دوران پاندمی کرونا با یک همه‌گیری دیگر همراه شده است: همه‌گیری اطلاعات نادرست و گمراه‌کننده درباره کرونا.

covid

سازمان جهانی بهداشت در این دوران اصطلاح «اینفودمیک» یا «اینفودمی» (Infodemic) را به کار برد که به معنای انتشار اطلاعات بیش از حد شامل اطلاعات نادرست یا گمراه‌کننده در محیط‌های دیجیتال یا فیزیکی در هنگام شیوع بیماری است. انتشار چنین اطلااتی می‌تواند به بی‌اعتمادی به مقامات بهداشتی و تضعیف اقدامات بهداشت عمومی می‌انجامد.

اینفودمی می‌تواند باعث تشدید یا طولانی شدن شیوع بیماری‌ها شود، چرا که باعث می‌شود درباره اینکه برای حفاظت از سلامت خودشان و اطرافیانشان چه کارهایی باید انجام دهند،‌ دچار تردید شوند.

با روند فعلی رشد دیجیتالی شدن- گسترش رسانه‌های اجتماعی و استفاده از اینترنت- اطلاعات می‌توانند با سرعت بیشتری منتقل شوند. گرچه این وضعیت می‌تواند به پر شدن سریع‌تر خلاءهای اطلاعاتی کمک کند، اما در عین حال انتشار پیام‌های زیانبار را هم تشدید می‌کند.

برای اینکه دچار اینفودمی نشوید، سعی کنید اطلاعات درباره پاندمی کرونا را از منابع معتبر مانند راهنماهای سازمان‌های دولتی مسئول بهداشت عمومی یا دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های معتبر یا سازمان‌های بین‌المللی مانند سازمان جهانی بهداشت و یونیسف به دست آورید.

نمونه یک سایت دانشگاهی: راهنمای کرونای دانشگاه علوم پزشکی شیراز 

نمونه سازمان بین‌المللی؛ راهنمای کرونای یونیسف

بالاخره مراقب تیترهای اغراق‌آمیز  (مثلا «مبتلایان به اُمیکرون نباید به این نوشیدنی لب بزنند!» یا «این دمنوش خانگی کرونا را نابود می‌کند!») که در مطالب مربوط کرونا در وب‌سایت‌های اینترنتی یا پست‌های شبکه‌های اجتماعی که در نهایت شما را به مطالب بی‌محتوا یا به کلی نادرست و  گمراه‌کننده هدایت می‌کنند، باشید. 

کد خبر 702253

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha