شنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
۴ نفر

ظهر عاشور و در میان صدها دسته و هیئت‌ عزاداری که در خیابان‌های شهر روانه می‌شوند، صف منظم جانبازان ویلچرنشین و عصا به دست شهرک شاهد در محله تهرانپارس جلوه خاصی به عزاداری‌های شمال شرق پایتخت می‌بخشد.

هیئت جانبازان

همشهری آنلاین- پریسا نوری: عزاداران این هیئت‌ که به نیت همنوایی با جانباز دشت کربلا هیئت‌ «قمر بنی هاشم» نامگذاری شده، بازماندگان جنگ تحمیلی و جانبازان ۸ سال دفاع مقدس هستند که گرچه پایی برای راه رفتن و دستی برای سینه زدن ندارند، اما می‌آیند تا با زمزمه نوحه عاشورایی و نجوای «یا حسین» ارادتشان را به سرور وسالار شهیدان کربلا نشان دهند.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

صف جانبازان در روز عاشورا

شهرک شاهد تهرانپارس در دهه شصت برای سکونت جمعی از جانبازان جنگ تحمیلی که درصد جانبازی بالایی داشتند ساخته شد و حدود ۳۰۰ جانباز و ایثارگر به همراه خانواده‌هایشان در آن زندگی می‌کنند. در میان ساکنان شهرک، جانبازان شیمیایی، قطع نخاعی، بدون دست و پا، نابینا و ... فراوانند. افرادی که در همه روزهای سال، توان جسمی و پای رفتن به بیرون خانه را ندارند، اما به عشق سرور و سالار شهیدان، روز عاشورا خود را به صف عزاداران هیئت‌ قمربنی هاشم می‌رسانند.

آنها از اول ماه محرم هر شب بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد شهرک شاهد، مجلس عزاداری شهیدان کربلا را گرم می‌کنند، اما از صبح روز  عاشورا از شهرک بیرون می‌آیند و تا چهارراه سیدالشهدا سینه می‌زنند و بعد از اقامه نماز ظهر در مقابل مسجد سیدالشهدا، سینه‌زنان به شهرک بازمی‌گردند.

حاج «علی صابری» امام جماعت مسجد قمربنی هاشم شهرک شاهد درباره پیشینه این هیئت‌ اینطور می‌گوید: «هیئت‌ قمربنی‌هاشم دهه ۶۰ که شهرک ساخته شد شکل گرفت. البته آن زمان مسجدی در کار نبود. محرم که می‌رسید، جانبازان گوشه‌ای از محوطه شهرک را چادر می‌زدند و عزاداری می‌کردند تا اینکه در دهه ۸۰ پول روی هم گذاشتند و مسجد قمربنی هاشم را ساختند. از آن زمان عزاداری‌ها و سایر مراسم مذهبی در این مسجد برپا می شود.»

۴دهه سوگواری جانبازان در شمال شرق تهران

مسیر مناسب‌سازی شده

هر سال از چند روز مانده به ماه محرم، مسجد قمربنی‌هاشم سیاه پوش و دیوارهای شهرک شاهد با تصاویر شهدا مزین و عزاداری‌ها هم از روز اول محرم شروع می‌شود اما به دلیل وضعیت جسمانی جانبازان مراسم سوگواری مدیحه‌سرایی و سینه‌زنی داخل مسجد برگزار و عزاداران فقط روز عاشورا از مسجد خارج می‌شوند.

صابری با بیان اینکه مسیر شهرک شاهد تا چهار راه سیدالشهدا برای تردد ویلچر مناسب‌سازی شده تا مشکلی برای عبور دسته عزاداران پیش نیاید، می‌گوید:‌ «سال‌های گذشته که بیشتر ویلچرها مکانیکی بود روز عاشورا ساکنان شهرک و فرزندان جانبازان برای هل دادن و همراهی ویلچرها کمک می‌کردند ولی با برقی شدن ویلچرها و هموار شدن مسیر، جانبازان کمتر نیاز به کمک و همراه دارند.»

او درباره رسم هیئت‌ قمربنی‌هاشم می‌گوید: «طبق رسمی قدیمی هیئت‌ها و دسته‌های عزاداری محله‌های شمال شرق تهران تا روز پنجم ماه محرم به شهرک شاهد می‌آیند و میهمان هیئت‌ قمربنی‌هاشم می‌شوند و طبق رسوم مساجد و هیئت‌ها، هیئت‌ میزبان باید بازدید آنها را پس دهد، اما به دلیل سختی راه این کار برای جانبازان میسر نیست؛ با این حال دیدار با جانبازان هیئت‌ قمربنی‌هاشم از برنامه‌های هر سال هیئت‌ها، تکایا و مساجد منطقه است.»

۴دهه سوگواری جانبازان در شمال شرق تهران

حضور چشمگیر جوان‌ها

علاوه بر جمعیت جانبازان و عزادارانی که با ویلچر و عصا تردد می‌کنند، حضور پررنگ نوجوانان و جوانان در هیئت‌ قمربنی‌هاشم مشهود است. صابری دراین‌باره می‌گوید: «تعداد اعضای ثابت هیئت‌ عزاداری قمربنی‌هاشم  حدود ۷۰۰ نفر است بخشی از این جمعیت، جانبازانی هستند که در شهرک شاهد و محله‌های اطراف زندگی می‌کنند و بقیه نوجوانان و جوانانی از اعضای خانواده شهدا، ایثارگران و جانبازان هستند که با وجودی که برخی در شهرک هم ساکن نیستند اما در روز عاشورا از نقاط مختلف شهر خودشان را به هیئت‌ قمربنی‌هاشم می‌رسانند.»

او ادامه می‌دهد: «همه فعالیت‌ها و کارهای هیئت‌ قمربنی‌هاشم بر دوش جوان‌هاست. آنها وظایف و مسئولیت‌ها را بین خودشان تقسیم کرده‌اند و با اشتیاق انجام می‌دهند و به خوبی از عهده‌ آن برمی‌آیند.»

۴دهه سوگواری جانبازان در شمال شرق تهران

مردم قدردانی می‌کنند

با وجودی که جمع کثیری از جانبازان جنگ تحمیلی سال‌هاست که در شهرک شاهد تهرانپارس زندگی می‌کنند، اما تماشای صف ویلچرنشین‌ها در دسته عزاداری روز عاشورا خیره کننده است. صابری می‌گوید: «جانبازان ساکن شهرک به دلیل مشکلات جسمی و مناسب نبودن مسیرهای شهری کمتر در انظار عمومی دیده می‌شوند و در روز عاشورا که تجلی شور و شعور حسینی است حضور پرتعداد این عزیزان شهروندان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، به طوری که مردم با دیدن آنها، گریه می‌کنند و با بوسیدن چفیه و ابراز ارادت، از جانفشانی و فداکاری آنها قدردانی می‌کنند.»

کد خبر 696964

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha