این روزها که مشکلات اقتصادی گذران زندگی را برای خانوارهای کم‌درآمد و کم‌برخوردار را دشوار کرده، جوان‌های دلسوز و جهادگر محله فرحزاد آستین همت بالا زده‌اند. آنها چند سالی است که با تشکیل یک گروه جهادی هوای خانوارهای کم‌درآمد محله را دارند؛ از تعمیر خانه‌ نیازمندان و معلولان تا تلاش برای تامین اجاره‌بهای مستاجران کم‌درآمد و تهیه سبد ارزاق.

جهاد

همشهری آنلاین – حسن حسن‌زاده: در کوچه‌های هزارتو و هزارپله فرحزاد که قدم بگذاریم، زخم مهاجرت‌ بی‌رویه اتباع و اقوام مختلف به این محله از خانه‌ها و آلونک‌های فرسوده محله پیداست. در ۲ دهه اخیر و پس از شدت گرفتن مهاجرت‌ها به فرحزاد ، این معضل هم به فهرست مشکلات محله  افزوده شد. اگرچه به مدد مسئولان محلی، شهرداری و نهادهای دولتی اکنون شمار کارتن‌خواب‌ها و معتادانی که دره فرحزاد را قرق کرده بودند کمتر از گذشته شده اما هنوز هم فرحزاد با معضلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

در این میان اما برخی گروه‌های جهادی و موسسات خیریه مردمی تلاش می‌کنند باری از روی محله بردارند و به ویژه با کمک به خانوارهای کم‌بضاعت زمینه رشد و توسعه در فرحزاد را فراهم کنند. گروه جهادی پایگاه بسیج شهدای فرحزاد، یکی از همان گروه‌های جهادی فعال در این محله است که با استفاده از ظرفیت جوان‌های دلسوز محله در این سال‌ها قدم‌های بلندی برای دستگیری از خانواده‌های کم‌برخوردار برداشته است. این روزها که قیمت برخی اقلام اساسی افزایش پیدا کرده و گذران زندگی برای خانوارهای کم‌درآمد دشوار شده است، اعضای قرارگاه با تهیه سبدهای ارزاق در کنار این خانواده‌ها هستند. جوان‌ها برای بسته‌بندی ارزاق در محوطه پایگاه دور هم جمع می‌شوند تا مهربانی را میان اهالی کم‌برخوردار محله تقسیم کنند.

«ابوالفضل مشایخی» مسئول گروه جهادی پایگاه بسیج شهدای فرحزاد می‌گوید: «اگرچه قیمت اقلام اساسی گران‌تر شده و تهیه آن برای ما هم سخت‌تر است اما حالا همان روزهایی است که باید در کنار خانواده‌های کم‌برخوردار باشیم. اکنون حدود ۳۰۰ خانواده در فرحزاد زیر پوشش قرارگاه هستند که به صورت مرتب سبد ارزاق دریافت می‌کنند. در یک سال و نیم گذشته بیش از هزار و پانصد سبد ارزاق میان این خانواده‌ها توزیع شده است. این اقلام با کمک خیران محله، شماری از اعضای نیکوکار قرارگاه و کمک معاونت سپاه ناحیه شهید باهنر منطقه ۲ تهران تهیه و با دست جوان‌های دلسوز محله توزیع می‌شود.»

این جهادگران خانه نیازمندان را رایگان تعمیر می‌کنند | کاهش اجاره‌خانه مستاجران کم‌درآمد به سبک  جوانان فرحزادی

وقتی همه اشک شوق ریختیم

فرحزاد پر از کوچه‌های پلکانی، معابر تنگ و ترش و البته مملو از خانه‌های فرسوده و آلونک‌هایی است که نیاز به مقاوم‌سازی و ایمن‌سازی دارند. این میان یکی از اقدامات جالب جوان‌های این گروه جهاد، ایمن‌سازی و تعمیرخانه‌های فرسوده است. مشایخی می‌گوید: «وقتی در فرآیند تحقیق و تفحص برای شناسایی نیازمندان محله به خانه‌های افراد نیازمند سرکشی می‌کردیم، ناایمن بودن برخی از خانه‌ها توجه ما را به خود جلب کرد. خانه‌هایی که هر آن ممکن بود در اثر فرسودگی حادثه‌سازشود و یا خانه‌هایی که برای تردد افراد معلول مناسب‌سازی نشده بود. در یک سال و نیم گذشته به کمک خیران و البته مشارکت جوان‌های فعال قرارگاه، ۲۵ مورد از این خانه‌های ناایمن، تعمیر و ایمن‌سازی شد.»

حرف ایمن‌سازی خانه‌ها که می‌شود، مشایخی خاطره‌ای شیرین ازهمت جهادی اعضای گروه برای‌مان تعریف می‌کند: «خانه‌ که می‌گوییم همان آلونک‌های کوچک ۲۰ تا ۳۰ متری مد نظرمان است. اینجا در فرحزاد آلونک‌های ناایمن زیادی داریم که فقط در حکم سقف بالای سر افراد نیازمند است. شنیده بودیم یکی از اهالی محله که پیرمردی دارای معلولیت ازناحیه پا است تنها به دلیل مناسب‌سازی نشدن خانه‌اش سال‌ها در یک اتاقک حبس شده و امکان خروج از خانه را ندارد. با اعضای قرارگاه سراغ خانه‌ نقلی‌اش رفتیم. یکی بنایی را برعهده گرفت و دیگری کارهای نصب یک بالابر کوچک برای ورود و خروج پیرمرد را انجام داد. وقتی پیرمرد توانست بعد از مدت‌ها از آن اتاقک نمور بیرون بیاید،

همه ما از شاد اشک شوق ریختیم.» مشایخی از ادامه این کار خداپسندانه می‌گوید: «این روزها به دلیل افزایش قیمت مصالح، مشکل جدی برای ادامه کار پیدا کرده‌ایم. اما ده‌ها خانه‌ دیگر در فهرست‌مان داریم که به زودی با تامین منابع مالی از سوی خیران، سراغ ایمن‌سازی آن خانه‌ها می‌رویم.»

این جهادگران خانه نیازمندان را رایگان تعمیر می‌کنند | کاهش اجاره‌خانه مستاجران کم‌درآمد به سبک  جوانان فرحزادی

با مستاجرت راه بیا!

اما این روزها که افزایش اجاره‌بها به دغدغه اصلی مستاجران تبدیل شده، اعضای قرارگاه به فکر چاره‌ای برای کمک به مستاجران کم‌درآمد محله افتاده‌اند. مشایخی می‌گوید: «افزایش اجاره‌ها و البته توقع بالای برخی صاحبخانه‌ها برای مستاجران کم‌درآمد مشکل‌ساز شده است. این روزها اعضای قرارگاه علاوه بر صحبت با صاحبخانه‌ها و تلاش برای راه آمدن آنها با مستاجر، تلاش می‌کنند بخشی از هزینه اجاره مستاجران کم‌برخوردار را تامین کنند. اکنون اجاره خانه حدود ۱۵ مستاجر با همین روش تامین می‌شود و همزمان تلاش برای اشتغال‌زایی هم ادامه دارد. می‌خواهیم اعضای این خانواده‌ها با مهارت‌آموزی و اشتغال به کار خودشان از پس هزینه‌ها بربیایند.»

این جهادگران خانه نیازمندان را رایگان تعمیر می‌کنند | کاهش اجاره‌خانه مستاجران کم‌درآمد به سبک  جوانان فرحزادی

این جهادگران خانه نیازمندان را رایگان تعمیر می‌کنند | کاهش اجاره‌خانه مستاجران کم‌درآمد به سبک  جوانان فرحزادی

این جهادگران خانه نیازمندان را رایگان تعمیر می‌کنند | کاهش اجاره‌خانه مستاجران کم‌درآمد به سبک  جوانان فرحزادی

کد خبر 693582

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نامی IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    5 0
    خدا خیرشان بدهد
  • مهدیار IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    5 0
    دست مریزاد