همشهری آنلاین: مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران مصرف گاز خانگی در کشور را نگران کننده دانست و از هم‌وطنان خواست در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند.

به گزارش شانا، عزیزاله رمضانی با بیان این مطلب گفت: در حال حاضر روزانه ۵۲۰ میلیون مترمکعب گاز در پالایشگاه‌های کشور تولید می‌شود اما نکته نگران کننده این است که بخش عمده این گاز صرف وسایل گرمایشی در منازل می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز از هم‌وطنان خواست ضمن رعایت مسائل ایمنی به الگوی مصرف گاز توجه داشته باشند و در مصرف آن صرفه‌جویی کنند.

معاون وزیر نفت در امور گاز تاکید کرد: ما باید علاوه بر بخش خانگی، بتوانیم بخش صنایع و نیروگاه‌ها را نیز از همین گاز در شبکه بزرگ گازرسانی کشور تغذیه کنیم که ضمن تولید برق، صنایع نیز به تولید خود ادامه دهند.

رمضانی گفت: ضمن این که مجموعه کارکنان شرکت ملی گاز ایران تمامی تلاش خود را به کار می‌گیرند که گاز پالایش، منتقل و در سراسر کشور توزیع شود، هم‌وطنان نیز باید توجه داشته باشند که این گاز باید بصورت عادلانه توزیع شود.

معاون وزیر نفت با بیان این که الگوی مصرف گاز در استان‌های مختلف کشور تعیین شده است، تاکید کرد: کسانی که کمتر از این الگو مصرف کنند مشمول تعرفه تشویقی خواهند شد و گاز بهای آنها بصورت قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد.

وی افزود: کسانی که بیش از الگو، گاز مصرف کنند بصورت پلکانی مشمول جریمه خواهند شد و هرقدر مصارف بالاتر باشد تشدید جرائم را در پی خواهد داشت.

رمضانی اظهار داشت: هم‌وطنان ضمن رعایت الگوی مصرف هم می‌توانند به اقتصاد خانواده کمک کنند، هم این امکان را فراهم آورند تا تمامی هموطنان در اقصی نقاط کشور از گاز طبیعی بهره‌مند شده و در عین حال صنایع و نیروگاه‌ها نیز بتوانند از گاز استفاده کنند.

وی در خصوص وضعیت صادرات و واردات گاز به کشور گفت: به لحاظ گستردگی خاک کشورمان، می‌توانیم هم وارد کننده و هم صادر کننده گاز باشیم که این کار مزیت‌های اقتصادی برای کشور دارد.

معاون وزیر نفت در امور گاز افزود: سر جمع صادرات و واردات بیشتر به نفع واردات است یعنی واردات گاز به کشور در حال حاضر بیشتر از صادرات است اما خوشبختانه تاکنون توانسته‌ایم تعهدات خود را در صادرات گاز نیز محقق کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان این که در حال حاضر از کشور ترکمنستان گاز وارد می‌کنیم، اظهار داشت: اراده دو کشور بر ادامه قرارداد موجود است، مذاکرات نهایی بین دو کشور ادامه دارد و امیدواریم امسال مشکلی در واردات گاز از ترکمنستان نداشته باشیم.

رمضانی در خصوص وضعیت تولید گاز در پالایشگاه‌های کشور گفت: با توجه به ورود به فصل زمستان و افزایش مصرف گاز در کشور، هیات مدیره شرکت ملی گاز ایران تصمیم گرفت که از مناطق عملیاتی بازدید کند تا وضعیت واحدها پالایشگاهی را مورد ارزیابی قرار دهد.

وی افزود: به همین منظور بزرگترین حوزه تولید و انتقال گاز شامل مناطق عسلویه، شهرستان مهر و شهرستان جم انتخاب شد و هیئت مدیره طی دو روز از پالایشگاه‌های گازی پارسیان، فجر جم و مجتمع گازی پارس جنوبی بازدید کرد.

معاون وزیر نفت در امور گاز گفت: در این بازدید ضمن بررسی آخرین وضعیت پالایش و انتقال گاز، آخرین وضعیت واحدها مورد بررسی قرار گرفت و با ایجاد هماهنگی بین مجموعه کارکنان، این اطمینان خاطر حاصل شد که خوشبختانه واحدهای پالایشگاهی در بهترین وضعیت تولید قرار دارند.

شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی در عسلویه، پالایشگاه فجر جم در شهرستان جم استان بوشهر و شرکت پالایش گاز پارسیان در شهرستان مهر (MOHR) استان فارس به ترتیب بزرگترین تولید کننده‌های گاز کشور به شمار می‌روند.

کد خبر 71605

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز