پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۸
۱ نفر

تقریبا از دوره دیلمیان بود که اجرای مراسم تعزیه در میان ایرانیان باب شد، اما گل رونق اجرای نمایش‌های تعزیه در دوره قاجار و بعد از ساخت تکیه دولت بود.

به گزارش همشهری آنلاین، مادام کارلاسرنا، نخستین زن جهانگردی که به ایران سفر کرد، در کتاب "آدم‌ها و آیین‌ها"  می‌نویسد: برای شیعیان ماه محرم شبیه هفته مقدس مسیحیان است و بازیگران همه نقش‌های مذهبی مرد هستند.

نوجوانان و کودکان، نقش زنان را ایفا می‌کنند و در نقش فرشتگان یا فرزندان امام از وجودشان در صحنه استفاده می شود.

لیدی مری شیل هم در کتاب "جلوه هایی از زندگی و آداب و رسوم ایران" می‌نویسد: شیعیان مراسمی به عنوان یادبود و ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام برگزار می کنند.

در این ماه این واقعه به اندازه‌ای ایرانی ها را تحت تاثیر قرار داده که جریان آن را به صورت یک برنامه نمایشی در آورده‌اند. از هر گوشه‌ای صدای مداوم ناله و زاری همراه با نثار نفرین و دشنام به مرتکبین این جنایت شنیده می شود.

گاهی هیجان و احساسات مردم به جایی می‌رسد که ایفاکننده نقش‌ شمر، هدف ناسزای مردم قرار می‌گیرد و به زحمت می تواند خود را از شر نگاه‌های غضب آلود در امان نگه دارد.

او با اشاره به شیوه عزاداری ایرانیان نوشته است: من هم حس می‌کردم بر اثر شنیدن این همه آه و ناله اشک‌هایم آماده سرازیر شدن هستند. 

گزارش: بهاره خسروی

کد خبر 696944
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تی وی همشهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha