکار جدید عملا بر این واقعیت صحه گذارده است که اتباع کشورهایی که در گذشته تحت عنوان پناهنده یا اپوزیسیون به آن کشور وارد شده‌اند عمدتا اپوزیسیون نبوده‌اند بلکه از این روش به‌عنوان ابزاری جهت اقامت و کسب و کار و تحصیل در سوئد بهره‌برداری کرده‌اند و اکنون سعی دارند ارتباطی قوی با کشور خود برقرار کنند. از این‌رو مناسب دیده‌اند پذیرش نیروی کار متخصص را جایگزین پناهنده‌پذیری کنند. این اقدام دارای منافع دوجانبه برای ایران و سوئد است.

از سوی دیگر با نگاهی فراملی در نهایت به این دستاورد بزرگ می‌رسیم که رویکرد فزآینده ایرانیان به سوی وطن خود از تثبیت و تحکیم روز افزون ایران اسلامی حکایت دارد. امروز بیش از گذشته ایران افتخار ایرانیان است.

*سفیر ایران در استکهلم

کد خبر 68951

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز