شنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۷ - ۱۷:۳۷
۰ نفر

گروه بورس: روزهای پاییزی امسال برای سهامداران بورس اوراق بهادارتهران به سختی وبا فراز و فرود گذشت.

در این مدت اهالی بازار که تابستان را به امید وعده‌های دولت و رشد دوباره شاخص به آخر رسانده بودند به این نتیجه رسیدند که دست کم به این زودی‌ها خبری از صف‌های خرید و رونق معاملات نخواهد بود؛

ضمن اینکه نه مسئولان اقتصاد عزم جدی برای حمایت از بورس دارند و نه متولیان سازمان خصوصی‌سازی‌ عجله‌ای برای ورود شرکت‌های اصل چهل و چهاری به خرج می‌دهند.

به این ترتیب در 3 ماهه سوم سال، و در روزهایی که خرید و فروش سهام بزرگان گرفتار گره کور معاملاتی شده بود حرفه‌ای‌های بازار برای فرار از تله حجم مبنا به سراغ شگرد قدیمی رفتند و دست به دامن سهام شرکت‌های کوچک و کم بضاعت‌تر شدند.

در نتیجه در 90 روز پاییزی، کنتور‌سازی‌ ایران، در صدر شرکت‌هایی قرار گرفت که با افزایش قیمت هر برگ سهم سود بیشتری را نصیب سهامداران‌شان کرده‌اند.

براساس آخرین آمار و ارقام، در این مدت قیمت سهام این شرکت با 149 درصد افزایش به 393 تومان رسید. در رتبه دوم و سوم این فهرست هم شرکت‌های مواد الیاف مصنوعی قرار دارند که قیمت سهامشان به‌ترتیب طی 3‌ماه، 85 و 74 درصد افزایش یافته است.

به جز این درمیان 10 شرکت اول بازار که با افزایش قیمت بیش از دیگر شرکت‌های بورسی سهامداران‌شان را خوشحال و راضی به خانه فرستادند نام حمل و نقل توکا، لنت ترمز، دشت مرغاب، فنر‌سازی‌ خاور، نیرو کلر و کابل‌های مخابراتی شهید قندی قرار دارد و جالب‌تر اینکه تا رتبه پنجاهم این فهرست به جز چند مورد نادر خبری از شرکت‌های بزرگ بورس نیست.

اما در3 ماهه مورد بررسی عنوان پرطرفدارترین شرکت بورسی نصیب مخابرات ایران شد آن هم در شرایطی که سهام این شرکت تقریبا در یک سوم روزهای پاییزی در گردونه معاملات حضور نداشت؛

به عبارت دیگر در این مدت با وجود توقف نماد مخابرات از نخستین روزهای آذر، 22‌هزار و630 نفر سهام غول مخابراتی کشور را به سبد دارایی‌های خود افزودند تا این شرکت در صدر فهرست پرطرفدارهای بازار قرار بگیرد.

بر همین اساس، شرکت خودرو‌سازی‌ سایپا و بانک پارسیان دومین و سومین شرکت‌های پرطرفدار بورس بوده‌اند که توانسته‌اند در سومین فصل سال به‌ترتیب 9‌هزار و984 و4‌هزار و641 نفر را نسبت به خرید سهامشان متقاعد کنند.

رتبه سوم فهرست شرکت‌های محبوب بورس هم در 3 ماهه سوم سال نصیب فولاد مبارکه اصفهان شده که تا همین چند ماه پیش پرطرفدارترین سهم بازار شناخته می‌شد و سهامداران حاضر بودند مدت‌ها در صف خریدش بایستند.

آمار و ارقام حاکی از آن است که در 3‌ماهه مورد بررسی، 4 هزار و457 نفر دستور خرید سهام فولاد مبارکه را روی میز کارگزاران‌شان قرار داده‌اند. علاوه براین، در روزهای پاییزی و بی‌رونق بورس، بیشترین حجم نقدینگی بازار به سوی شرکت مخابرات ایران حرکت کرد شرکتی که مدت‌هاست به تنهایی جور بازار را می‌کشد.

حجم معاملات سهام این شرکت در مدت یادشده به 9هزارو 170 میلیارد ریال رسیده است. بعد از مخابرات هم پالایش نفت اصفهان، تایدواتر و کشتیرانی شرکت‌هایی بودند که بیشتر از دیگر اعضای بورس در جذب نقدینگی بازار موفق ظاهر شدند.

معاملات آخرین ماه پاییز

در آخرین ماه پاییز و در غیاب مخابرات ایران، عنوان پرطرفدارترین سهام بازار نصیب شرکت خودروسازی سایپا شد و یک هزار و 523 نفر دستور خرید این سهم را صادر کردند، رتبه‌های بعدی این فهرست هم به بانک پارسیان و ایران ترانسفو رسید.

کد خبر 71124

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز