شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۵
۲ نفر

اطلاع از اهمیت تشخیص و مراقبت به موقع بیماری و خودمراقبتی دیابت نقش بسیار مهمی در پیشگیری از بروز برخی عوارض غیرقابل جبران دیابت دارد.

به گزارش همشهری آنلاین، در اینجا ۸ روش‌ کنترل قند خون را به شما می‌گوییم که شاید انجام آن کمتر از ۱۵ دقیقه وقت بگیرد؛

۱- انجام ورزش‌های قدرتی در هفته: در کنار ورزش های هوازی انجام ورزش‌های قدرتی برای حفظ توده عضلانی باعث کاهش مقاومت به انسولین در دیابتی‌ها می‌شود و انجام آنها دو تا سه وعده در هفته ضروری است.

۲- بررسی سلامت پاها: دیابت می‌تواند به رگ‌های خونی آسیب بزند و منجر به بهبود دیرهنگام زخم در بدن و در نهایت قطع عضو، به خصوص در ناحیه پاها شود به همین دلیل باید هر روز نسبت به بررسی سلامت پاهای خود اقدام کنید.

۳- دور کردن استرس: هنگامی که شما تحت فشارهای فیزیکی، ذهنی و عاطفی هستید، بدن شما شروع به پمپ کردن کورتیزول می‌کند و در نهایت سطح قند خون افزایش می‌یابد. استفاده از تمرینات تنفسی برای دور کردن استرس موثر است.

۴- پیاده‌روی کوتاه: فعالیت‌های هوازی مانند پیاده‌روی یکی از موثرترین راه‌ها برای پایین آوردن قند خون است. تحقیقات نشان می‌دهد انجام سه وعده ۱۵ دقیقه‌ای پیاده‌روی در طی روز به خصوص بعد از غذا در کنترل قند خون بسیار موثر است.

۵- مصرف سالاد در وعده شام: انتخاب یک سالاد ساده با چاشنی سرکه در شب به عنوان وعده شام و استفاده از سبزیجات با حجم بالا، به از دست دادن وزن اضافه در دیابتی‌ها کمک می‌کند.

۶- نگهداشتن یک یادداشت غذایی: ثبت هر وعده غذایی و یادداشت موادی که مصرف کرده‌اید، شاید هربار فقط دو دقیقه وقت شما را بگیرد، اما یکی از بهترین راه‌ها و البته رایگان‌ برای ردیابی کالری دریافتی در مبتلایان به دیابت است.

۷- آماده کردن پکیج ناهار: مسلما مصرف فست‌فودها راهی فوری برای از بین بردن  گرسنگی است اما به همراه داشتن یک پکیج ناهار سالم همراه با محصولات تازه و غلات سبوس‌دار می‌تواند مدیریت قند خون را در مبتلایان به دیابت بسیار راحت‌تر کند.

۸- چک مداوم قند خون: مبتلایان به دیابت نوع۲ باید قندخون خود را حداقل یک بار در روز چک کنند. بهترین زمان برای این کار، صبح یا زمانی است که از خواب بیدار شده‌اید.

کد خبر 697956
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تی وی همشهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • مهناز IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    9 3
    خداراشکر اینقدر چیرها گران شده که تا هفت نسل بعد نه‌کسی قندنه چربی میگیرد خاطر جمع باشد
  • مریم IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    4 2
    والا بااین وضع اقتصاد نمیشه چیزی خورد که قندهم داشته باشی
    • محمد IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
      0 0
      استرس مگر می گذارد قند بالا نرود
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    7 0
    سلام قند در اثر حرص وجوش نه خوردن که مردم با این وضع مملکت حرص وجوش زیاد دارن
  • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    6 0
    سلام تست قندخون روزانه خود استرس ایجاد می کند